Egészség

Mitől szúr az oldalam?
A legtöbben ismerik az oldalszúrás kellemetlen érzését, amikor nagyon sietnek vagy szaladnak, esetleg valamin hosszan nevetnek.

Annak, hogy mitől támad többször egymás után késszúráshoz hasonló fájdalom az oldalunkban, az az oka, hogy futáskor, tempós úszáskor, hatalmas nevetéskor a szokásosnál több levegőt szívunk be, amivel hirtelen telítődik a tüdőnk, amely lefelé nyomja a rekeszizmunkat.

Miért szúr?

Egyébként sportolás közben az oldalszúrás igen gyakori a rendszeresen kocogóknál, futóknál, de akár más, levegőkapkodással járó mozgástevékenység is előidézheti. A sportoláskor többnyire a kellő idejű és intenzitású bemelegítés hiánya idézi elő, mert a kisebb tüdőhörgők falában lévő izmok átmenetileg begörcsölnek, ami szúrásérzetet okoz.

A testmozgás előtti étkezés is előhívhatja ezt a kellemetlen tünetet, ám ez nem a rekeszizom alatt, hanem a has alsó területein jelentkezik. A teli gyomorral végzett mozgás ugyanis – különösen a gázképző éltelek fogyasztása – a bélgázok felhalmozódásához vezet. A mozgásterhelés közben azonban ezek a gázok nem tudnak távozni, ezért görcsös „megrekedésük” nyilalló fájdalmat okoz.

A szúró érzés azt jelzi, hogy a szervezetben lévő vérmennyiség nem tud elegendő oxigént eljuttatni azokhoz a szervekhez, amelyeknek erre a megfelelő működésükhöz szükségük van. Jelentkezése tehát leggyakrabban légzési, keringési és emésztőszervi okokra vezethető vissza.

Sokszor a szapora légzés nyomán fellépő kellemetlen érzés felvet(het)i annak a gyanúját is, hogy a tüdőkapacitásunkkal van baj. Ennek kiderítésében segíthet az évi egyszeri, tüdőgyógyászati szakrendelésen végzett légzésfunkció-vizsgálat. Az sem ritka, hogy a máj vagy a lép (ami a gyors mozgás következtében összehúzódik) provokálja a tünetet. A hirtelen elkezdett fizikai tevékenység nyomán ezekből a „vérraktárakként” funkcionáló szerveinkből elvonódik az oxigén. Az így fellépő oxigéndeficit pulzáló fájdalmat okoz, máj esetében a jobb, lép esetében pedig a bal oldalon.

Hogyan előzhetjük meg, vagy hogyan szabadulhatunk meg tőle?

Ha valamilyen gyors, intenzív mozgás miatt indul be az „attak”, érdemes gondot fordítani arra, hogy csak fokozatosan kezdjünk bele fizikai erőfeszítéssel járó tevékenységbe. Sportoláskor bemelegítéssel, vagyis mozdulatról mozdulatra, kíméletesen hozzuk „lendületbe” a vérkeringésünket.

A hivatásos sportolók is ismerik az oldalszúrást, amit „teljesítménygyilkosként” is emlegetnek, hiszen ahhoz, hogy minél hamarabb megszűnjön, vagy vissza kell venni a tempóból, vagy le kell állni. A sportorvosok a „mezei” futóknak, kocogóknak, vagyis a hobbisportolóknak azt tanácsolják: ha rájuk tör ez a típusú fájdalom, lassítsák le a mozgásukat, közben igyekezzenek normalizálni a levegővételüket mindaddig, amíg meg nem szabadulnak a kellemetlen érzéstől.

Fontos tudni!

Nem minden, hirtelen fellépő szúró fájdalom múlik el magától, például a légzésünk szabályozásával. Ilyen bántó érzéssel járhatnak például egyes (fertőzés okozta) májbetegségek, de a hasnyálmirigy, illetve a vastag- és vékonybél gyulladásai is. A nyugalmi helyzetben jelentkező szúró, nyilalló oldal-, bordaközi, hasi fájdalmak okának kiderítésére haladéktalanul orvoshoz kell fordulni.

szerző: Gönye László
Egészség 2020. JÚNIUS A nevetés boldogít
A nevetés gyógyít. A nevetés boldoggá tesz. Nevetve szebb, egészségesebb és felszabadultabb vagy. De vajon miért?
Szabadidő 2020. MÁJUS 6 szabadtéri sport, mellyel szórakozás az edzés
Nem feltétlenül kell az edzésnek unalmasnak lennie! Használd ki a jó időt, és találd meg a számodra legszórakoztatóbb mozgásformát!
Egészség 2019. JÚLIUS Fejfájás vagy migrén?
Fejfájása szinte mindenkinek volt már. Van, akinek visszatérő és nagyon erős. Mikor kell migrénre gyanakodnod? Honnan ismerheted fel?
éppen olvassák
01
Egészség 2020. SZEPTEMBER Miért együnk halat? - receptekkel
A tengeri halfogyasztás ma már kevésbé anyagi kérdés, mint akár néhány évtizeddel ezelőtt. Magyarországon mégis nagyon ritkán kerül az asztalra halétel, pedig szívügyünk lehetne – szó szerint.
02
Egészség 2020. SZEPTEMBER Előzd meg a csontritkulást!
A fokozott kalciumbevitel mellett a legfontosabb az egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozás szabályainak betartása. Mintaétrendünk segít, hogy megelőzd a csontritkulást!
03
Egészség 2020. SZEPTEMBER Sütőtök, a belső napfény
Az ősz zöldsége véd, frissít és jótékonyan táplál: tudj meg róla mindent, és próbáld ki kedvenc receptjeinket!
Menu