Egészség

Fejfájás vagy migrén?
Fejfájása szinte mindenkinek volt már. Van, akinek visszatérő és nagyon erős. Mikor kell migrénre gyanakodnod? Honnan ismerheted fel?

Élete során szinte mindenkinek volt már fejfájása. Minden harmadik-negyedik ember életében azonban jellemző, visszatérő jelenség a fejfájás. A visszatérő fejfájósok közül pedig nagyjából csak minden hatodik fordul orvoshoz, a többiek maguk próbálják megoldani a problémát.

Közéjük tartozol? Éreztél már erős, lüktető, vagy tompa, nyomó fejfájást? Ismered, milyen az, amikor egész napra lelassulsz, minden tevékenység nehezedre esik, nem hajolsz le, nem emelsz nehéz tárgyakat, mert csillagokat látsz a fájdalomtól? Vajon mitől van?

A fejfájások oka nagyon sokrétű lehet. Kezdve egy átmulatott éjszakától, az időjárás-változáson keresztül egy erősebb lelki megrázkódtatásig. Ahány ok, annyiféle fejfájás. Az egyik lüktet, a másik szúr, a harmadik hasogat. De honnan tudhatod, hogy csak alkalomszerű fejfájásod van, vagy migréntől szenvedsz? És mikor kell orvosi segítséget kérned, mert magadtól sosem szabadulsz a problémától?

Mi a migrén?

A migrén egy általában 3–48 órán át tartó, rohamokban jelentkező, sokszor eseményhez nem köthető, iszonyú erősségű fejfájás, amely jellegzetes tünetekkel jelentkezik, és az esetek nagy százalékában csak célzott kezeléssel enyhíthető. Kiváltó okai egyelőre nem ismertek pontosan, egyes tényezőkről azonban már bebizonyosodott, hogy befolyásolhatják, illetve hozzájárulhatnak a kialakulásához. Ilyenek lehetnek egyes élvezeti cikkek, mint az alkohol vagy a cigaretta, de hatással van rá a időjárás és a stressz is.

Következő cikk

A migrén tünetei

Általában az egyik szemöldökcsont körül jelenik meg először a fejfájás. Ezután terjed tovább, vagy vonul végig a fej többi területén. Az erős fájdalmat egyéb tünetek is kísérik:

  1. látászavar
  2. hányinger, hányás
  3. fokozott fény- és zajérzékenység
  4. hasfájás
  5. szédülés, fülcsengés
  6. hasmenés vagy erős vizelési inger
  7. lelassult beszéd
  8. arczsibbadás vagy arcbizsergés, jellemzően féloldalt

A tünetek jellegzetességének köszönhetően a „gyakorlott” migrénesek sokszor már előre felismerik a közelgő rohamot, és még tényleges megérkezése előtt megtehetik a szükséges lépéseket. Így a roham vagy teljes egészében elkerülhető, vagy legalábbis lényegesen lerövidíthető. 

A nők nagyobb arányban érintettek

A migrén sokkal nagyobb százalékban érinti a nőket, mind a férfiakat. Ennek egyik oka, hogy a kiváltó tényezők között szerepelhet a menstruációkor vagy a változókorban tapasztalható erős hormoningadozás, de valószínűleg nem csak ez áll a háttérben. Az orvosi kutatások elég bizonytalanok, de az eddigi kutatások alátámasztják: több mint kétszer annyi nő szenved migréntől, mint férfi társaik.

Mit tehetsz ellene?

A migrén csak nagyon enyhe esetekben kezelhető a vény nélkül kapható fejfájás-csillapítók segítségével. A legtöbbször a fájdalom erősebb, és nem hatnak az általános fejfájásra kifejlesztett tabletták. Célszerű felkeresned háziorvosod, aki segít kiválasztani azt a gyógyszert, amely megmenekíthet a rohamok okozta „bénultságtól”. Természetesen nem szabad, hogy a kezelés a gyógyszerszedésben merüljön ki. Bár az okok nem ismertek teljesen, léteznek eddig bevált megelőzési módok is, melyeket folyamatosan alkalmazva csökkentheted migréned gyakoriságát, illetve erősségét.

A migrénes betegek figyelmét általában minden orvos felhívja a rendszeres stresszoldás fontosságára. A szervezetben felgyülemlett feszültség ugyanis rohamokhoz vezethet. Erre kitűnő módszer a sport vagy a relaxáció. Mindenképpen fogyassz napi 300 gramm magnéziumot. A rendszeres méregtelenítés pedig segít megszabadulni azoktól a méreganyagoktól, amelyek hozzájárulhatnak a visszatérő fejfájás kialakulásához.

Az ellazulást segíthetik a különböző illóolajok is. Keringésjavító: rozmaring, bazsalikom, menta, fenyő. Nyugtató: levendula, ilang-ilang, geránium. Érdemes félévente ellenőriztetned a vérképedet is, hiszen a krónikus vashiány is szerepet játszhat a migrén kialakulásában.

szerző: Gönye László
Egészség 2019. JÚLIUS Így hatnak a frontok a szívünkre
Az elkövetkező időszakban többféle fronthatással kell számolnunk. A hideg- és a melegfrontok is megterhelik a szívünket, érrendszerünket.
Egészség 2019. JÚLIUS Mit egyél a nyári melegben?
A melegben megnövekedett vízszükséglet fedezéséhez fontos ismerni a szilárd táplálékok folyadéktartalmát.
Egészség 2019. JÚLIUS Víz, víz, tiszta víz
Egyik napról a másikra betört a kánikula, vele együtt megnövekedett a folyadék igényünk. Mit igyunk és mennyit? Tényleg biztonságos a csapvíz? És környezetbarát is?
éppen olvassák
01
Egészség 2019. AUGUSZTUS A 4 legjobb rákellenes zöldség
Bár a daganatos betegségek ellen nem létezik univerzális védelem, a megfelelő zöldségek fogyasztásával sokat tehetsz a megelőzésért.
02
Egészség 2019. AUGUSZTUS 6 érdekes tény a teniszkönyökről
A fájdalmas mozgásszervi betegség bárkit utolérhet. Gyakran semmi köze a teniszezéshez.
03
Egészség 2019. AUGUSZTUS A leégés veszélyei
A túlzott napozás veszélyei közül legtöbben a bőrrákot ismerik. Pedig ennél jóval hosszabb a káros hatások listája.
Menu