Még nincs nálunk fiókod?
Regisztrálj itt!Pénzügyek
„Miért kellene feláldoznunk a természetet a fejlődés érdekében? Miért kell évente hétmillió embernek meghalnia a környezetszennyezés miatt? Miért veszítsünk el évente egymillió embert a közlekedési balesetek miatt? És miért kellene elfogadnunk, hogy éveket pazaroljunk el az életünkből az ingázással?” Ezeket a kérdéseket tette fel 2021 elején Mohammed bin Salman, Szaúd-Arábia koronahercege, amikor bejelentette, hogy Neom városában megépítik a The Line (A vonal) elnevezésű gigaprojektet.
Neom az ország észak-nyugati csücskében, Tabuk tartományban, az Akabai-öböl és a Vörös-tenger partján fekszik, átellenben az egyiptomi Sínai-félszigettel, melynek déli csücskéből, Sharm El-Sheikből, a népszerű üdülőhelyről a turisták akár rá is láthatnak majd a grandiózus építkezésekre.
A 170 kilométer hosszú város
A történelem során a városokat sokáig azért építették, hogy megvédjék lakóikat. Az ipari forradalmat követően azonban e nagyobb településeken a gyárakat, a gépeket, az autókat helyezték előtérbe, szemben az ott élőkkel. A szén-dioxid-kibocsátás veszélyezteti az emberek egészségét, akiknek életéből éveket vesz el a közlekedés munkahelyük és otthonuk között – fogalmazott a koronaherceg, aki egyben a Neom igazgatótanácsának elnöke. Majd bejelentette: a hagyományos város koncepcióját felváltja a futurisztikus város koncepciója, s bemutatta a nyilvánosság számára a hatalmas The Line-projektet.
Ez nem más, mint egy 170 kilométer hosszúságú, majdan egymillió lakót számláló üzleti központ, ahol nem lesznek autók, nem lesz szén-dioxid-kibocsátás, környezetszennyezés. Zöldenergia felhasználásával élnek majd az emberek, és maximálisan kihasználják a mesterséges intelligencia lehetőségét.
A monumentális építkezés 2030-ra 380 ezer új munkahelyet kíván teremteni, és 48 milliárd dollár értékben akar hozzájárulni az ország GDP-jéhez. Az elképzelések szerint a világ minden tájáról érkező embereket vonzaná a város kiváló környezete, korszerű infrastruktúrája és remek életminősége. A beruházásokat a tervek szerint a Neom számára elkülönített 500 milliárd dollárból, a szaúdi állami befektetési alapjából (PIF), valamint helyi és globális befektetők részvételével tervezik megvalósítani, tíz év alatt. A The Line szabadkereskedelmi övezet lesz saját adóstruktúrával, autonóm jogrendszerrel.
Két szint a föld alatt
A vonalszerűen elnyúló várost három rétegben tervezték meg. A legfelső szint a föld feletti, gyalogos övezet lesz. Az életet pedig két földalatti réteg fogja támogatni. Közvetlenül a föld alatt az infrastruktúra szolgáltató rétegét építik ki, közművekkel, alatta pedig a közlekedési gerincréteget, nagy sebességű járművekkel.
Ezt úgy alakítják ki, hogy az itt lakók húsz percen belül eljuthassanak a város legtávolabbi pontára is. húsz percen belül. A várost teljes egészében intelligens városi technológiákkal szeretnék működtetni. A robotok kulcsszerepet játszanak majd a logisztika, a biztonság, de még a házhoz szállítás kényelmi funkciójában is.
Szaúd-Arábia a világ egyik legnagyobb olajtermelő országa, de vezetői jól látják: a világ gazdasága nem olajjal fog működni, már nem is az oly távoli jövőben. A jólét megteremtéséhez, illetve folytatásához fenntartható fejlődésben kell gondolkodni, a globális kereskedelem és a turizmus pedig az új zöldgazdaság kulcsfontosságú ágazataivá válhatnak. A Perzsa-öböl menti országokhoz hasonlóan – ahogy az Egyesült Arab Emírségek, Dubajjal az élen, továbbá Bahrein, Omán –, Szaúd-Arábia is azon dolgozik, hogy csökkentse függőségét olajbevételeitől. Egyben felkészülve az olajmentes világra: igaz, ma még legfőképp az olajexportból befolyó dollármilliárdok révén.