Egészség

A 6 legbiztosabb tipp, hogy legyőzd a tavaszi fáradtságot!
Ha belenézel a tükörbe, fáradt, kimerült arc, fakó bőr néz vissza rád? A természet segítségével újra erőre kaphatsz.

Bár a tavasz közeledte mindannyiunkat jókedvre derít, szervezetünk mégsem ragyog annyira, mint amennyire lelkünk szeretné. Ennek oka nem más, mint a tavaszi fáradtság. Egyszerűen belefáradtunk a hosszú téli hónapokba, vitamin- és ásványianyag-tartalékaink elfogytak, szervezetünk lemerült.

Ha alkalmanként fáradtak vagyunk, az teljesen normális jelenség, azt jelzi, hogy a szervezetünknek pihenésre van szüksége. A természet törvénye szerint az erőfeszítést nyugalmi állapotnak kell követnie, felgyorsult életünk azonban olyan tempót diktál, hogy a pihenésre nem jut elég időnk. Nem csoda, hogy kimerülünk. A tavasz azonban megállíthatatlanul közeledik. Itt az ideje hát, hogy feltöltekezzünk! Erre számos lehetőség kínálkozik, a vitaminkészítményektől kezdve egészen a különféle szépítő-felfrissítő kúrákig.

Tavaszi gyógynövények

A természetben számtalan olyan gyógynövényt találunk, amelyek fáradtság esetén erősítő hatásúak. A csalán például nagyon hasznos a vashiány és vérszegénység miatt kialakult gyengeségi állapotok esetén. A frissen préselt csalánlevet naponta háromszor 1-1 teáskanállal ihatjuk étkezés után, de kapható palackozva, illetve tea formájában is. Az orbáncfű erőteljes sárga virágai vidító hatásúak. Teaként helyreállítja a lélek egyensúlyát, ha hangulatzavarok, nyugtalanság és gyengeségi állapotok uralják az életünket.

És milyen is lenne a tavasz a pitypang sárga virágai nélkül? A növény gyökere gazdag olyan anyagokban, amelyek a tavaszi fáradtság legyőzéséhez szükséges salaktalanítást és méregtelenítést szolgálják. Ihatjuk tea formájában vagy a levét, amely palackozva is kapható.

Energiát adó ételek

Krónikus fáradtság esetén érdemes átállni olyan étrendre, amely hozzájuttatja a szervezetet a megfelelő mennyiségű vitaminhoz, ásványi anyaghoz és nyomelemekhez. Ajánlható ennivalók: zöldség, saláta, gyümölcs, tejes őrlésű lisztből készült termékek, müzli, hántolatlan rizs, tej, biojoghurt, frissen préselt grépfrútlé, bionarancslé, -almalé, csipkebogyólé. Az alkohol, a nikotin, a kávé, a kóla, a fehér liszt és a finomított cukor viszont csökkenti a szervezet vitamintartalékait.

Kneipp-féle vízkúrák

Gyengeségi állapotok esetén hasznosak a Kneipp-féle terápiás módszerek. A hideg és a meleg víz váltakozása edzi a szervezetet. A váltott vizes zuhany, leöntés a bőrre gyakorolt hőingernek köszönhetően pozitív hatást fejt ki a vérkeringésre, az idegrendszerre és az anyagcserére. Ha például valaki nagyon érzékeny a hidegre, akkor a hideg vizes kezelés helyett a száraz kefével végzett masszázs ajánlható neki.

Rendszeres mozgás

A krónikus fáradtság oka nemritkán a mozgáshiány. Változtassunk rajta! Mozgásprogramunk sokféle lehet: torna, séta, kirándulás, futás, biciklizés, úszás. Válasszunk olyan edzést, amely nem terheli túl a szervezetet, de megőrzi energikusságunkat.

Lazulj el!

A helyes megoldás a feszültség és lazítás rendszeres váltogatása, a ritmikus változás aktivitás és nyugalom között. Minden nap különítsünk el néhány percet, melyet pihenéssel töltünk, zenehallgatással, autogén tréninggel, légzőgyakorlatokkal, jógázással vagy akár szunyókálással. Test, szellem és lélek új erőt nyerhet a szabadban végzett mozgással vagy a természet megfigyelésével is.

Segít a víz

A legegyszerűbb és legkézenfekvőbb fáradtságellenes megoldásra sokan nem is gondolnak, ez pedig a víz. Naponta minimum 12 pohár, azaz 2-2,5 liter víz szükséges ahhoz, hogy szervezetünk megfelelő hidratáltságát biztosíthassuk. Az ásványvizekből kiválóan pótolni tudjuk testünk ásványianyag-szükségletének nagy részét is. Az 1000 mg/liter feletti oldott ásványianyag-tartalommal rendelkező vizek a legalkalmasabbak szervezetünk ásványianyag-raktárainak feltöltésére.

A hidrogén-karbonát segít a szervezet sav-lúg egyensúlyának fenntartásában. Ezzel elkerülhetjük a túlsavasodás kellemetlen velejáróit, mint a migrénes fejfájás, depresszió, ízületi fájdalmak, bőrproblémák, amelyek egyúttal a tavaszi fáradtság következményei is. Fontos a magnézium és a kalcium megfelelő szintje is. Míg előbbi természetes nyugtató hatásáról híres, addig a kalcium a csontok épségéért felel, együtt pedig az izom- és idegsejtek működésében töltenek be fontos szerepet. Emellett növelik a koncentrációs képességet, amely a tavaszi kimerültség elűzésében ugyancsak fontos lehet. A kálium szerepét igazolja, hogy növeli a szervezet teljesítőképességét, szerepet játszik a sejtek energiaellátásában, valamint energiát szabadít fel a fehérjékből és zsírokból. A szulfáttartalom testünk belső hidratáltságáról gondoskodik, amely szintén nem elhanyagolható, ha szeretnénk jól érezni magunkat a bőrünkben – a szó szoros értelmében. Előbbi ugyanis a bőr, a köröm és a haj egészségéért felelős.

Ezek a vizek a kedélyállapot javítása és az energiaszint növelése mellett sok egyéb területen is hasznosan hatnak a szervezetre. Nem csupán közérzetünk lesz jobb, külsőnk is kivirul. A szép bőr, az egészséges köröm és az ápolt haj megnöveli önbizalmunkat, amitől már eleve jobb lesz a kedvünk. Ha tehát nem szeretnénk a téli hónapokat követő levert, fáradt hangulattól szenvedni, kezdjük az alapoktól: figyeljünk vízfogyasztásunkra, és máris jobban érezhetjük magunkat a bőrünkben!

szerző: Ötvenentúl.hu
Egészség 2019. MÁRCIUS 4 finom salátarecept
Szívesen ennél salátákat, csak éppen nem laksz jól velük, és mind ugyanolyannak tűnik? Ideje ennek véget vetni!
Egészség 2019. FEBRUÁR Energetizáló reggeli italok
A gyümölcsökben és zöldségekben szinte minden megtalálható, ami az egészséghez kell, készítsünk ínycsiklandó energiaitalokat belőlük!
Egészség 2019. JANUÁR Konyhai tippek 40 felettieknek
Fiatalon még megengedhetjük magunknak, hogy lazán vegyük az étkezést, de negyven felett szervezetünk másképp kezd reagálni mindenre, amit elfogyasztunk.
éppen olvassák
01
Egészség 2019. MÁRCIUS Hasznos tudnivalók a tojásról
Húsvét közeledtével különösen hasznos néhány praktikus tanácsot meghallgatni a tojás kezeléséről, a főzésről, a tojásvásárlás fortélyáról.
02
Egészség 2019. MÁRCIUS 4 finom salátarecept
Szívesen ennél salátákat, csak éppen nem laksz jól velük, és mind ugyanolyannak tűnik? Ideje ennek véget vetni!
03
Egészség 2019. FEBRUÁR A legjobb szívvédő magvak
A mindennapos dió-, mandula- és pisztáciafogyasztás hozzátartozik a szívbarát étrendhez, természetesen ínycsiklandó receptek segítségével.
Menu