Egészség

A 6 legbiztosabb tipp, hogy legyőzd a tavaszi fáradtságot!
Ha belenézel a tükörbe, fáradt, kimerült arc, fakó bőr néz vissza rád? A természet segítségével újra erőre kaphatsz.

Bár a tavasz közeledte mindannyiunkat jókedvre derít, szervezetünk mégsem ragyog annyira, mint amennyire lelkünk szeretné. Ennek oka nem más, mint a tavaszi fáradtság. Egyszerűen belefáradtunk a hosszú téli hónapokba, vitamin- és ásványianyag-tartalékaink elfogytak, szervezetünk lemerült.

Ha alkalmanként fáradtak vagyunk, az teljesen normális jelenség, azt jelzi, hogy a szervezetünknek pihenésre van szüksége. A természet törvénye szerint az erőfeszítést nyugalmi állapotnak kell követnie, felgyorsult életünk azonban olyan tempót diktál, hogy a pihenésre nem jut elég időnk. Nem csoda, hogy kimerülünk. A tavasz azonban megállíthatatlanul közeledik. Itt az ideje hát, hogy feltöltekezzünk! Erre számos lehetőség kínálkozik, a vitaminkészítményektől kezdve egészen a különféle szépítő-felfrissítő kúrákig.

Tavaszi gyógynövények

A természetben számtalan olyan gyógynövényt találunk, amelyek fáradtság esetén erősítő hatásúak. A csalán például nagyon hasznos a vashiány és vérszegénység miatt kialakult gyengeségi állapotok esetén. A frissen préselt csalánlevet naponta háromszor 1-1 teáskanállal ihatjuk étkezés után, de kapható palackozva, illetve tea formájában is. Az orbáncfű erőteljes sárga virágai vidító hatásúak. Teaként helyreállítja a lélek egyensúlyát, ha hangulatzavarok, nyugtalanság és gyengeségi állapotok uralják az életünket.

És milyen is lenne a tavasz a pitypang sárga virágai nélkül? A növény gyökere gazdag olyan anyagokban, amelyek a tavaszi fáradtság legyőzéséhez szükséges salaktalanítást és méregtelenítést szolgálják. Ihatjuk tea formájában vagy a levét, amely palackozva is kapható.

Energiát adó ételek

Krónikus fáradtság esetén érdemes átállni olyan étrendre, amely hozzájuttatja a szervezetet a megfelelő mennyiségű vitaminhoz, ásványi anyaghoz és nyomelemekhez. Ajánlható ennivalók: zöldség, saláta, gyümölcs, tejes őrlésű lisztből készült termékek, müzli, hántolatlan rizs, tej, biojoghurt, frissen préselt grépfrútlé, bionarancslé, -almalé, csipkebogyólé. Az alkohol, a nikotin, a kávé, a kóla, a fehér liszt és a finomított cukor viszont csökkenti a szervezet vitamintartalékait.

Kneipp-féle vízkúrák

Gyengeségi állapotok esetén hasznosak a Kneipp-féle terápiás módszerek. A hideg és a meleg víz váltakozása edzi a szervezetet. A váltott vizes zuhany, leöntés a bőrre gyakorolt hőingernek köszönhetően pozitív hatást fejt ki a vérkeringésre, az idegrendszerre és az anyagcserére. Ha például valaki nagyon érzékeny a hidegre, akkor a hideg vizes kezelés helyett a száraz kefével végzett masszázs ajánlható neki.

Rendszeres mozgás

A krónikus fáradtság oka nemritkán a mozgáshiány. Változtassunk rajta! Mozgásprogramunk sokféle lehet: torna, séta, kirándulás, futás, biciklizés, úszás. Válasszunk olyan edzést, amely nem terheli túl a szervezetet, de megőrzi energikusságunkat.

Lazulj el!

A helyes megoldás a feszültség és lazítás rendszeres váltogatása, a ritmikus változás aktivitás és nyugalom között. Minden nap különítsünk el néhány percet, melyet pihenéssel töltünk, zenehallgatással, autogén tréninggel, légzőgyakorlatokkal, jógázással vagy akár szunyókálással. Test, szellem és lélek új erőt nyerhet a szabadban végzett mozgással vagy a természet megfigyelésével is.

Segít a víz

A legegyszerűbb és legkézenfekvőbb fáradtságellenes megoldásra sokan nem is gondolnak, ez pedig a víz. Naponta minimum 12 pohár, azaz 2-2,5 liter víz szükséges ahhoz, hogy szervezetünk megfelelő hidratáltságát biztosíthassuk. Az ásványvizekből kiválóan pótolni tudjuk testünk ásványianyag-szükségletének nagy részét is. Az 1000 mg/liter feletti oldott ásványianyag-tartalommal rendelkező vizek a legalkalmasabbak szervezetünk ásványianyag-raktárainak feltöltésére.

A hidrogén-karbonát segít a szervezet sav-lúg egyensúlyának fenntartásában. Ezzel elkerülhetjük a túlsavasodás kellemetlen velejáróit, mint a migrénes fejfájás, depresszió, ízületi fájdalmak, bőrproblémák, amelyek egyúttal a tavaszi fáradtság következményei is. Fontos a magnézium és a kalcium megfelelő szintje is. Míg előbbi természetes nyugtató hatásáról híres, addig a kalcium a csontok épségéért felel, együtt pedig az izom- és idegsejtek működésében töltenek be fontos szerepet. Emellett növelik a koncentrációs képességet, amely a tavaszi kimerültség elűzésében ugyancsak fontos lehet. A kálium szerepét igazolja, hogy növeli a szervezet teljesítőképességét, szerepet játszik a sejtek energiaellátásában, valamint energiát szabadít fel a fehérjékből és zsírokból. A szulfáttartalom testünk belső hidratáltságáról gondoskodik, amely szintén nem elhanyagolható, ha szeretnénk jól érezni magunkat a bőrünkben – a szó szoros értelmében. Előbbi ugyanis a bőr, a köröm és a haj egészségéért felelős.

Ezek a vizek a kedélyállapot javítása és az energiaszint növelése mellett sok egyéb területen is hasznosan hatnak a szervezetre. Nem csupán közérzetünk lesz jobb, külsőnk is kivirul. A szép bőr, az egészséges köröm és az ápolt haj megnöveli önbizalmunkat, amitől már eleve jobb lesz a kedvünk. Ha tehát nem szeretnénk a téli hónapokat követő levert, fáradt hangulattól szenvedni, kezdjük az alapoktól: figyeljünk vízfogyasztásunkra, és máris jobban érezhetjük magunkat a bőrünkben!

szerző: Ötvenentúl.hu
Egészség 2019. JÚLIUS Konyhai tippek 40 felettieknek
Fiatalon még megengedhetjük magunknak, hogy lazán vegyük az étkezést, de negyven felett szervezetünk másképp kezd reagálni mindenre, amit elfogyasztunk.
Egészség 2019. MÁRCIUS 4 finom salátarecept
Szívesen ennél salátákat, csak éppen nem laksz jól velük, és mind ugyanolyannak tűnik? Ideje ennek véget vetni!
Egészség 2019. FEBRUÁR Energetizáló reggeli italok
A gyümölcsökben és zöldségekben szinte minden megtalálható, ami az egészséghez kell, készítsünk ínycsiklandó energiaitalokat belőlük!
éppen olvassák
01
Egészség 2019. AUGUSZTUS A 4 legjobb rákellenes zöldség
Bár a daganatos betegségek ellen nem létezik univerzális védelem, a megfelelő zöldségek fogyasztásával sokat tehetsz a megelőzésért.
02
Egészség 2019. AUGUSZTUS 6 érdekes tény a teniszkönyökről
A fájdalmas mozgásszervi betegség bárkit utolérhet. Gyakran semmi köze a teniszezéshez.
03
Egészség 2019. AUGUSZTUS A leégés veszélyei
A túlzott napozás veszélyei közül legtöbben a bőrrákot ismerik. Pedig ennél jóval hosszabb a káros hatások listája.
Menu