Még nincs nálunk fiókod?
Regisztrálj itt!Pénzügyek
A magyar autósok egy része még mindig nem veszi komolyan a gumicserét. Ritka, mint a fehér holló az az autótulajdonos, aki napsütésben bejelentkezik a szerelőhöz. Amikor viszont leesik az első hó, vagy fagyossá válnak a hajnalok pánikszerű rohammal vesszük be a gumis műhelyeket, amelyek nem tudnak néhány nap alatt minden igényt kielégíteni.
Azok közül, akik az első rohamnál hoppon maradtak, mindig akadnak néhányan, akik úgy döntenek, ha az első havat túlélték nyári gumival, az egész telet átvészelik – óvatos vezetéssel. Bár a téli gumi valóban nem csodaszer, csak egy fegyver a terepviszonyokkal szemben, te ne tartozz közéjük!
Nem szabad kiszámolnod, mennyibe kerül egy szett, és annak őszi, tavaszi cseréje: egyszerűen el kell fogadnod a tényt, hogy ez a költség hozzátartozik az autó fenntartásához.
3 ok, amiért érdemes gumit cserélned
1. A nyári gumi már 7 fok alatt csúszni kezd, fagypont körüli hőmérsékleten megmerevedik, és nagyon kis tapadással rendelkezik, így használata veszélyes lehet.
A téli gumi felülete és tapadása a hideg időben jól alkalmazkodik az útfelülethez.
2. Az autók biztonságos közlekedésének elengedhetetlen feltétele, hogy az autó kereke megfelelően tapadjon az úton. Nagyon fontos, hogy az autó ne csússzon meg, hiszen amint megcsúszik, már nem tapadási súrlódásról, hanem csúszási súrlódásról kell beszélnünk, amely pedig sokkal kisebb, mint a tapadási súrlódás.
3. Téli gumi nélkül a kárrendezés is problematikusabb lehet! Ha az általad okozott sérülés bizonyíthatóan a téli gumi hiánya miatt következik be, a kötelező-felelősségbiztosítás kárrendezése során figyelembe vehetik ezt a tényt. A Casco szerződés feltételei is rendelkezhetnek erről. Ha a szerződés nem tér ki a téli gumi használatára, a biztosító egyedi esetenként vizsgálja a szerződött felelősségét.
Mire figyelj?
Sem a gumivásárlást, sem a szettek évszaknak megfelelő cseréjét nem szabad félvállról venni. Egy kis odafigyeléssel saját és családod biztonságáról is gondoskodhatsz. Íme kilenc tipp a téli gumicserével kapcsolatban.
- Ha nem szakboltban vásárolsz gumit, ellenőrizd, hogy a téli gumi mérete megfelelő-e, vagyis nagysága azonos-e a keréktárcsa méretével.
- A gumiabroncs gyártója csak szakszervizben ajánlja a téli gumiabroncs szerelését. A garancia szempontjából ez nem mellékes.
- Soha ne szereltess sérült keréktárcsára gumiabroncsot.
- Ellenőrizd, hogy a szelepeket is újra cserélik.
- A gumi felszerelése után elmaradhatatlan a centrírozás. Ezt 10 ezer kilométerenként érdemes megismételtetni a szakszervizben. Használat közben az autógumi deformálódik, a centírozás pedig ennek a deformitásnak nem tud megfelelni. Az újracentrírozás időnként a kormányvibrációt is megszünteti.
- Reggel, indulás előtt rendszeresen ellenőrizd a gumiabroncsokban a légnyomást! A lapos autógumi irányíthatósága csökken, és használat közben növekszik a téli gumiabroncsok hőfoka. Téves nézet, hogy a lapos téli gumi biztonságosabb. A téli hőmérséklet hatására egyébként is csökken a téli gumiabroncs légnyomása, minthogy a hidegben a levegő gázként kisebb kiterjedést igényel.
- A tengelyenként megegyező gumiabroncsokban a nyomás mindig legyen egyforma!
- Ellenőrizd, hogy mennyire kopott a téli gumid. A gumiabroncs valamelyik vájatában találsz egy jelzést, amelynek magassága 1,6 mm (koptatási figyelmeztető). Amennyiben a téli gumiabroncs a használat során a figyelmeztetőig lekopik, nélkülözhetetlen a csere, mert ettől a ponttól az abroncs nem biztonságos.
- Soha ne spórolj azon, hogy nem cserélteted le valamennyi gumit. Mindig négy téli gumi szükséges, mert így marad stabil a jármű. Ellenkező esetben a nem téli gumival szerelt kerekek fékezéskor, kanyarodáskor instabillá tehetik a járművet.


