Egészség

Mit tegyél, ha magas a koleszterined?
A magas koleszterinszint hazai viszonylatban az első számú halálokok közt szerepel. A kockázat diétával hatékonyan csökkenhető.

A többféle zsír, amit elfogyasztunk, különböző zsírsavakból áll, amelyeknek más és más hatásuk van a vér koleszterinszintjére. A legártalmasabbak a telített zsírsavak, amelyek kétszer olyan mértékben emelik a koleszterinszintet, mint maga a táplálék koleszterintartalma. Ezek főleg állati eredetű zsírokban találhatók nagy mennyiségben, nemcsak látható, hanem úgynevezett rejtett zsírok formájában is, például a húskészítményekben. A növényi eredetű táplálékok is tartalmaznak zsírt, de főleg telítetlen zsírsavakat, amelyek közül a többszörösen telítetlenek csökkentik, de még az egyszeresen telítetlenek is mérsékelhetik a koleszterinszintet. A növényi eredetű táplálékok – szemben az állati eredetűekkel – egyáltalán nem tartalmaznak koleszterint.

Mit okoz a koleszterin?

Ha túl nagy mennyiségű koleszterin található a szervezetedben, azt már nem vagy képes egyik helyről a másikra elszállítani, így jobb híján lerakódik az ereid falán, érelmeszesedést okozva. Egy bizonyos érték fölött azonban a lerakódás már nem nagy kiterjedésű, vékony rétegben, hanem kis kiterjedésű, vastag rétegben történik – mely rögök leszakadva az érfalról megindulnak a vérárammal, a szűkebb erekben akár teljes elzáródást is okozva. Ha az elzáródás a szívben történik, akkor szívrohamról, ha pedig az agyban, akkor szélütésről beszélünk. Jelenleg hazánkban a szív- és érrendszeri megbetegedések hatására bekövetkező halál a leggyakoribb halálokok között szerepel, így a koleszterincsökkentés első számú feladata mindenkinek.

A magas koleszterinszint kezelése

A kezelés történhet gyógyszeresen, de természetes úton is. Cikkünkben a természetes – diéta jellegű – kezelésre szeretnék alaposabban kitérni, hiszen a módszer mind megelőzés, mind pedig helyreállíts szempontjából is remekül beválhat, ráadásul egyszerű és olcsó megoldást biztosít.

A diéta különböző fokozatai

1. Amikor az összkoleszterin szintje 5,2-6,5 mmol/l.

Az infarktus kockázata fokozott.

Alapszabályok:

Túlsúly esetén a felesleges kilók leadása.
Megfelelő fizikai aktivitással járó testedzés.
Az átlagos napi 500-600 mg koleszterinszintet 300 mg-ra kell csökkenteni a telített zsírsavak mérséklésével.

Teendők:

A telítetlen zsírsavak nagyobb arányban az állati eredetű táplálékokban találhatók látható és rejtett zsír formájában: közepesen zsíros húsokban, húskészítményekben, a sajtok többségében, tejfölben, tejszínben, vajban, sertészsírban, szalonnában, tepertőben.
A belsőségek és a zsíros húsok kivételével a többi hús fogyasztható. A pulyka-, csirkehús csak a bőre nélkül, tojásból heti 1-2 darab megengedett.

2. Az összkoleszterin 6,5-7,8 mmol/l.

A szívinfarktus kockázata 2-3-szoros.

Alapszabályok:

A zsiradékbevitelt 30 százalékról 25 százalékra kell csökkenteni.
A koleszterinbevitel nem lehet több 200 mg/nap mennyiségnél.

Teendők:

Szigorúan sovány húsokat, zsírszegény tejet és tejtermékeket lehet csak fogyasztani. A tojássárgája már nem fér bele a diétába.

3. Az összkoleszterinszint 7,8 mmol/l fölött van.

Alapszabályok:

A koleszterinbevitelt 150 mg-ra kell csökkenteni.
Igen szigorú diétára van szükség.

Teendők:

A tojássárgája teljes mellőzése. Rostdús ételek fogyasztása. A rostok ugyanis segítenek a szervezetből eltávolítani a koleszterint. Jó rostforrásaink a zöldségek, a gyümölcsök, a teljes kiőrlésű lisztből készült kenyerek, a zabkorpa, a zabpehely, a búzakorpa.
Étrendmódosítás előtt tisztázni kell – a kezelőorvos segítségével –, hogy mely vérzsírértékek milyen mértékben térnek el a normál tartománytól.

szerző: Ötvenentúl.hu
Egészség 2019. ÁPRILIS 6 bevált természetes emésztésserkentő
Alaposan bevacsoráztál, és azóta úgy érzed, teljesen megrekedt minden benned? Nehéznek érzed a gyomrodat, esetleg görcsölsz is?
Egészség 2019. ÁPRILIS A legjobb természetes vérnyomás-szabályozók
Szüntelenül fáradt vagy? Netán szédülést, ijesztő szívdobogást tapasztalsz? Van megoldás!
Egészség 2019. JANUÁR Az influenza 5 tuti ellenszere
Már előre félsz, hogy megbetegszel? Esetleg már ágynak is döntött az influenzajárvány? Fogadd meg tanácsainkat!
éppen olvassák
01
Egészség 2020. OKTÓBER Közveszélyes alvajárók?
Évszázadok óta tartják magukat az alvajárókról szóló vicces és rémisztő történetek. Hogy valójában milyen jelenségről van szó, még azok sem tudják mindig, akik közvetlenül érintettek.
02
Egészség 2020. OKTÓBER Mire számíts az óraátállítás után?
Kikészít a nyári és téli időszámításra áttéréskor a belső órád kényszerű átállítása? Jó hír, hogy holnap hajnalban utoljára állunk át a téli időszámításra. Jövőre ugyanis – elvileg – megszűnik a sokaknak bosszúságot okozó óraállítás.
03
Egészség 2020. OKTÓBER Szenvedélyük a kémia és az oktatás
A Magyar Tudományos Akadémián megrendezett ünnepélyes eseményen vehette át négy középiskolai és általános iskolai kémiatanár az idei Magyar Kémiaoktatásért díjakat. A Richter Gedeon Alapítvány a Magyar Kémiaoktatásért kuratóriuma a pedagógusok kiemelkedő szakmai munkásságát ismerte el a díjjal. Immáron huszonegyedik alkalommal. (x)
Menu