Egészség

Meghökkentően egyszerű módszer, ha le akarsz fogyni
Zsírral mondhatunk búcsút a hájnak? A saláta is finomabb, ha evés közben pizzát nézünk, állítják a tudósok.

A kalóriadús, zsírban gazdag ételek puszta látványától a kevésbé ízletes, diétás fogásokat is finomabbnak érezzük – állapították meg kutatók. A friss vizsgálat eredményei alátámasztják: a fogyókúra valóban fejben dől el. Nem lehetetlen ugyanis megküzdeni a finomságok csábításával, ha evés közben például egy pizza fotója van előttünk. A tudósok korábban már azt is felismerték: agyunk képes ránézésre megbecsülni az ételek kalóriatartalmát.

Mindent a szemnek

Evés közben érzékszerveink egyszerre dolgoznak és együttesen határozzák meg az ízélményt. Egy svájci kutatóközpontban meglepő felfedezést tettek az ételek látványával kapcsolatban: kiderült, hogy ha evés közben egy kalóriadús desszertre tekintünk, a kevésbé vonzó salátát is sokkal finomabbnak fogjuk érezni, mintha pusztán a nyers zöldség lenne előttünk.

A rendhagyó kísérlet során nehéz, de ízletes ételek fotóit tették felnőttek elé, akik így a semleges ízű, könnyű harapnivalókat is nagyobb élvezettel fogyasztották. Azok a kutatási alanyok, akik például nyers babot vagy borsót néztek evés közben, sokkal negatívabban nyilatkoztak ugyanarról az ételről. Így bármilyen furcsán hangzik is, a fogyókúrázók egyszerűen megkönnyíthetik a dolgukat azzal, hogy diétás ételeiket mintegy pluszfűszerként pizzafotókkal „ízesítik”.

Beépített kalóriakalkulátor

A furcsa jelenségre egy korábbi kutatás eredményei adhatnak magyarázatot. Mindannyian ismerjük azt az érzést, amikor egy gusztusos étel látványától korogni kezd a gyomrunk még akkor is, ha valójában nem vagyunk éhesek. A Nestlé Research Centerben megállapították: agyunk képes ránézésre megbecsülni az ételek kalóriatartalmát. A vizsgálat kimutatta, hogy a másodperc töredéke alatt különbséget tudunk tenni az alacsonyabb és magasabb kalóriatartalmú ételek között. „Az emberi agy a magasabb kalóriatartalmú ételek látványára határozottabban reagál” – magyarázza az eredményeket Mihály Tekla dietetikus.

Az élet folyamatos döntések sorozata, és ezt az étkezéseknél is alkalmaznunk kell. Ha nincs elég akaraterőnk, hogy ellenálljunk egy desszertnek, egy pohár bornak vagy bármilyen ínycsiklandó fogásnak, ne legyen bűntudatunk. Együnk, méghozzá könnyedén és jó étvággyal, csak később tegyük jóvá azzal, hogy lemondunk egy másik „bűnös elemről”. Mondjuk ne együnk kenyeret, vagy másnap sétáljunk egy félórával többet. Ne legyen otthon sokféle csábító finomság, inkább pár könnyebb falat, ami segít legyőzni a hirtelen ránk törő éhséget. Egy natúrjoghurt vagy pár szem sózatlan mandula képes becsapni érzékeinket. Ahogy Oscar Wilde mondja, a kísértést legkönnyebben úgy győzhetjük le, ha engedünk neki. Az a lényeg, hogy a káros, hizlaló vagy egészségtelen élelmiszereket ritkábban és kisebb adagokban fogyasszuk. Válasszuk ki a megfelelő pillanatot önmagunk kényeztetésére, ezzel tovább fokozhatjuk az élvezetet!

Le az unalommal!

A folyton ismétlődő, hasonló fogásoktól egyenes út vezet a teljes egyhangúsághoz. És nincs annál rosszabb, mint amikor az egész napi unalmas falatok után a legalkalmatlanabb időpontban, azaz este rávetjük magunkat valami finomságra – így biztosan felszedünk pár kilót. Kézenfekvő, mégis ritkán alkalmazott megoldás, hogy változatos menüket készítsünk napról napra. Mint a szerelemben, az asztalon is fenn kell tartani a meglepetés varázsát, ne rutinból együnk!

Nem jó kifogás, hogy fogalmunk sincs, mivel pakoljuk tele a bevásárlókocsit a szupermarketben, de egyébként sincs időnk főzőcskézni! Sem milliomosnak, sem ötcsillagos mesterszakácsnak nem kell lennünk ahhoz, hogy megtanuljuk élvezni a természetesebb ízeket. A legegyszerűbb fogásokhoz is valódi ínyencként kezdhetünk hozzá. Azt is fontos tudni, hogy nem attól lesz gusztusosabb a terített asztal, ha csordultig vannak a tányérok, inkább kisebb adagokat együnk egyszerre. Az alapszabály szerint 250 gramm bármilyen élelmiszerből bőven elég egy étkezésre. Egy idő után így is jóllakottnak érezzük majd magunkat, viszont nem terheljük meg a szervezetünket.

szerző: Ötvenentúl.hu
Egészség 2019. JÚLIUS Mit egyél a nyári melegben?
A melegben megnövekedett vízszükséglet fedezéséhez fontos ismerni a szilárd táplálékok folyadéktartalmát.
Egészség 2019. JÚNIUS A legjobb szívvédő magvak
A mindennapos dió-, mandula- és pisztáciafogyasztás hozzátartozik a szívbarát étrendhez, természetesen ínycsiklandó receptek segítségével.
Egészség 2019. ÁPRILIS Mit tegyél, ha magas a koleszterined?
A magas koleszterinszint hazai viszonylatban az első számú halálokok közt szerepel. A kockázat diétával hatékonyan csökkenhető.
éppen olvassák
01
Egészség 2020. SZEPTEMBER Miért együnk halat? - receptekkel
A tengeri halfogyasztás ma már kevésbé anyagi kérdés, mint akár néhány évtizeddel ezelőtt. Magyarországon mégis nagyon ritkán kerül az asztalra halétel, pedig szívügyünk lehetne – szó szerint.
02
Egészség 2020. SZEPTEMBER Előzd meg a csontritkulást!
A fokozott kalciumbevitel mellett a legfontosabb az egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozás szabályainak betartása. Mintaétrendünk segít, hogy megelőzd a csontritkulást!
03
Egészség 2020. SZEPTEMBER Sütőtök, a belső napfény
Az ősz zöldsége véd, frissít és jótékonyan táplál: tudj meg róla mindent, és próbáld ki kedvenc receptjeinket!
Menu