Szabadidő

Hogy kerül az alga a tányérra?
A tengeri algák változatos fajtái feltöltik szervezetedet értékes tápanyagokkal. Nincs más dolgod, mint főzés közben kiegészíteni velük a fogásokat!

A tengerek és óceánok számtalan ásványi anyagot és nyomelemet rejtenek. A bennük élő algafajták mindezeket tartalmazzák, ráadásul nagyon könnyen hasznosítható állapotban. A Távol-Keleten már évezredek óta felfedezték, hogyan előzhetnek meg számtalan betegséget ezek a növények.

Fogyasztásukkal jó néhány évet letagadhatsz életkorodból, és ezt nemcsak a tükör, de erőnléted is bizonyítja. A tengeri növényeket szárított formában megvásárolhatod a nagyobb bioboltokban. Az eleinte szokatlan táplálékkal nem lesz nehéz megbarátkoznod, mert igazán ízletessé varázsolják a különböző fogásokat.

Nori – Göngyöld és fogyaszd!

A vörösmoszatokhoz tartozó nori préselt lapokban kapható, és a többi algafajtával ellentétben nem szükséges beáztatnod, mielőtt felhasználnád. Japánban a szushi készítésekor ebbe tekerik a tölteléket. Természetesen bármilyen raguval vagy fűszeres gabonafélével, darált hússal megtöltheted, majd palacsintához hasonlóan göngyöld fel a norilapokat.

A nori hatékony méregtelenítő, támogatja a májműködést. Több C-vitamin található benne, mint a narancsban, és gazdagon tartalmaz A- és B-vitamint, cinket, mangánt és rezet. Segít megszabadulni az ödémáktól és szabályozza a koleszterinszintet.

Dulse – Válaszd só helyett!

A páfrányra emlékeztető dulse leveleit áztatás után nyersen is hozzákeverheted salátáidhoz, de főzelékek ízesítőjeként is használhatod. Kellemes, dióra hasonlító íze kitűnően fűszerezi a fogásokat, használatával kiválthatod a sófogyasztást. Míg az asztali só nagyobb mennyiségben kedvezőtlenül hat a vérnyomásra, a dulse ásványianyag-tartalma táplálja sejtjeidet és természetes jódforrásként szabályozza a pajzsmirigy működését. Fluorban is gazdag, őrzi fogaid épségét a túladagolás veszélye nélkül.

Wakame, a zsírégető

Az olajzöld színű, édeskés ízű wakame algát sokoldalúan illesztheted az étrendedbe. Néhány perc áztatás után vágd ki a nagyobb ereket, akárcsak a káposztafélékét. Ezután olyan ételekhez adj kisebb mennyiséget belőle, amelyek hosszabb főzést igényelnek. Eközben a wakame értékes anyagait átveszi a készülő fogás. Kipróbálhatod, hogy az áztatást követően szendvicseidet egészíted ki vele, mintha salátalevelet használnál.
A wakame egy fucoxanthin nevű anyagot tartalmaz, melyről vizsgálatok bizonyították, hogy elősegíti a fogyókúrát. Serkenti a zsírégető fehérjék munkáját, energiává alakítja a zsírsavakat, és fokozza az anyagcserét. Segítségével a diabétesz kockázatát is csökkentheted.

Kombu, az emésztésjavító

Ha a száraz hüvelyesek és káposztafélék emésztésekor puffadást és teltségérzést tapasztalsz, ideje, hogy megbarátkozz a kombu-moszattal. A nehezebben emészthető ételekkel együtt főzve már kis mennyiségben is megkönnyíti a rostok feldolgozását, és elejét veszi a gázképződésnek.

Megsokszorozza étrended tápértékét, nem véletlenül tartják a legtökéletesebb ásványianyag-forrásnak. Csökkenti a vérrögképződés veszélyét, kiegyensúlyozza a hormontermelést. A benne található glutaminsavnak köszönhetően élénkíti a fáradt izomzatot, és támogatja immunrendszered működését.

Hidzsiki és arame – a csontvédő páros

A barnamoszatokhoz tartozó két algafajta nagy mennyiségben és kiválóan felszívódó formában tartalmazza azokat az ásványi anyagokat, melyek óvják csontjaid szilárdságát. A legfontosabb csontvédő anyag, a kalcium mellett a beépülését támogató elemeket is rejtenek.

Vérszegénység esetén is gondolj rájuk, kiemelkedő a vastartalmuk és a vérképzéshez nélkülözhetetlen B-vitaminokhoz is hozzájuthatsz a fogyasztásukkal. Látványosan késleltetik az öregedés jeleit, belülről szépítik és erősítik arcbőrödet, és gondoskodnak a haj egészséges szerkezetéről.

Elegendő belőlük kis mennyiséget beáztatnod 10-15 percre, és a sokszorosára megduzzadnak. Az arame enyhébb ízű, míg a hidzsikit akkor fogod megkedvelni, ha az erőteljesebb ízeket szereted. Levesekhez, főzelékekhez is használhatod, de különleges fűszerként sült burgonyához is adhatod, sőt kenyérbe sütve sem okoznak csalódást.
A tengeri növények fogyasztásához fokozatosan szoktasd szervezetedet. Kedvező hatásaikat és érdekes ízüket tapasztalva állandó szereplők lesznek a tányérodon.

szerző: F. Kalmár Teodóra
Szabadidő 2021. JÚLIUS 3 csodálatosan finom recept, hús nélkül
Rengeteg zöldség van, amelyről csak hiszed, hogy nem szereted, de valójában még meg sem merted kóstolni? Most próbáld ki őket!
Szabadidő 2021. MÁJUS A bazsalikom gyógyhatásai - 2 könnyű recepttel
A bazsalikomot ezer közül föl lehet ismerni jellegzetes íze és illata miatt. De nem csak főzéshez használhatod!
Szabadidő 2020. AUGUSZTUS 4 mediterrán recept: hogy tovább élj
Hozd a napsütést és a tengert egyenesen a konyhádba: a mediterrán konyha receptjeivel az életedet is meghosszabbíthatod!
éppen olvassák
01
Szabadidő 2021. SZEPTEMBER Természeti kincsek az ős-Alföldön
Közel negyven éve, 1982-ben jött létre a Szatmár-beregi Tájvédelmi Körzet, amely az ősi Alföld egyetlen fennmaradt darabját őrzi.
02
Szabadidő 2021. SZEPTEMBER Ásó, kapa, féltékenység
Boldogan éltek, míg… pontosan meddig is? Míg ásó, kapa, nagyharang el nem választotta őket? És ki fogta az ásó nyelét: a kaszás vagy a zöldszemű szörny?
03
Szabadidő 2021. SZEPTEMBER 4 lenyűgöző irodalmi kávéház Európában
Különleges kávéházak, ahol a friss kávéillat mellé patinás múlt jár.
Menu