Egészség

A stresszhormon kettős arca
A kortizol éppolyan hasznos lehet, mint amennyi kárt okozhat. Szabályozd a szintjét!

Stresszhormonnak is nevezik a kortizolt, mivel legfontosabb szerepe, hogy felkészítse a szervezetet a stresszhelyzet kezelésére. Hatása csaknem minden szervünket érinti. Befolyásolja az anyagcserét, a csontok és izmok állapotát, az immunrendszer működését.

Csökkent mennyisége kellemetlen tüneteket okoz, ám a túlzott kortizolkibocsátás szintén veszélyes lehet. Egyes betegségek is zavart keltenek a termelődésében, de életvitelünk is jelentős befolyást gyakorol rá. Néhány hatékony módszerrel egyensúlyba hozható a hormon szintje.

Harcolj, vagy menekülj

Kihívást vagy veszélyt jelentő helyzetben két út áll előttünk: megpróbálunk megküzdeni a problémával, vagy minél előbb visszavonulunk. A magyar származású, kanadai biokémikus, Selye János már a múlt század elején megfogalmazta a „Harcolj, vagy menekülj!” reakciót, amelyet stresszhelyzetben tapasztalunk. Egyúttal azt is vizsgálta, mi a különbség a hasznos, eustressznek nevezett állapot és a káros distressz között. A jelenség főszereplője a kortizol nevű hormon.

Bizonyos mennyiségű stresszválaszra szükségünk van, ez biztosítja életben maradásunkat. Ösztönzi a tanulási képességeket, motiváló ereje van a célok elérésében. Gond akkor adódik, ha túlzott mértékben és hosszú ideig kell szembenéznünk a feszültséget kiváltó okokkal. A mellékvese által termelt kortizol mennyiségét az idegrendszer fontos szabályozó része, a hipotalamusz, valamint a mellékpajzsmirigy is irányítja. Testünk csaknem minden sejtje tartalmaz olyan érzékelő részecskéket, amelyek a kortizol jelenlétére reagálnak. Ezért a hormon a legfontosabb szerveink állapotára is hatást gyakorol. Talán nem is jutott eddig eszünkbe, tartós stressz idején miért betegszünk meg gyakrabban, miért emelkedik magasra a vérnyomás és a vércukorszint. A munkahelyre, az edzőterembe és az orvosi rendelőbe is elkísér ez a különös hormon.

Ebből is megárt a sok

A túlzottan magas kortizolszint hátterében a Cushing-szindrómának nevezett betegség is állhat. Kezelése a szakorvos feladata, ne halogassuk a vizsgálatot, ha ezeket a tüneteket tapasztaljuk:

  1. gyors testsúlynövekedés, főként az arcon és a törzsön, míg a végtagok feltűnően vékonyak;
  2. kipirult, kerek arc;
  3. magas vérnyomás;
  4. lilás bőrelszíneződés;
  5. izomgyengeség;
  6. váratlan hangulati ingadozások.

A betegség komoly csontritkulást, felborult anyagcserét is okoz, ha nem kezelik időben. Csökkenti a termékenységet, és vetéléseket, a menstruáció kimaradását válthatja ki.
Egyéb esetekben is szembekerülhetünk a kortizol túltermelődésével. Leginkább az erőteljes stresszhelyzetek okolhatók ezért. Növekszik a hajlam a diabéteszre, a krónikusan magas vérnyomásra. A gyomorsav elválasztása fokozódik, mely refluxot eredményez. A szervezet feszült állapotban nem fordít energiát a védekező sejtek működésére, így immunrendszerünk is gyengül.

Természetes úton segíthetünk visszaállítani az egyensúlyt. Már napi 20-30 perc, élvezettel végzett testedzés is csökkenti a kortizol szintjét. Leghatékonyabbak az aerob gyakorlatok. Azok szervezetében, akik értékes társas kapcsolatokat ápolnak, a kortizolszint könnyebben egyensúlyba kerül. Az étrendben kerüljük a koffein és a telített zsírok fogyasztását. A drasztikus fogyókúrák, a vércukor ingadozása önmagában is stresszhelyzetet jelent, ezért törekedjünk a magas rosttartalmú, az inzulin kibocsátását szabályozó táplálkozásra. A zabkása, a hüvelyesek, a bogyós gyümölcsök naponta kerüljenek a tányérra.

Ha hiányzik, mit tegyek?

Ha az alacsony kortizolszint tüneteit észleljük, első lépésben az Addison-kór jelenlétének érdemes utánajárni, orvosi vizsgálattal. Tartós fáradtság, szédelgés, testsúlycsökkenés, izomgyengeség, levertség és a bőr sötét elszíneződése alapozza meg a gyanút. Utóbbi jelenség miatt bronzkórnak is nevezik a betegséget. Egyéb esetben is fennállhat a kortizol hormon elégtelen termelődése. A tartós, testi vagy lelki megterheléssel járó állapot eleinte emelkedett hormonkibocsátással jár, majd a mellékvese kimerül, és kórosan csökken a kortizol mennyisége. Ilyenkor a természetes eredetű növényi kiegészítőkhöz fordulhatunk.

Egyre népszerűbbek a Rhodiola Rosea (magyarul rózsagyökér vagy varjúháj) tartalmú táplálékkiegészítők, amelyek a legtöbb gyógyszertárban és bioboltban kapható. Adaptogén hatású, vagyis érzékeli, mikor kell növelnie és mikor csökkentenie a kortizolszintet. Egyensúlyba hozza a hormon kibocsátását, és fogyasztói nyugodtabb lelkiállapotról számolnak be.

Az édesgyökér teaként is fogyasztható, vagy a kivonatot tartalmazó kapszulát, folyadékot is választhatjuk. A növény blokkolja annak az enzimnek a működését, mely a kortizol kevésbé aktív formáját állítja elő. Magas vérnyomás esetén a kezelőorvossal egyeztessük a helyes adagolást. Ez a figyelmeztetés érvényes a ginzeng esetén is, mely a hagyományos kínai orvoslás kedvelt gyógynövénye. Stresszhelyzetben javítja a megküzdési képességet, a figyelem, a gondolkodás élesebbé válik, és csökken a fáradékonyság.

Költségmentes, ám igen hatékony módszer annak gyakorlása, hogy képesek legyünk a jelen pillanatban élni. Legtöbb ember a múlt hibái miatt szomorkodik, vagy a jövő miatt aggódik. Eközben elfelejti észrevenni a jelenleg örömöt nyújtó perceket. Nem könnyű ráhangolódni, de mindenképp érdemes – a kortizol és a szervezet egésze is meghálálja.

szerző: M. Kovács Szilvia
Egészség 2020. NOVEMBER 11 szuper ötlet, amely megszépíti a napodat
Mire jó a reggeli rituálé? Néhány trükk segítségével a reggeli rohanást a nap fénypontjává varázsolhatod.
Egészség 2020. JANUÁR Ünnepek után: vissza a stresszhez
A stressz olyan, mint a gitár húrja. Ha nem feszítjük meg, használhatatlan, ha túlfeszítjük, elszakad.
Egészség 2019. MÁJUS Tuti módszerek stressz ellen
Egy kicsit túlterhelted magad az utóbbi időben? Szeretnéd megtalálni vagy megtartani lelki egyensúlyod? Íme 6 egyszerű tipp, hogy megszabadulj a feszültségtől.
éppen olvassák
01
Egészség 2020. OKTÓBER Közveszélyes alvajárók?
Évszázadok óta tartják magukat az alvajárókról szóló vicces és rémisztő történetek. Hogy valójában milyen jelenségről van szó, még azok sem tudják mindig, akik közvetlenül érintettek.
02
Egészség 2020. OKTÓBER Mire számíts az óraátállítás után?
Kikészít a nyári és téli időszámításra áttéréskor a belső órád kényszerű átállítása? Jó hír, hogy holnap hajnalban utoljára állunk át a téli időszámításra. Jövőre ugyanis – elvileg – megszűnik a sokaknak bosszúságot okozó óraállítás.
03
Egészség 2020. OKTÓBER Szenvedélyük a kémia és az oktatás
A Magyar Tudományos Akadémián megrendezett ünnepélyes eseményen vehette át négy középiskolai és általános iskolai kémiatanár az idei Magyar Kémiaoktatásért díjakat. A Richter Gedeon Alapítvány a Magyar Kémiaoktatásért kuratóriuma a pedagógusok kiemelkedő szakmai munkásságát ismerte el a díjjal. Immáron huszonegyedik alkalommal. (x)
Menu