Egészség

4 fontos tipp, hogy megelőzd a hallásromlást
Amíg megvan, addig észre sem vesszük, mennyire fontos. Ilyen a hallásunk is. Mit kell tennünk, hogy megőrizzük?

Sokkal zajosabb, sűrűbb világban élünk, mint a nagyszüleink. Nem meglepő hát, hogy a hallásromlás is sokkal elterjedtebb a nyugati világban, mint mondjuk ötven évvel ezelőtt. Nem csupán a zajszennyezés, de a hallásunkat érő lehetséges betegségek száma is nőtt az elmúlt évtizedekben. A következő tippek nem zárják ki, de jócskán csökkentik, hogy idő előtt megtapasztaljuk az egyre romló hallás kellemetlen vagy egyenesen ijesztő következményeit.

Tiszta orr, egészséges fül

Az orrüreget a füllel a fülkürt köti össze, ezért is fordulhat elő, hogy az elhúzódó, vagy nem megfelelően kezelt felső légúti betegség a fülben is panaszokat okoz. A középfülgyulladás például a nem megfelelően kikúrált megfázás, arcüreggyulladás, gyerekeknél az orrmandula-megnagyobbodás és -gyulladás következményeként alakul ki. Ezért megfázáskor nagyon fontos a felső légutak tisztán tartása! Az első lépés az orrjáratokból a váladék eltávolítása, kifújása, leszívása, akár kimosása. Ha zavaró orrdugulás is fennáll, akkor tanácsos tengervízalapú orrsprayket vagy nyálkahártya-lohasztó, recept nélkül kapható készítményeket használni. Fontos azonban, hogy tíz nap után is fennálló orrdugulás esetén ez utóbbiakat már ne alkalmazzuk, kérjük fül-orr-gégész segítségét!

Ha a fejhallgatón túl hangos zene szól, halláskárosodást okozhat

Egyértelműen bebizonyították, hogy a túl hangos zenehallgatás halláskárosodást okozhat, ezért az Európai Unió 85 decibelben maximalizálta a forgalomba kerülő összes készülék hangerejének biztonsági küszöbértékét. Nagy hangerőt és gyakori károsító hatást jelentenek az akár 150 dB-lel robbanó tűzijátékok is. A megelőzés könnyebb lenne, mint a kialakult károsodások visszafordítása, ennek ellenére sajnos még kevesen indulnak koncertre zajvédő füldugóval. Az idősebb korosztálynál kevésbé a koncertek hangereje, inkább a folyton nagy hangerővel működő tévé vagy rádió okozhat problémát.

A sport szerepe

A sportolás jót tesz a hallásnak is, mivel a keringést fokozza. Javasolt a minimum heti két alkalommal, rendszeresen végzett mozgás. A sport hatására az egész szervezet keringése felélénkül, így a belső fül területe is több oxigénhez jut. A kötőszöveteink, vércukrunk, koleszterinünk, vérnyomásunk és kedélyállapotunk meghálálja a rendszeres testmozgást. A kellő folyadékbevitelről se feledkezzünk meg!

A fülzsír eltávolítására nem a legjobb a fülpiszkáló

A fül tisztítása a személyes higiénia alapvető eleme, nem mindegy azonban, hogy hogyan végezzük. Az első hiba, amit elkövethetünk, ha túl gyakran és látszólag túlzott alapossággal tisztítjuk a fület. A fülzsír ugyanis védelmi funkciót tölt be, nagy szerepe van a kórokozók kiszűrésében. Egyénenként nagyon eltérő lehet a fülzsírtermelés mértéke és a hallójárat mérete is. Esetenként a zsír begyűlik a hallójáratba, egészen mélyre is benyúlva. Ezt semmiképp ne próbáljuk meg otthoni praktikákkal eltávolítani! Egyéni adottságoktól függően van, akinek gyakrabban kell felkeresnie a fülzsírdugó eltávolításának céljából fül-orr-gégészt, ahol ezt szakszerűen lehet elvégezni.

szerző: Ötvenentúl.hu
Szabadidő 2018. DECEMBER A séta a legjobb mozgásforma
A séta egy olyan egyszerű és olcsó testmozgás, amely bizonyítottan kedvező hatást gyakorol a csontokra, az izmokra és az ízületekre.
Szabadidő 2018. DECEMBER Tartsd mozgásban az életed!
Pót- vagy rutincselekedetekkel telnek el időskorod napjai, holott tudod, hogy ez magatartás a leépülés felé visz? Ha nem erre vágysz, akkor tervezd meg a jelened, hogy élhető legyen a jövőd!
Szabadidő 2018. DECEMBER Milyen mozgásformát válassz?
A testedzés módszere eltérő a keleti és nyugati kultúrákban. Találd meg, melyik ideális számodra!
éppen olvassák
01
Egészség 2019. MÁJUS Tuti módszerek stressz ellen
Egy kicsit túlterhelted magad az utóbbi időben? Szeretnéd megtalálni vagy megtartani lelki egyensúlyod? Íme 6 egyszerű tipp, hogy megszabadulj a feszültségtől.
02
Egészség 2019. ÁPRILIS Tavaszi diéta? Most érdemes belevágni!
Itt a zöldségek, gyümölcsök szezonja, az élelmi rostok bőséges tárháza. De miért is fontos ez neked?
03
Egészség 2019. ÁPRILIS A női szexualitás változásai
Akármilyen életkorban vagy is, a szex fontos része az életnek. Nőiséged változásával a szex is átalakul. Értsd meg tested jelzéseit!
Menu