Egészség

Milyen vitaminokkal úszd meg egészségesen a telet?
A változékony téli hónapok alatt kimerülhetnek szervezetünk tartalékai, legyengülhet az immunrendszerünk. Őrizd meg védekezőképességed, hogy elkerüljenek a betegségek! (x)

A megfelelő táplálkozás, a vitaminok és ásványi anyagok bevitele rendkívül fontos, hogy szervezetünk megfelelően működhessen. A tél és ezzel együtt az évszakhoz tartozó betegségek miatt, sokkal jobban ügyelnünk kell magunkra.

Ez az időszak az immunerősítésről szól. Olyan vitaminokat kell nagyobb mennyiségben bevinnünk, amelyek segítik védekező rendszerünket, erősítik a fertőzésekkel szembeni ellenállóképességünket. Ehhez pedig négy vitamin elengedhetetlen: az A-, a C-, a D- és az E-vitamin. Ezeknek részben a jól megválasztott minőségi táplálék az elsődleges forrása, amit ilyenkor érdemes immunerősítő készítményekkel kiegészíteni. Lehetőleg olyat válasszunk, amelyet speciálisan 50 év felettiek részére fejlesztettek!

Lássuk, mi a szerepe az immunrendszerünket támogató négy legfontosabb vitaminnak, és mely élelmiszerek tartalmazzák ezeket nagyobb mennyiségben!

A-vitamin

Rendkívül nagy szerepe van a légzőszervek és az emésztőszervek nyálkahártyájának, valamint a bőr egészségének megőrzésében, ezek pedig szervezetünk védekező rendszerének első vonalai. Ezenkívül serkenti a fehérvérsejtek aktivitását és az ellenanyagválaszt, támogatva ellenálló képességünket a fertőzésekkel szemben. Persze más jótékony hatásai is vannak, például javítja a látást, véd a szív- és érrendszeri megbetegedések ellen, egészségessé teszi a bőrt, és segíti a csontok hosszanti növekedését.
A-vitamin-hiány esetén megnő a fertőzésveszély. Gyakran alakulnak ki fül-, szem- és légzőszervi megbetegedések, de előfordulhat bőrszárazság és hajhullás is. Súlyosabb esetben farkasvakság, szaruhártya-károsodás vagy teljes vakság, vagy akár növekedési problémák is kialakulhatnak.

Hozzájuthatunk sárga, narancssárga és zöld színű gyümölcsökből és zöldségekből. Nagyon nagy mennyiségben megtalálható a sárgarépában, a paradicsomban és a sárgabarackban. Ennél kisebb mennyiségben a sütőtökben, bimbóskelben, kajszibarackban, tejben, tojásban, vajban és sertésmájban. Nagyon kis mennyiségben, de megtalálható száraztésztákban, gabonafélékben és péksüteményekben is. Az A-vitamin napi szükséglete férfiak számára 900, nőkszámára 700 mikrogramm naponta.

C-vitamin

A legismertebb immunerősítő vitaminunk. Fokozza az immunrendszer működését, növeli a fehérvérsejtek számát és a vírusfertőzések ellen fontos interferonok szintjét a szervezetben. Szintén fontos a bőr egészségének megőrzésében, de segíti a sejtek megújulását, a vasfelvételt és gyorsítja a sebgyógyulást is. Hosszú ideig nagy mennyiségben szedve azonban lehetnek kellemetlen hatásai is, például okozhat gyomorpanaszokat, vagy gátolhatja a réz és a szelén hasznosulását a szervezetben, súlyos esetben kialakulhat vesekő is.

Ha nincs elég C-vitamin a szervezetben, felléphet ínyvérzés, ínysorvadás. Megnő a fertőzéshajlam, gyengülnek az ízületek, valamint fáradtság, ingerlékenység is előfordul.
A legelterjedtebb C-vitamin-forrás a citrom és a narancs, a legtöbben ezeket fogyasztják a téli időszakban. Ennél azonban jóval nagyobb mennyiségben található belőle a csipkebogyóban, a brokkoliban, a fekete ribizliben, a zöldpaprikában vagy a paradicsomban.

Normál esetben a napi szükséglete 300-400 milligramm naponta, kúraszerűen akár napi 1000 miligramm is szedhető. Dohányosoknak ennél magasabb, mivel az ő szervezetük vitaminkészlete csökken.

D-vitamin

Hiányállapot az év bármely szakában előfordulhat, ősztől azonban már mindenki számára javasolt D-vitamin tartalmú készítmények szedése, mert a nyáron természetes úton képzett tartalékokat nagyjából négy-hat hét alatt felhasználjuk.

Kora tavasszal a magyar felnőtt lakosság átlagos D-vitamin-szintje körülbelül fele a normális értéknek, 16 ng/ml. A helyzetet súlyosbítja, hogy kevés D-vitaminban gazdag táplálékot, például olajos halakat, tejtermékeket vagy tojást fogyasztunk. Ősszel és télen megfelelő táplálkozás esetén is csupán 80 egységnyi D-vitamin juthat be a szervezetünkbe, szemben a jelenlegi, 2000 NE ajánlással. A szükséges D-vitamin-mennyiséget ezért étrend-kiegészítő tabletta formájában ajánlott bevinni a szervezetbe, ahogyan ezt a konszenzusban részt vevő 15 orvosszakmai szervezet ajánlása is tartalmazza.

Az egészséges sejtfejlődésben fontos szerepet játszó D-vitamin hiánya számos egészségügyi kockázattal járhat: az immunrendszer meggyengülését, allergiás tüneteket vagy téli fertőzéses megbetegedéseket, depressziót, csontritkulást, szív- és érrendszeri betegségeket, sőt cukorbetegséget okozhat, a vérképző szervi vagy bizonyos tumoros betegségek kockázatát fokozhatja. Érdemes a birkák szőrének egy wax-szerű anyagából előállított állati eredetű D-vitamin helyett tisztán növényi D-vitamint választani, mely iparági vélekedések szerint a D-vitamin előállításának egy tisztább és környezettudatosabb alternatívája

E-vitamin

Megvédi a sejthártyát és az immunsejteket, valamint nagyon erős antioxidáns, ennek köszönhető, hogy képes a szervezetben felgyülemlett káros szabad gyökök semlegesítésére, így jelentős a betegségmegelőző szerepe. Emellett késlelteti az öregedés hatásait, semlegesíti a cigarettafüst méreganyagait, és segíti a sebgyógyulást. Újabban a Parkinson-kór és az Alzheimer-kór kezelésében is jó hatással alkalmazzák.

Hosszú ideig tartó antibiotikum-szedés előidézheti hiányát, ennek tünetei a bőr alatti bevérzés vagy orrvérzés lehet. Okozhat idegrendszeri zavarokat és izomgyengeséget is.
E-vitamint a zöldleveles zöldségek, a máj és a búzacsíra tartalmaz. Nagy mennyiségben az olajos magvakban, a tejben és a tojásban található belőle. Napi szükséglet 15 milligramm, de kúraszerű alkalmazás esetén sem szabad túllépni a napi 300 milligrammot.

29 zöldség és gyümölcs kivonata egy kapszulában

Elengedhetetlen, hogy immunrendszerünket kiegyensúlyzott és vitaminokban gazdag étrenddel támogassuk. A rohanó mindennapokban ugyanakkor nem mindig jut elegendő idő a megfelelően változatos étrend összeállítására. Ilyenkor különösen jól jönnek az egészségünket támogató készítmények! Nemrég jelent meg a piacon a Vegnum, egy innovatív egészségtámogató készítmény, a megszokottól eltérő összetétellel. Ez a 21. századi immuntámogató kapszula hatékony, hármas megoldást kínál az immunrendszert érő kihívásokra. A három pillér: 29-féle zöldség és gyümölcs antioxidánsokban gazdag kivonata; 18-féle kulcsfontosságú vitamin és ásványi anyag, valamint 2 000 NE, tisztán növényi D-vitamin.

Vegnum kapszulákban található 29 zöldség- és gyümölcskivonat speciális kombinációja szabadalmi védelem alatt áll. Kimagasló antioxidáns hatását a 18 különböző országból származó superfood (szuperélelmiszer) együttes ereje adja. A vonatkozó klinikai vizsgálatok szerint csökkenti a szabad gyökök termelődését a fogyasztást követő órákban és 64 százalékkal emelheti meg természetes úton a szervezet NO szintjét.* Különleges antioxidáns hatása abban rejlik, hogy fitokémiai összetevőinek köszönhetően egyszerre képes felvenni a harcot az öt leggyakoribb szabad gyökkel. Az újgenerációs antioxidáns formulát tartalmazó Vegnum kapszula már speciálisan 50 év felettiek részére kifejlesztett, Vegnum Silver 50+ változatban is elérhető! Itt megrendelheted!

A Vegnum Silver 50+ standardizált szőlőmag kivonata klinikailag igazoltan segíti a szív, a keringés és az érrendszer egészségét is. Rendeld meg egyszerűen online!

A Vegnum Silver 50+ étrend-kiegészítő termék. Az ajánlott napi fogyasztási mennyiséget ne lépje túl. Az étrend-kiegészítő nem helyettesíti a kiegyensúlyozott, vegyes étrendet és az egészséges életmódot. A termék kisgyermekek elől elzárva tartandó. A cikk megjelenését a Gemil Pharma Zrt. támogatta.

szerző: Ötvenentúl.hu
Egészség 2024. ÁPRILIS Saláta a vitaminkészletek feltöltésére
Olcsó, gyorsan és egyszerűen összeállítható saláták, amelyek biztosan feltöltik a tél folyamán kiürült vitaminkészleteidet.
Szabadidő 2023. JANUÁR Laktató, ám diétás reggelik
Fenséges reggeliötletek a hétvégére, zsír- és cukorszegény kiadásban, rengeteg vitaminnal és tápanyaggal.
Egészség 2020. NOVEMBER A legjobb téli immunerősítők - kéznél van a megoldás!
A változékony időjárás, a nyirkos hideg igencsak próbára teszik a szervezet ellenálló képességét.
éppen olvassák
01
Egészség 2024. JÚNIUS Mi mindenre jó a citrom?
A citrom nem csak a tea ízesítésére, vagy nátha ellen jó. Felhasználási területe igen széles. Tudj meg többet erről a sokoldalú sárga gyümölcsről!
02
Egészség 2024. MÁJUS A legegészségesebb kórházak Magyarországon
Három intézmény nyerte el a Magyar Kórházszövetség Egészségfejlesztő Kórház Díját, amellyel az egészségügyi dolgozók és lakosság egészségtudatosságának erősítését szolgáló legjobb programokat ismerte el a szakmai szervezet.
03
Egészség 2024. MÁJUS 11 szuper ötlet, amely megszépíti a napodat
Mire jó a reggeli rituálé? Néhány trükk segítségével a reggeli rohanást a nap fénypontjává varázsolhatod.
Menu