Egészség

Éjszakai ébredések - mit jeleznek?
A rendszeres éjjeli felébredés nemcsak zavaró, de árulkodó tünet is lehet. Vedd komolyan, ha így jelez a szervezeted!

Ha időnként egy rövid ébredés megtöri az éjszakai alvásodat, az még nem jelent betegséget. Főként, ha előző este sok folyadékot fogyasztottál, esetleg vizelethajtó teát ittál, vagy ilyen hatású gyógyszert szedsz. Ám ha gyakran, esetleg többször is megszakad a pihenésed, érdemes utánajárni az okoknak. Lehet, hogy egyszerű életmódváltás is megoldja a tünetet, de a visszatérő panasz orvosi kezelésre szoruló problémát is jelenthet.

Folyékony gondok

Az éjjeli felébredés leggyakoribb oka a vizelési inger. Figyeld meg a gyakoriságát és a mennyiségét! Ha gyakran, sürgető ingerre egyszerre kis mennyiségű vizelet ürül, akkor – férfiaknál – prosztatamegnagyobbodás állhat a háttérben. Ilyenkor a hólyag nyomás alatt áll, kissé telt állapotban is feszül. Vizeléskor azonban akadály keletkezik, így a vizelet csak keskeny sugárban, akadozva távozik. Nőknél fordul elő gyakrabban a hólyaghurut, ekkor éjszaka is sűrűn kell vizeletet üríteni, csípő, égő érzés kíséretében. Mindkét panasz orvosi vizsgálatot és kezelést igényel, a gyógyulás után már nem kell a megzavart pihenéstől tartani.

Ha éjjel is igen bőséges a vizeletmennyiség, és nem sokkal később újból jelentkezik, diabéteszre gyanakodhatunk. Különösen, ha egyéb kísérő tünetekkel is jár, mint a napközben fellépő kínzó szomjúság, a száj- és bőrszárazság, viszketegség. Az 1-es típusú cukorbetegségre jellemző a jó étvágy melletti fogyás, míg a 2-es típusú inkább túlsúly mellett alakul ki, és gyakran együtt jár a magas koleszterinszinttel, magas vérnyomással is. Gyanú esetén első lépés a laborvizsgálat!

Időzített szervek

A több ezer évre visszatekintő tradicionális kínai gyógyászat nagy hangsúlyt fektet a szerv-óra megfigyelésének. Amelyik időpontban egy-egy tünetet tapasztalsz, az adott időzónának megfelelő szerved lehet bajban.

Éjjel 23 és 1 óra között az epehólyag működéséé a főszerep. Ha rendszeresen ilyenkor ébredsz, az epéd még az előtt jelezheti a panaszt, hogy komoly görcsök lépnének fel. Érdemes megvizsgálni az étrendedet, nem tartalmaz-e túl sok telített zsírt, tojjássárgáját, belsőségeket. Ezek megterhelik az epehólyagot, és már a kisebb működési zavar is meggátolhatja az alvást.

Májunk feladata a méreganyagok kiválasztása, s ezt éjszaka 1 és 3 óra között végzi legintenzívebben. Ha ebben az időben térnek vissza az ébredések, túl nagy teher hárulhat a méregtelenítés folyamatára. Minél több adalékanyagot, tartósítószert tartalmaz az étrended, annál valószínűbb, hogy a májad nehezen küzd meg a kiválasztásukkal. Amikor csak lehet, készítsd magad ételeidet, és érdemes a májműködést támogató máriatövis-teával vagy étrend-kiegészítővel kúrát tartanod.

3 és 5 óra között a tüdőd áll a középpontban. A kora hajnali ébredés a légzőszervi panaszok első jelzése is lehet. Párologtass eukaliptusz, fenyő vagy citrus illóolajat a hálószobában, és ne feledkezz meg a lefekvés előtti néhány perces légzőgyakorlatokról.

Ingerlékeny éjjelek

A pihenés akkor zavartalan, ha minden szervünk lassabb üzemmódra áll át. A pajzsmirigytúltengés felfokozott anyagcserével jár, megakadályozva a nyugodt alvást. Megerősíti a gyanút, ha napközben ideges, ingerlékeny vagy, kézremegést, izzadást, szapora szívverést tapasztalsz. Ezek a tünetek éjszaka is előfordulhatnak, hasonló érzést keltve, mint a túlzott kávéfogyasztás. Hasmenés, és jó étvágy melletti gyors testsúlycsökkenés is jellemző tünete a betegségnek. Hosszabb távon kimerültség, tápanyaghiány lép fel. Az orvosi kezelés lehet gyógyszeres, súlyosabb esetben műtétre is sor kerül. Fontos az energiadús étrend, ez azonban nem az üres kalóriák bevitelét jelenti. Változatos, összetett szénhidrátokban gazdag összetevőkből, friss zöldségekből-gyümölcsökből álljon, és átmenetileg étrend-kiegészítőkkel is támogasd meg. Erős fogyás, gyengeség mellett orvosod speciális tápszert ajánlhat, így könnyen emészthető és értékes energiához jutsz.

Mivel a jód fokozza az anyagcserét, és befolyásolja a pajzsmirigyműködést, ha fennáll a betegség, kerüld a tengeri és édesvízi algából készülő táplálékkiegészítőket! Nyugodtabb alvásod érdekében a délutáni órákban fogyassz levendula, komló és citromfű keverékéből álló teát.

Éhező és túletetett éjszaka

A túlzottan kevés és a nagy mennyiségű étel egyaránt megzavarja alvásodat. Nemcsak a vacsora, hanem az egész nap elfogyasztott ételmennyiség is fontos. Ha túlsúly miatt diétázol, helytelen megoldás a nagyon alacsonyra szabott kalóriabevitel. Az éhezésre adott vészjelzésként szervezeted éjszaka fog felébreszteni, hogy pótold a hiányt. Ahelyett, hogy tovább forgolódnál álmatlanul, vagy félálomban kifosztanád a hűtőt, napközben alapozd meg az egyensúlyt! Diétádban növeld a rostmennyiséget, zabkása, müzli, nyers zöldségek, gyümölcsök formájában. Így a kevesebb kalória is egyenletesen szívódik fel, nem okoz hirtelen vércukor-zuhanást az éjszaka közepén. Este néhány szem dió még nem hizlal, viszont megóv az éjjeli gyomorkorgástól.

A túl bőséges vacsora nemcsak az elalvást, de az egész alvási időszakot gátolja. Szervezetednek választania kell: vagy alszol, vagy emésztesz. Ha az utóbbira kényszeríted, nem csoda, ha reggel kialvatlanul, fáradtan ébredsz. A napi ételmennyiség legkisebb része tevődjön az esti órákra! A könnyen emészthető párolt zöldségeket, hántolatlan gabonaféléket helyezd előtérbe, melyeket kiegészíthetsz egészséges zsírsavakat tartalmazó lenmag- vagy szezámmag pehellyel.

szerző: Futaki Balázs
Egészség 2021. NOVEMBER A testedben van, és éjszaka dolgozik
Az éjjel képződő melatonin nemcsak az alvást segíti, de több krónikus betegséggel szemben is óvja szervezetedet. Előzd meg a hiányát!
Egészség 2021. JÚLIUS 8 ok, ami tönkreteheti az éjszakádat
A frontok állandó változásának idején nem csoda, ha nyugtalanok az éjszakáid – és ez csak az egyik dolog, ami zavarhatja a pihenést.
Egészség 2020. OKTÓBER Közveszélyes alvajárók?
Évszázadok óta tartják magukat az alvajárókról szóló vicces és rémisztő történetek. Hogy valójában milyen jelenségről van szó, még azok sem tudják mindig, akik közvetlenül érintettek.
éppen olvassák
01
Egészség 2024. MÁJUS 11 szuper ötlet, amely megszépíti a napodat
Mire jó a reggeli rituálé? Néhány trükk segítségével a reggeli rohanást a nap fénypontjává varázsolhatod.
02
Egészség 2024. MÁJUS Előzd meg a csontritkulást!
A fokozott kalciumbevitel mellett a legfontosabb az egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozás szabályainak betartása. Mintaétrendünk segít, hogy megelőzd a csontritkulást!
03
Egészség 2024. MÁJUS Életünk része: a Leukoplast
Gyerekkorunktól kezdve ismerjük, és unokáink is számíthatnak megbízhatóságára. Véletlen lenne? Aligha. Nézzük meg, mit is tud az igazi Leukoplast. (x)
Menu