Egészség

Így úszhatod meg szárazon a változókort
A változókor egyik nagy kellemetlensége az inkontinencia. Nem kell ezzel együtt élned, találhatsz rá megoldást!

Az inkontinencia civilizációs betegséggé vált a mozgáshiányos, ülőmunkát végző, gyógyszert szedő társadalmakban. Annak ellenére, hogy igen elterjedt, és életvezetési problémákat okoz, sokan titkolják, szégyellik. Pedig minden életkorban megjelenhet valamilyen mértékben és formában. Az inkontinencia nem kizárólag egészségügyi, hanem pszichoszociális probléma is, mert a mindennapi tevékenységedben is gátolttá, érzelmileg sérülékenyebbé, visszahúzódóbbá válhatsz, szexuális problémákkal küzdhetsz, emellett a betegségnek még anyagi következményei is lehetnek (pl. kiesés a munkából, kezelési költség, leszázalékolás). 

A problémát valójában a gyenge izomzat okozza. Ha egészséges, erős a gátizomzat, tartja a húgyutakat, és zárva tartja a húgyhólyagot. Ha ezek az izmok veszítenek erejükből és rugalmasságukból, vizeletszivárgás lép fel.

Mi okozhatja?

A gátizmok meggyengülésének különféle okai lehetnek: ezek kiterjednek életmódbeli szokásokra és biológiai tényezőkre egyaránt.

  1. Öröklött kötőszöveti gyengeség: vannak örökletesen gyengébb gátizomzatúak, akiknél a tüsszentés vagy a köhögés is egy-egy csepp vizelet távozásával járhat.
  2. A menopauza idején a hormonális változások megváltoztatják a medence- és hasi tájék izmainak állapotát, ami inkontinenciát okoz.
  3. Inkontinencia tartós hormonhiányos állapotban is felléphet, amikor a szövetek rugalmassága és a sejtek belső nyomása a szervezet minden területén csökken.
  4. Az inkontinencia a testmozgás hiányával, a gátizomzat gyenge edzettségi fokával is összefüggésben áll.
  5. A testsúlyfölösleg is megterhelheti a gátizomzatot, amit a testmozgáshiányos életmód is előidézhet. 
  6. Rosszul elvégzett nőgyógyászati beavatkozások és műtétek is okozhatják.
  7. Hajlamosító tényező a többszörös hüvelyi szülés.
  8. A vizeletürítés agykérgi szabályozás alatt áll, így minden olyan idegrendszeri károsodás, amely az adott izomzat működtetését érinti, előidézhet inkontinenciát.
  9. Gyógyszerszedés mellékhatásaként is megjelenhet.

Megelőzhető? Megelőzhető!

Annak ellenére, hogy sok tényező okozhatja, az inkontinencia a legtöbb esetben megelőzhető. Nem szükséges a kellemetlenségekkel együtt élned! Ha az alapvető dolgokra és tanácsokra odafigyelsz, az inkontinenciának sokkal könnyebbé válik mind a megelőzése, mind a kezelése.

Figyelj az életmódodra!

A mozgáshiány és az elhízás komoly rizikófaktor, a súlytöbblettel rendelkezőknél a medencefenékre nagyobb teher hárul. A rendszeres testmozgás akkor is fontos, ha olyankor fokozottabb a vizeletvesztés, de lényeges, hogy a sportok közül olyat válassz, amely nem jár alhasi megerőltetéssel.

Az akaratlan vizeletvesztés szempontjából a legkevésbé ajánlottak az atlétikai sportok, a kosárlabda, a röplabda, a szertorna, az aerobik, a kocogás, a súlyemelés és a lovaglás. A legjobb, ha az úszást, a kerékpározást, korcsolyázást vagy a síelést választod, ahol nem kell ugrálnod vagy futnod. A tánc is kedvezően hat az altest vérkeringésére és izmainak állapotára anélkül, hogy megerőltetné őket.

A leghasznosabb ezenfelül, ha napi szinten gyakorlod az intim tornagyakorlatokat, amelyek a gátizom erősítésére szolgálnak. Ezek felelősek a hüvely és húgycső körüli, méh- és gátkörnyéki szervek felfüggesztéséért, feszességéért. A gyakorlatot csak üres hólyaggal végezd, mert a megfeszítés-elernyedés folyamata különben gyengíti az izmokat, és nem fogod tudni teljesen kiüríteni a hólyagod.

Étkezz rendesen!

A csípős és savas ételek, italok gyakori vizelési ingert kelthetnek. A káros szenvedélyek sem tesznek jót az inkontinenciával küzdőknek. Sem a túlzott alkohol- vagy kávéfogyasztás, sem a dohányzás nem segíti elő a gyógyulást. Az egészséges étkezéshez a megfelelő folyadékbevitel is hozzátartozik, ügyelj rá, hogy napi 2 liter folyadékot igyál.

Gyógyeszközök használata

Vannak olyan gyógyászati eszközök, amelyek nagyban megkönnyítik az inkontinenciával járó mindennapi kellemetlenségeket.

  1. Pesszárium: ez egy merev gyűrű, amely a hüvelybe felhelyezve viselhető. Segít a hólyag alátámasztásában, ezáltal megakadályozza a vizeletszivárgást. Higiéniai okokból rendszeresen el kell távolítanod, és meg kell tisztítatnod. Elsősorban az előesett hólyag, illetve méh miatt kialakuló inkontinencia esetén hatásos.
  2. Húgycsőtampon: ez egy húgycsőbe felhelyezhető tampon, amely dugóként akadályozza meg a vizeletcsepegést. Mindennapi használtra nem, csak bizonyos alhasi erőkifejtést igénylő tevékenységekhez ajánlott. Vizelés esetén egyszerűen el kell távolítanod.
  3. Inkontinenciabetétek és fehérneműként használható pelenkanadrágok: megoldást jelent az inkontinencia kellemetlenségeinek enyhítésére a szagsemlegesítéssel és a kényelmes formakialakítással. A ruházat alatt észrevétlenül viselheted, mindennap használhatod, viselése napi többszöri cserével kényelmes.

Kövesd ezt a pár szabályt és tanácsot, hogy könnyebben előzhesd meg vagy küzdhess a vizeletszivárgás kellemetlenségei ellen. Ne hagyd, hogy a mindennapi életedet gátlások és szorongások keserítsék!

További információk az inkontinenciáról a kontinencia.hu oldalon!

szerző: M. Kovács Szilvia
Egészség 2020. MÁRCIUS 6 érv a rendszeres szex mellett
A szex nemcsak kellemes, de egészségünknek is jót tesz – ez ma már tudományos tény. De miért is?
Egészség 2019. JÚNIUS Teljes megoldás az inkontinenciára
Ha nyár, akkor pompás illatok. De mit tehetsz, ha valami kellemetlen, szúrós szag tolakodik a nyári illatorgiába és a kirándulás kínos feszengéssé válik?
Egészség 2019. JÚNIUS 7 tipp, hogy elviselhetővé tedd inkontinenciád
Ki ne szeretné elkerülni a műtétet és a gyógyszereket? Ki ne lenne büszke arra, hogy kikezelte magát és enyhítette a tüneteket? Most itt a lehetőség!
éppen olvassák
01
Egészség 2020. SZEPTEMBER Miért együnk halat? - receptekkel
A tengeri halfogyasztás ma már kevésbé anyagi kérdés, mint akár néhány évtizeddel ezelőtt. Magyarországon mégis nagyon ritkán kerül az asztalra halétel, pedig szívügyünk lehetne – szó szerint.
02
Egészség 2020. SZEPTEMBER Előzd meg a csontritkulást!
A fokozott kalciumbevitel mellett a legfontosabb az egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozás szabályainak betartása. Mintaétrendünk segít, hogy megelőzd a csontritkulást!
03
Egészség 2020. SZEPTEMBER Sütőtök, a belső napfény
Az ősz zöldsége véd, frissít és jótékonyan táplál: tudj meg róla mindent, és próbáld ki kedvenc receptjeinket!
Menu