Egészség

7 érdekes tény a halfogyasztásról
A karácsonyi menü alig képzelhető el ízletes hal nélkül. Tudj meg többet róla, mielőtt asztalodra kerül!

A halaknak számtalan fajtájával találkozhatsz, és nem csak ízükben különböznek. Különféle értékes összetevőket rejtenek, amelyek egészségedet is óvhatják. A statisztikák szerint még mindig jóval kevesebb halételt fogyasztunk, mint a szakértők által ajánlott mennyiség. Ha az ünnepek alkalmával szívesen vásárolsz halat, őrizd meg a szokásodat egész évben is!

Tudtad? Többféle magyarázata is van a karácsonyi halfogyasztásnak. A népi hagyomány szerint a halpikkely a pénzérmére emlékeztet, és jólétet ígér a következő évre. A gyors mozgású hal pedig úgy halad előre a vízben, amilyen sikeresen a család halad a jövő évben.

A keresztény hit szerint Jézus a nép halászaivá tette az apostolokat, így később minden követőjének szimbóluma lett a hal. Szintén bibliai utalás, hogy Krisztus mint Isten fia nevének kezdőbetűit görög nyelven összeolvasva a „hal” szó keletkezik. Nemcsak nálunk, de több országban is megtalálható a halétel az ünnepi asztalon. Lengyelországban leginkább halászlé formájában, míg Oroszországban lazaccal töltött palacsinta, a németeknél pirítóssal kínált kaviár a kedvelt fogás.

Tudtad? Némely nyugat-európai országban a 40-50 kilogrammot is eléri az egy főre jutó átlagos halfogyasztás mennyisége, míg Magyarországon ez mindössze 5,5 kilogramm évente.

A leghosszabb életű népcsoportok körében megfigyelhető, hogy az átlagnál jóval több halétel kerül a tányérjukra. A japánok születéskor várható élettartama már a 85 évet is meghaladja. Ez sokkal magasabb az európai átlagnál. Ők az állati fehérjék közül elsősorban a halféléket kedvelik, emellett rizst, zöldséget és gyümölcsöt is gazdagon tartalmaz az étrendjük.

A Japánhoz tartozó Okinava szigetének lakói az egyik leghosszabb és legegészségesebb népcsoport. Sertéshúst szinte egyáltalán nem fogyasztanak, ám halat és tengeri állatokat annál inkább. A szójaételekkel kiegészítve így tökéletes fehérjeforráshoz jutnak.

Tudtad? Rendszeres halfogyasztással számtalan betegség esélyét csökkentheted. A vörös húsokhoz és szárnyasokhoz képest a hal sokkal könnyebben emészthető fehérjeforrást biztosít. Legnagyobb előnye az omega-3 zsírsavtartalmában rejlik. Ez a hatóanyag hozzájárul a vérzsírok veszélyes fajtájának csökkentéséhez, míg a védő koleszterinnek nevezett anyagot optimális értékek között tartja. A gyulladásos folyamatokat is eredményesen csökkenti, így ízületi panaszok, reumatoid arthritisz esetén is segít a tünetek mérséklésében.

Több vizsgálat is bizonyítja, hogy fogyasztásával kisebb a memóriaromlás és a demencia kockázata. Hiperaktív, figyelemzavaros gyerekeknél a halolaj rendszeres fogyasztása jótékony hatású. Kismamáknál csökkenti a szülés utáni depresszió esélyét, és ha már a várandósság alatt bőséges omega-3-tartalékkal rendelkeznek, az újszülött várható intelligenciaszintje is magasabb lesz.

Tudtad? Mikor a halfajták közül választasz, érdemes figyelembe venned, hogy mindegyik más-más előnyt rejt egészségedre nézve. Ha túlsúllyal küzdesz, vagy emésztési panaszaid vannak, ajánlottabb az alacsony zsírtartalmú, értékes fehérjékben gazdag pisztrángot, tőkehalat, tilápiát vásárolnod.

Ha szív- érrendszeri megbetegedésre van hajlamod, esetleg a vérrögképződés kockázata magas, használd ki az Omega-3 zsírsavban leginkább dús lazac és makréla előnyeit. A csontritkulástól a szardínia véd, mivel ennek kalciumban gazdag apró csontjait is elfogyasztod.

A hal vásárlásakor figyelj arra, hogy a húsát enyhén megnyomva kemény legyen, ez árulkodik a frissességéről. Ha megszagolod, a jellegzetes halszagon kívül nem lehet kellemetlenül büdös! Hűtőbe téve két napon belül készítsd el. Ha fagyasztott halat választasz, ellenőrizd a lejárati dátumot. Mindig a hűtőszekrényben olvaszd ki, soha ne szobahőmérsékleten, mert így romlásnak indulhat. Konzervhal esetén a vízben tárolt hal egészségesebb, mint az olajat és sok sót tartalmazó változatok.

Tudtad? Veszélyt is jelenthet a túlzásba vitt halfogyasztás, de elkerülheted, ha előrelátóan válogatsz a halfajták közül.

Egyes halak higanytartalma meghaladhatja a még biztonságosnak számító értékeket. Az ipari termelés során kibocsátott szennyező anyagok a vizekbe kerülve metil-higannyá alakulnak, mely leginkább az emberi agyra és vesére veszélyes, de minden szervedre káros hatású. Korábbi vizsgálatok szerint a legmagasabb higanytartalma a csukának, a cápának, és a konzervekben árult tonhalnak van.

A ponty, a natúr tonhal és a tőkehal húsa közepes mértékben rejthet higanyt. Havonta néhány alkalommal bátran beillesztheted a menübe. A legkevesebb méreganyagot a lazac, a hering, a szardínia és a pisztráng tartalmazza. Ezek viszonylag kisebb méretüknél és rövidebb élettartamuknál fogva nem vesznek fel annyi higanyt a vizekből. Hetente akár többször is a tányérodra kerülhetnek.

Tudtad? Ha a gondos előkészítés és óvatos étkezés ellenére is szálka akadt a torkodon, minél előbb hívj orvosi segítséget! Amennyiben nem fenyeget a fulladásveszély, képes vagy levegőhöz jutni és nyelni, megpróbálhatod a jól bevált módszereket – ezekre legjobb még a halvacsora előtt felkészülnöd.

Tegyél néhány szem olajbogyót egy lábosba, önts rá vizet, és forrald fel. Lassan, kortyonként idd meg a vizet, majd egy kenyérdarabot nyelj le. Az olivás víz felpuhítja a szálkát, mely így könnyen lenyelhető a kenyérrel együtt. Hasonló hatást érsz el, ha néhány kanál ecetes vizet próbálsz lenyelni, ezután következhet a kenyér. Ha így sem jársz sikerrel, mielőbb fordulj orvoshoz.

Tudtad? Ha nem szereted a halat, más forrásokból is hozzájuthatsz az értékes Omega-3 zsírsavakhoz. A lenmag olaja gazdag alfa-linolénsavban, mely hasonló hatást vált ki, mint a halakban található egészséges zsírok. A lenolajat használhatod salátaöntetként, és érdemes a köreteket, a müzlit néhány kanál darált lenmaggal megszórnod.

A csonthéjasok közül legjobb választás a mandula, de a diófélék is ellátnak a szellemi tevékenységhez nélkülözhetetlen zsírsavakkal. Ha nem követsz vegetáriánus étrendet, csupán a hal ízét nem kedveled, a halolaj tartalmú étrend-kiegészítőket is választhatod.

szerző: Gönye László
Szabadidő 2019. DECEMBER A leggyönyörűbb karácsonyi városok Európában
Európában a karácsony egyet jelent a nagy múltra visszatekintő hagyományokkal és a hangulatos, fényárban úszó vásárokkal.
Szabadidő 2019. DECEMBER Gluténmentes karácsonyi sütik
A gesztenyeliszt kevésbé ismert nálunk, pedig gluténmentes, így lisztérzékeny diétában remekül használható. Íme két egyszerű, ízletes süteményrecept.
Pénzügyek 2019. DECEMBER Ne csak a karácsonyfád legyen zöld!
December a költekezés ideje. Advent idején szívesen nyitjuk ki pénztárcánkat, bátrabban csábulunk el. Biztosan jó ez nekünk? És a környezetünknek?
éppen olvassák
01
Egészség 2020. MÁJUS Nem vagy egyedül, ha újra jön a járvány!
Információs vonal segíti a legveszélyeztetettebb korosztály felkészülését a koronavírus lehetséges második hullámára. A kezdeményezésben résztvevő egészségügyi szakemberek térítésmentesen biztosítanak személyre szabott tanácsokat hatvan év felettieknek.
02
Egészség 2020. MÁJUS Tények és tévhitek a skizofréniáról
A skizofrénia kifejezéssel szinte már mindenki találkozott. Az emberek többsége azonban mégsem tudja biztosan, milyen tünetekkel járó betegségről van szó, mi a kialakulásának az oka, és hogyan gyógyítható. (x)
03
Egészség 2020. MÁJUS A kóros fényérzékenység
Vannak, akik már tavasszal, a napfényes napok beköszöntével szembesülnek a súlyos tünetekkel. Ez a szisztémás lupus.
Menu