Egészség

6 tipp, hogy nyáron is jól aludj
Ha légkondicionáló készülék hiányában te is elviselhetetlennek tartod a nyári meleget éjszakánként, próbáld ki a következő trükköket!

A nyárnak számtalan előnye mellett sajnos néhány hátránya is akad. Különösen júliusban, augusztusban kánikulai napok, hetek követhetik egymást, melyet sokan nehezen viselnek. A nagy meleg, a fülledt, párás idő az éjszakáinkat is megnehezítheti, alvásproblémákat, illetve álmatlanságot okozhat.

Az alvásminőségre természetesen nemcsak a hőmérséklet, de a fény is hatással van. A napfény reggelente leállítja szervezetünkben a melatonintermelést, ezáltal felébreszti testünket. Mindezt nyaranta különösen zavarónak érezhetjük, hiszen ebben az időszakban akár már hajnali négykor fény szűrődhet be az ablakon. Az álmatlansághoz számos egyéb tényező is hozzájárulhat. A stressz, a szorongás, az egészségtelen étkezés vagy a rendszertelen bioritmus egyaránt szabotálhatja éjszakai pihenésünket, ezáltal kialvatlansághoz, illetve koncentrációs nehézségekhez vezethet.

Szerencsére többféle módszer létezik az alvás megkönnyítésére. Amennyiben nem rendelkezel légkondicionálóval, vagy nem szívesen kapcsolod be egész éjszakára, érdemes megfontolnod a most következő tanácsokat!

Cseréld le az ágyneműt!

A zavartalan alvás alapfeltétele a megfelelő ágynemű és a kényelmes matrac. Értelemszerűen a téli hónapokra érdemes vastagabb paplant választani, mely megtartja a meleg levegőt, és jól szigetel, a nyári időszakra pedig a vékony, jól szellőző paplan lehet a megoldás. A „négy évszak” paplanok nagy előnye, hogy két, összekapcsolható részből állnak, ezért a nagy hidegben és a hőségben egyaránt jó szolgálatot tehetnek.
Ami az ágyneműhuzatot illeti, lehetőleg jól szellőző anyagból, például pamutból készültet válassz! És természetesen ugyanez igaz a pizsamára is. A pamut elősegíti a bőr szellőzését és természetes légzését, ezáltal javítja hőérzetünket.

Szerezz be gélmatracot!

A zselés (gél)matrac hosszú távú beruházás, tekintve, hogy akár tíz évig is használhatjuk. Manapság számtalanféle változata kapható, így könnyen megtalálhatod a számodra megfelelő darabot. A hőmérsékletszabályozós gélmatracok például kiváló hővezetők és hőszabályozók, jól szellőznek, így kellemes alvási környezetet biztosítanak.

Vegyél frissítő zuhanyt!

Ha problémát okoz az éjszakai meleg, a legjobb, amit tehetsz, ha közvetlenül lefekvés előtt beállsz a zuhany alá, és egy kicsit lehűtöd a testedet. Ez az egyik legegyszerűbb és leghatékonyabb módja annak, hogy megelőzd a nyári hőség okozta éjszakai forgolódást. A langyos víz segít csökkenteni a testhőmérsékletet, így megkönnyíti a pihenést a meleg szobában.

Hűtsd le a szobát!

Nem feltétlenül van szükség légkondicionáló berendezésre ahhoz, hogy kellemesebbé tedd a hálószobád klímáját. Kiváló eszközt jelenthet akár egy ventilátor is! A maximális hűsítő hatás érdekében helyezz egy tál jégkockákkal teli hideg vizet a ventilátor elé! Ahogyan a jégkockák olvadni kezdenek, a szerkezet kellemes hideg levegőt áraszt szét a szobában.  
Természetesen az is jó megoldás lehet, ha kereszthuzatot csinálsz a lakásban. Napközben zárd ki a meleg levegőt a szobából, majd éjszakára tárd ki az ablakokat! Ha ez kevésnek bizonyul, akassz nedves lepedőt vagy nyirkos törölközőt a nyitott ablak elé. A párolgás ugyanis hűti a környezetét.

Szerelj fel sötétítőt!

A függönyök, zsalugáterek, redőnyök segítségével jó néhány fokkal visszaeshet a beltéri hőmérséklet. A nap ellen hatásos fegyvert jelenthet az alumíniumredőny, a hőszigetelő függöny és a színezett ablakfólia. Ez utóbbi nemcsak a betörés ellen nyújthat védelmet, de az erős fényt és a meleget is kizárja. A színezett ablakfólia nagy előnye, hogy UV-szűrős, és csökkenti a bejutó hő mennyiségét. Bár az ára viszonylag magas, a vásárlás később megtérül, télen és nyáron ugyanis jelentős mennyiségű energiát takarít meg a háztartás számára.

Ügyelj a hidratálásra!

Az alkohol vizet von el a szervezettől, ezáltal fokozza a dehidratáció esélyét, ami nyáron különösen veszélyes lehet. Lehetőleg közvetlenül a lefekvést megelőzően már ne fogyassz alkoholos tartalmú italt, helyette 30 perccel elalvás előtt igyál meg egy nagy pohár vizet! Tarts egy pohár vizet az éjjeliszekrényeden, így könnyen felfrissítheted magad, ha a nagy meleg hatására felébredsz az éjszaka közepén. 

szerző: Zoltán Annamária
Egészség 2023. JÚLIUS Üdítő nyári turmixok
Reggelire egy gyümölcsturmix, és az egész napod könnyebb, lendületesebb lesz.
Egészség 2023. ÁPRILIS Éjszakai ébredések - mit jeleznek?
A rendszeres éjjeli felébredés nemcsak zavaró, de árulkodó tünet is lehet. Vedd komolyan, ha így jelez a szervezeted!
Egészség 2021. JÚLIUS Nyári tanácsok visszereseknek
A minden második-harmadik magyar felnőttet érintő keringési zavar nyáron akár súlyosbodhat is.
éppen olvassák
01
Egészség 2024. JÚLIUS 5 tipp a nyári folyadékpótlásra
Ma már mindenki tudja, mennyire fontos a folyadékpótlás a kánikulában. A részletek azonban kevésbé ismertek.
02
Egészség 2024. JÚLIUS Fogyasztó zöldségek
Mindegy, milyen évszak van: a zöldségek állnak rendelkezésedre, hogy segítsenek egészségesnek, szépnek, fittnek maradnod. Vagy ha éppen fogyni akarsz.
03
Egészség 2024. JÚNIUS Ami nélkülözhetetlen a családi nyaraláshoz
Sokan kérik ki a véleményemet az ideális házipatika összeállításában, amiben mindig örömmel segítek. (x)
Menu