Egészség

Gyógyulj a hangok erejével!
Yehudi Menuhin szerint a zene a káoszból rendet teremt; a ritmus a széttartót egységbe fogja; a melódia a megszakítottat folytonossá varázsolja.

A zajok, a hangok hozzátartoznak a hétköznapi életünkhöz akkor is, ha általában „tudat alatt” dolgoznak bennünk. A különféle hanghatások között vannak kifejezetten kellemetlenek, nyugtalanítók, de olyanok is – például a dallamok –, amelyek nyugalommal töltenek el, vagy éppen jókedvvel, energiával töltenek fel bennünket. 

Hangoljuk át magunkat!

Arról, hogy a nagyvárosban élő emberek többsége túlzott zajterhelésnek van kitéve – ami nem elsősorban a hallása épségét veszélyezteti, hanem folyamatos stressz alatt tartja –, meglehetősen sokat hallani, olvasni. Ezzel szemben arról, hogy a ránk zúduló, folyamatos hangözön elleni védekezésnek nemcsak az – időnkénti – csend megteremtése lehet a legjobb módja, hanem a tudatosan megválasztott zene hallgatása is, alig tudunk valamit.

Azt, hogy a hangok tudatos „elrendezése”, a különféle hangkombinációk, a ritmus, a dallam és a harmónia hatnak az érzelmeinkre, sőt a szerveztünk működésére is, már az ősi kultúrákban élők is tudták, és a hajdani gyógyítók éltek is ezzel a tudással. Platón szerint „a ritmus és a harmónia hatol be legjobban a lélek belsejébe”.

Mára már tudományos vizsgálatokkal igazolt tény, hogy az a muzsika, amelyet valaki kedvel (ez a klasszikusoktól egészen a rockzenéig bármilyen típusú lehet), nemcsak a lelket építi, de jótékony élettani hatásai is vannak. Míg például a klasszikus zene hallgatása közben egyenletessé válik légzés, lassul a szívverés, csökken a vérnyomás, addig az általában fiatalokra a rock- vagy akár a metál/gépzene (gondoljunk csak a diszkókra) éppen ellenkezőleg hat: izomfeszülést, szapora légzést és szívritmust, vérnyomás-emelkedést okoz, ami akár az eufóriáig vagy az eksztatikus állapotig is eljuttathatja hallgatóját).

A „dallamkúrától” a zeneterápiáig

A zenének szervezetünkre gyakorolt hatását befolyásolja a személyiségünk, az érzékenységünk, a lelkiállapotunk, a zenei ízlésünk és a zene hangereje, hangmagassága, ritmusa, előadásmódja, sőt a megszólaló hangszerek hangszíne is. Tapasztalati tény, hogy van olyan muzsika, amelynek hallgatása a szubjektív tényezőktől függetlenül is jókedvre hangolja, de olyan is, amely mélységes nyugalommal tölti el hallgatóját.
A zenei hangok azonban nemcsak az érzelmeket és az érzékeket „mozgósítják”, hanem a képzeletet, a képzettársítást is serkentik, sőt az emlékek felidézését (így a memóriai karbantartását) is segíthetik. A tudatos zeneválasztás és -hallgatás tehát hatást gyakorol a szellemi működésre is, sőt a „ráismerés” örömével is megajándékoz, amikor akár már másodjára hallunk egy zeneszámot, zenei motívumot.

A muzsika szellemi működésünkre gyakorolt hatásának az a magyarázata, hogy az emberi agy két, egymást kiegészítő féltekéből áll, amelyeket egybefüggő ideghálózat köt össze.

A bal agyfélteke felelős például a számolási képességekért és az elvont, logikai gondolkodásért, míg a jobb félteke általában az intuitív folyamatokért, többek között a művészi hatások befogadásáért, így ez a „helye” az érzelmek és a zenei élmény feldolgozásának is.

Ma már a gyógyítás és a rehabilitáció területen is sikeresen alkalmazzák terápiás eszközként a zenehallgatást, illetve az aktív muzsikálást (a hangszerek megszólaltatásától egészen az éneklésig). A zeneterápiát – mint kiegészítő gyógymódot – elsősorban a mentális zavarok, pszichés „elakadások” kezelésében használják föl az orvosok, pszichológusok, ám a legújabb terápiás eredmények azt igazolják, hogy az időskori emlékezetvesztés lassításában is fontos szerepe van ennek a művészi kifejezésmódnak.

A zene megválasztása a zenehallgatás céljától is függ. Aki nyugalomra, vagy éppen gondjaitól való megszabadulásra vágyik, forduljon bizalommal a zeneirodalom klasszikusainak műveihez. A lehangoltságtól, a túlstresszeltségtől segíthetnek megszabadulni a ritmusos és vidám dalok, amelyek fokozzák a szellemi aktivitást.

  1. Fontos, hogy minden zenét a műfajának megfelelő környezetben és hangerővel hallgassunk. A zenehallgatás feltételeinek megteremtése nélkül elveszhet a befogadás élménye és a testet, lelket érintő pozitív hatása.
  2. Ha a zenétől feszültségoldó, relaxáló hatást várunk, soha ne állítsuk magas hangerőre a rádiót, a CD-lejátszót, a walkmant.
  3. Míg a gyors ritmusú zeneszámok hallgatása közben a pulzus- és légzésszámunk is megemelkedik, addig a lassabb ritmusú, rendezett hangkombinációk harmonizálják szervezetünk egészének működését, de az érzelmeinkre is pozitívan hatnak.
  4. Egyes hangszerek (pl. a zongora, a cselló, a hegedű, az orgona, a hárfa) hangja békességet, nyugalmat sugároz, a gregorián vagy éppen barokk dallamok pedig transzcendens élményekhez is hozzásegíthetik hallgatójukat.
  5. A mentális és testi egészségünk megőrzésében sokat segíthet naponta legalább 15 percen át valamilyen tudatosan választott muzsika, amikor lehetőséget teremtünk arra, hogy teljes figyelmünkkel a dallamok világa felé fordulhassunk.
szerző: F. Kalmár Teodóra
Egészség 2020. JANUÁR Ünnepek után: vissza a stresszhez
A stressz olyan, mint a gitár húrja. Ha nem feszítjük meg, használhatatlan, ha túlfeszítjük, elszakad.
Szépség 2020. JANUÁR Mennyei otthoni fürdők
Elindult az új évi hajtás, vége az ünnepek adta nyugalomnak. Az első néhány nap után könnyen érezheted magad kimerültnek. Vegyél egy pihentető fürdőt!
Egészség 2019. MÁJUS Tuti módszerek stressz ellen
Egy kicsit túlterhelted magad az utóbbi időben? Szeretnéd megtalálni vagy megtartani lelki egyensúlyod? Íme 6 egyszerű tipp, hogy megszabadulj a feszültségtől.
éppen olvassák
01
Egészség 2020. SZEPTEMBER Miért együnk halat? - receptekkel
A tengeri halfogyasztás ma már kevésbé anyagi kérdés, mint akár néhány évtizeddel ezelőtt. Magyarországon mégis nagyon ritkán kerül az asztalra halétel, pedig szívügyünk lehetne – szó szerint.
02
Egészség 2020. SZEPTEMBER Előzd meg a csontritkulást!
A fokozott kalciumbevitel mellett a legfontosabb az egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozás szabályainak betartása. Mintaétrendünk segít, hogy megelőzd a csontritkulást!
03
Egészség 2020. SZEPTEMBER Sütőtök, a belső napfény
Az ősz zöldsége véd, frissít és jótékonyan táplál: tudj meg róla mindent, és próbáld ki kedvenc receptjeinket!
Menu