Bátor Újrakezdők

Gyöngyfűzéstől gyöngycsibés mesékig
Sokan foglalkoznak a gyerekek fejlesztésével, de a módszerek többsége „papíralapú”. Hollenczerné Balogh Ilona viszont az alkotó tevékenységet helyezi a középpontba, így gyöngyfűzési ötletekkel segíti a kisgyerekes szülőket, pedagógusokat.

„2022 őszén huszonkét éve annak, hogy megalakult a gyöngyfűző szakköröm egy általános iskolában, ahol egyébként alapvetően matematikát tanítottam – kezdi történetét Hollenczerné Balogh Ilona. – A diákok egyre lelkesebbek voltak, így már nemcsak szakkörön, hanem rekordszintű alkotásokban is megmutathattuk gyöngyfűző tudományunkat! A település vállalkozói mellénk álltak: ezzel kezdődtek huszonnégy órás, gyöngyfűző rendezvényeink.”

Tíz, huszonnégy órás rendezvény, abból hét – hitelesített magyar rekord! Olyan mozaikképet készítettek, amelynek pixeljei gombostűre tűzött gyöngyökből és flitterekből állnak… „Volt 4x12 órás rendezvényünk is, azon százharmincnyolc regisztrált gyerek vett részt, abból ugyancsak hitelesített magyar, később Guinness-rekord kerekedett!” Akkor egy 2x3 méteres képet raktak ki gyönggyel és flitterrel. 

Tanít a tanárnő

Ilona egy kis, borsodi faluban kezdte pályáját, Ácson és Malomsokon folytatta, végül 1999-től huszonkét éven át Gyarmaton foglalkozott gyerekekkel. Matematikát, fizikát, néha kémiát, néha más tárgyat tanított. „Tanítottam kicsit technikát. Jött egy srác, hozott gyöngyből készült munkákat. A tanítványaim kérésére fűztünk néhány gyöngyfigurát, ekkor még kevés tapasztalatom volt. A következő évben a helyi általános iskolában lett állásom, és ott indítottam gyöngyfűző szakkört, már az első évben nagyon népszerű lett.”

A gyöngyfűzés matekozás is, hiszen van benne logika, megfigyelés, sorozatképzés, térlátás… Matektanítás közben viszont azt is észrevette, hogy egyre komolyabb gondok vannak a különböző képességek érvényesítésével. Megfigyelte, hogy a felnőttek között egyre népszerűbb ez a tevékenység, csodálatos dolgokat alkotnak, viszont kevés az olyan fűzési ötlet, amely kisebb gyerekekkel is megvalósítható. Kitalálta, hogy vegyes csoportokat szervez kezdőkből és nem kezdőkből. Hogy aki már tudja, segíthessen annak, aki még nem ismeri a lépéseket.

Aztán 2014-ben, ötvenöt évesen azt gondolta, a tanítás mellett, „másodállásban”, megpróbálkozik a gyöngyfűzési ötletek terjesztésével. „Hogy a gyöngyfűzés mire jó? Ezen azóta gondolkozom el alaposabban, amióta blogot írok. Szükségét láttam annak, hogy a felnőttek megtudják, mennyi lehetőség rejlik a gyöngyfűzésben a képességfejlesztés területén is. Addig nem nagyon érdekelt az internet világa, de a blogírással nekem a net felfedezése jelentette a »bátor újrakezdést«!”

A blog segítségével vált lehetővé, hogy sok érdeklődőhöz jussanak el a gyöngyfűzési leírásai.

„Ez nagy változás volt, igazi kihívás, hiszen ekkor még Facebook-oldalam se volt… Nem ismertem a blogírás folyamatát, nem tudtam digitális fényképezőgépet kezelni, képeket feltölteni, szerkeszteni a fotókat, a blogbejegyzéseket. Rengeteget tanultam a lányom segítségével, és mára az internetes felületen sokféle tevékenységben vagyok jártas, bár még sok a tanulnivalóm…”


A gyöngyfűzés, sajnos, anyagi vonzata miatt kevés helyen valósítható meg szakköri szinten. „Hátha többen »küzdenek« érte, hátha én is megkönnyítem a munkájukat! Például az alkotásokhoz szükséges gyöngyöket nem ezernyi gyöngyféle közül kell kiválasztaniuk egy nagy, kreatív áruházban, hanem a blogomon lévő gyöngyfűzési leírások már oda vezetik az érdeklődőket a megfelelő gyöngyökhöz.” Ebből épült föl a Bigyi-Bogyó Bolt. Tartalmaz képes gyöngyfűzési leírásokat, elmondja, hol található hozzájuk illő gyöngy. A gyöngyfűzésre vágyók egy helyről juthatnak sok információhoz, segítséghez.

Gyöngyöt fűz a gyöngyfűző

Ha pedagógusoktól kap fotókat karácsonyi vagy anyák napi ajándékokról, akkor a Bigyi-Bogyó blogján mutatja be a tanítványokkal készített alkotásokat. Abban bízik, evvel másokat is alkotásra ösztönöz majd. De személyesen is terjeszti „találmányát”: néhány éve a pápai Jókai Mór Városi Könyvtár támogatásával húsz intézményt látogatott meg, ahol együtt fűzte a gyöngyöt a gyerekekkel. Ezek a gyöngyfűző körútjai.

„Azt gondolták a szülők, hogy csak a nagy gyerek, a felső tagozatos tud gyöngyöt fűzni, a kicsi nem. Az persze az érettség szintjétől függ, hogy egy gyerek megkülönböztesse: ez gyöngy, ezt nem eszem meg, az meg borsó, azt megeszem. Az is igaz, hogy a nagyon pici gyerek meg se tudja fogni az apró gyöngyöt… Innen az ötlet, hogy írni kellene egy gyöngyös mesét… A meséimben sok állat szerepeljen, hiszen az állatos meséket nagyon szeretik a gyerekek! Ekkor jutottak eszembe a csibék. De ha sok a csibe, hogyan lehet megkülönböztetni őket? Hát úgy, ha mindegyik fejére gyöngyöt teszünk! Kitaláltam tehát variációkat, aztán jött hozzájuk a többi szereplő, és ahogy alakult a történet, úgy bukkantak fel újabb és újabb szereplők…”


Megszülettek hát a gyöngycsibés történetek. „Szerencsére egyre több kisgyerekes szülő nyitott a gyöngyfűzésre, így még több gyerkőc tud gyöngyöt fűzni otthon. Ahol többen vannak testvérek, ott lassan már egymást tanítják gyöngyözésre.” Egymás tanítására kiváló ötleteket olvashatnak az érdeklődők online gyöngyfűző magazinjaiban. „Mesébe szőve mutatom meg némelyik gyöngyfűzési ötletet. A két főszereplő az iskolás Luca, aki az ovis testvérét, Bencét tanítja.” Találhatók továbbá a magazinban olyan rajzok, amelyek alapján a kézművesek maguk tervezhetik meg a fűzések színkombinációját, illetve „leltározással” kiszámolhatják a szükséges gyöngyök számát is.

Ha évek óta az a célja – márpedig az! –, hogy minden gyereknek mesés gyöngyélete legyen, a gyöngyfűzéssel abban tudja segíteni az arra nyitott szülőket és pedagógusokat, hogy megtanítja nekik a gyerekeknek szánt ötleteket. Meséivel, gyöngycsibés történeteivel egyre több kisgyereket szeretne a gyöngyfűzéshez terelni, hiszen az nemcsak fejleszt, hanem kiváló stresszoldó tevékenység is. „Annyi feszültség éri mostanában a gyerekeket! A gyöngyfűzés pedig olyan összpontosítást igényel, hogy a külső hatásokat kizárják közben.”

Sokan azt gondolják, hogy a gyöngyfűzés nem fiúknak való, vagy hogy akinek a magatartásával problémák vannak, az nem tud nyugton ülni és gyöngyöt fűzni. „Ez nagy tévedés! Amennyiben a gyerkőcöt érdekli bármilyen alkotás, és kíváncsi a gyöngyfűzésre, van esély arra, hogy igenis tudjon úgy dolgozni, hogy a többieket ne zavarja. És abból is származhat sikerélménye, ha ő segít másoknak a gyöngyfűzésben. Több ilyen tanulóm is volt.”

Segít a segítő

Szeret segíteni másoknak. „Fűztem már gyöngyöket kórházban fekvő gyerekekkel, fogyatékkal élő felnőttekkel is. A legmeghatározóbb élményem, amikor szinte egy teljes éven át vakokkal és gyengénlátókkal fűztem, sok alkotás készült a karácsonyi vásárukra. Sokféle ötletet vittem, hogy mindenki találjon olyat a lehetőségek között, amit képes megfűzni. Még most is csodálattal gondolok vissza rájuk, hogy hogyan voltak képesek alkotni. Én megpróbáltam becsukni a szemem, de nem tudtam úgy fűzni, legfeljebb csak egyszerű nyakláncot.” Ezek a tevékenységek az „Adj egy élményt!” program keretében valósultak meg.

Ilona 2021 nyarán nyugdíjba ment.

„A tanítványaim elfogadták a döntésemet, és csodálatos búcsúztatással leptek meg. Messziről zsivajgott az egyik gyöngyfűző csoportom. Ahogyan közeledtem a teremhez, láttam, hogy egyre több gyerek szivárog be. Beléptem, és mindegyikük rajzot tartott a kezében: a virágok, a szívecskék gyöngyökből voltak megrajzolva! Ennél szebb búcsúajándékot nem is kaphattam volna. Ma már nem matekozom tovább velük, de a gyöngyfűzést folytatom.”


Próbálja megragadni azokat a lehetőségeket, amikor beszélhet a tevékenységéről. „Jó, ha kisgyermekes szülőkhöz, pedagógusokhoz, nagyikhoz is eljut a hír, mert így több gyereknek segíthetek. A szakköröseim harmada fiú volt, tehát nem csak a lányok szeretik a gyöngyfűzést…”

Így halad tovább gyöngyös útján. Bízik abban, hogy egyre több szülő csatlakozik hozzá a gyermekével, egyre több pedagógus tanítja meg tanítványait a gyöngyfűzésre. „Fűzöm a gyöngyöt, szerkesztem a bejegyzéseket, tervezek gyöngyfűzési videókat, és természetesen újabb és újabb gyöngycsibés mesék születnek!”

Ilona mottója: „Minden gyereknek legyen mesés »gyöngyélete«!”
szerző: Varga Sándor Márton
Bátor Újrakezdők 2022. AUGUSZTUS Bélyegekkel festve
Czimer-Szendrei Judit Debrecenben él a családjával. Már harmincöt éve közgazdászként dolgozik Magyarország második legnagyobb városában. Művészi tevékenysége 2015-ben, ötvennégy éves korában indult.
Bátor Újrakezdők 2022. AUGUSZTUS A selyemfestés varázslatos világa
Egész életemet végigkísérte az alkotás iránti vágy – vallja Kovács Zsóka. Álma az volt, hogy selyemfestő legyen, és szabadon, minden kötöttség nélkül alkothasson saját stúdiójában.
Bátor Újrakezdők 2022. AUGUSZTUS Hála és boldogság
Két diplomával közel három évtizeden át dolgozott az egészségügyben, illetve iskolában oktatott. Megálmodója, létrehozója és tulajdonosa a Most jó Szalonnak. Minden szolgáltatását szenvedéllyel, teljes szívvel kínálja a hozzá fordulóknak.
éppen olvassák
01
Bátor Újrakezdők 2023. JÚNIUS Stüble Vendégházak
Ha valakinek kétsége van afelől, hogy lehet-e újra kezdeni 50 éves kor felett, annak mindenképpen el kell olvasnia Nemes Viki és Csató Attila történetét.
02
Bátor Újrakezdők 2023. JÚNIUS Mezítlábas életstílus
Az 55 éves Milkovic Gabriella végleg elkötelezte magát a barefoot, más néven mezítlábas cipők mellett. Újrakezdése egyfelől egészségügyi, másfelől egzisztenciális jellegű. Ráadásul beszámolóját egy nem mindennapi módon kezdődött, és még szokatlanabbul folytatódó barátság története is színezi.
03
Bátor Újrakezdők 2023. JÚNIUS Lovardát nem lehet home office-ban csinálni
Imádja a lovakat, s megvalósította gyermekkori vágyát: lovak között él, dolgozik a saját maga teremtette Cavallo Lovasudvarban.
Menu