Még nincs nálunk fiókod?
Regisztrálj itt!Szabadidő
Az utazási irodák számára kevés olyan kellemetlen dolog van, mint amikor egy utat hiányos létszámmal kell elindítaniuk. Ilyenkor részben vagy ugyanúgy fizetniük kell a lefoglalt szállásokért, vacsorákért, repülőjegyért, mintha eladták volna. Évtizedekkel ezelőtt kézenfekvő volt az ötlet, néhány nappal indulás előtt önköltségi áron kell meghirdetni a megmaradt helyeket. Az utolsó pillanatban olcsóbban megvásárolható utazások világszerte ’last minute’ néven terjedtek el.
Aki mer, tehát nyer. A több tízezer forintos megtakarítás reményében ma már egyre többen csak szabadságuk előtt pár nappal döntenek nyaralásuk célpontjáról. Egyes kérdéseken azonban nem érdemes spórolni az utazási irodában. Ha az interneten választunk az üdülések közül, akkor is ajánlatos e-mailben vagy telefonon megkérdezni néhány dolgot az ügyintézőktől.
Milyen pluszköltségek adódnak még a last minute áron kívül?
Előfordul, hogy az akciós ár mellett néhány szolgáltatást külön kell megfizetni. Leggyakoribb, hogy a biztosítás, a vízum, esetleg a reptéri illeték marad ki az árajánlatból. Ha ezek a pluszköltségek hozzáadódnak a meghirdetett árhoz, már nem is biztos, hogy olyan olcsó a kiválasztott utazás.
Milyen szolgáltatásokat takar az ár?
Gyakori panasz, hogy a last minute ár nem ugyanazokat a szolgáltatásokat tartalmazta, mint a teljes árú utazás. A vártnál alacsonyabb színvonalú szálloda, étkezés, az elmaradt program elronthatja a nyaralást. Mielőtt az utolsó pillanatban döntenél, mindenképp érdeklődj a szolgáltatások színvonaláról.
Miért ilyen olcsó?
A hazai last minute kínálat egyik jellegzetes vonása, hogy olyan hirdetésekkel is találkozhatsz, amelyeket nem az utolsó pillanatban, hanem hónapokkal az utazás előtt kínálnak megvásárlásra. Ilyenkor érdemes kérdezősködnöd. Legtöbbször arról van szó, hogy az utazásszervező cég csak néhány helyet hirdet meg olcsón, promóciós céllal. Az irodába betérő ügyfél pedig – ha már rászánta magát az utazásra – könnyebben választ a nem akciós, drágább ajánlatok közül is.
Ha mégis gyanakszol a túlzottan alacsony árak miatt, nem árt érdeklődnöd az utazási iroda megbízhatósága felől. Erről a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége honlapján megbízható információkat találhatsz:
Milyen előírt kötelező vagy ajánlott védőoltásokra van szükség a célpontul kiválasztott országban?
Különösen a távoli, egzotikus utazásokhoz lehet fontos, hogy időben, az indulás előtt legalább 10 nappal megkapd a szükséges védőoltásokat. Ha közvetlenül az utazás előtt döntesz úti célodról, nincs elegendő idő, hogy védettséget szerezz a fertőző betegségekkel (malária, sárgaláz, hepatitis) szemben. Ilyenkor komoly mérlegelésre van szükség, amelyhez segítséget kaphatsz az Országos Epidemiológiai Központ honlapján.
Krajcsik Szilvia, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) jogásza néhány hasznos tanáccsal látott el bennünket, amelyeket nem csak last minute utak alkalmával érdemes fejben tartani!
- Mielőtt befizetsz egy útra, ne csak azt a szerződést tanulmányozd át figyelmesen, amelyet aláírsz, hanem a prospektusokban található általános szerződési feltételeket is.
- Ha az utazás során panaszra van okod, először a helyszínen jelezd, lehetőleg az idegenvezetőnek vagy a szállodának. Amennyiben ők nem orvosolják problémádat, itthon az utazási irodának is számolj be róla.
- Panasz esetén gondoskodj a helyszínen dokumentációról. Fotózd le a sérelem tárgyát, írj jegyzőkönyvet, és néhány utastársaddal írasd alá.
- Ha az utazási iroda nem ismeri el panaszod jogosságát, polgári perben vagy békéltető testület előtt érvényesítheted jogaidat.