Még nincs nálunk fiókod?
Regisztrálj itt!Pénzügyek
A siker általában nem magától jön. A kemény munka, a szenvedély és egy álom eredménye. Minden szorgalom és kitartás mellett sokan azonban még mindig nincsenek tisztában azzal, melyek a siker apró fortélyai, és hogyan küzdhető le a munkával járó stresszt. Utóbbi rendkívül fontos, hiszen a kutatások szerint a stressz a produktivitás, illetve a kreativitás legnagyobb ellensége.
Időmenedzsment
„Mindenekelőtt az első és legfontosabb, hogy előre tervezzünk, és megtanuljuk hatékonyan ütemezni a mindennapi teendőket” – mondja Laura Vanderkam pszichológus, szakértő. Az idővel való gazdálkodás életünk fontos része, befolyásolja hatékonyságunkat, így a közérzetünket is. Szerinte az egyik legfontosabb teendő a napi tennivalók/feladatok reális rangsorolása, megtervezése. Ehhez higgadtan át kell gondolnunk, melyek a halaszthatatlan és melyek az ideig-óráig halasztható teendőink. Az egyszerű bevásárlásoktól kezdve a hivatalos ügyek intézésén át egészen a határidős munkákig sokat segíthet a „napi cselekvési terv” felállításában az egyszerű cédulázás is. Hosszabb távra, napokra, hetekre előre pedig a naptár, a határidőnapló használata, a mobilokon, okostelefonokon található ún. „emlékeztető” funkció, de a menedzsernaptárak, a laptopok is jó szolgálatot tehetnek.
Szakíts időt a mozgásra
Kutatások szerint a legsikeresebb férfiak és nők legalább heti egy alkalommal a fontos tennivalók közepette is szakítanak időt a mozgásra. „Semmi sem szakít ki jobban a valóságból és a stresszes hétköznapokból, mint a mozgás. Amellett, hogy rendkívül fontos az egészségünk szempontjából, szükségünk van erre a kis időre, hogy feltöltődjünk, és lazítsunk. Tapasztalatok szerint érdemes munka után, még az előtt, hogy hazamennénk, lemenni az edzőterembe, így ugyanis elkerülhetjük, hogy hazavigyük a munkából ránk ragadt feszültséget” – mondja a pszichológus.
Első az alvás!
Vanderkam tanulmányai szerint a magas jövedelemmel rendelkező családos nők túlnyomó többsége 7-9 órát alszik naponta. „A legtöbb ember, aki azt állítja, hogy mindössze 4 órákat alszik, és közben sikeres vállalkozást vezet, vagy vezető beosztásban dolgozik, valószínűleg hazudik. A siker legfőbb titka az alvásban rejlik, egy kiadós pihenés után ugyanis jobb és okosabb döntéseket hozunk” – mondja a szakember.
Motiváló környezet
A kreativitásra serkentő, motiváló környezet rendkívül fontos akár otthoni akár irodai munkáról van szó. Az távmunkát végzőknek érdemes figyelniük arra, hogy a nappalit és a hálószobát tartsák meg a pihenés helyszínéül. Ha van rá lehetőségük, alakítsanak ki egy kényelmes irodát erre a célra, ha pedig nincs, keressenek egy nyugodt helyet, ahol koncentrálni tudnak a munkára. Ez lehet akár könyvtár vagy kávézó is. A színeknek köztudottan nagyon erős a hatásuk a pszichére, ezért rendkívül fontos, hogy jól válasszák meg az egyes helyiségek árnyalatait. A lila magabiztosságot és erőt sugároz, ugyanakkor nyugtató hatású. Serkenti az agy kreatív központját így érdemes a dolgozószobában vagy irodában is alkalmazni.
A Pomodoro technika
A népszerű időgazdálkodási technikát mára egyre többen alkalmazzák munkájukban. A módszert egy Francesco Cirillo nevű diák találta ki 1992-ben. Sikere abban áll, hogy jelentős segítséget nyújt a munka lehető leghatékonyabb elvégzésében. Egy Pomodoro 25 perces időegységet ölel felt. Az első lépés, hogy összeírjuk az elvégzendő teendőket fontossági sorrendben, valamint azt, hogy körülbelül mennyi idő szükséges a feladatok elvégzésére. Ezután az órát állítsuk be 25 percre, majd dolgozzunk megszakítás nélkül, amíg a 25 perc le nem telik. Eközben azonban valóban nem szabad sem az e-maileket nézni, sem chatelni, vagy akár csak a mosdóba kimenni. Ezután tartsunk 5 perc szünetet, minden negyedik Pomodoro után pedig nagyobb, 20-30 perces szünetet. A technika segítségével könnyebben és gyorsabban haladhatunk, már csak azért is, mert nem veszünk el a feladatok között, így könnyebben vesszük rá magunkat a munkára.