Egészség

Csalóka ételek, rejtett cukrok
Nehéz kikerülni a cukros, egészségtelen ételeket. Sokszor azokban a termékekben is bőségesen van cukor, amelyekről nem is gondolnánk.

Ha a cukros ételekről beszélünk, a legtöbb embernek az édességek, csokoládé, fagylalt jut eszébe, ám jó, ha tisztában vagyunk vele, hogy számos egyéb termék is tartalmaz hozzáadott cukrot. Ezt egyrészt a fogyókúrázók, másrészt a szénhidrátanyagcsere-problémájával küzdők számára is fontos észben tartani. Összeszedtük azokat a termékeket, amelyekkel érdemes körültekintőnek lenni!

Kényelmi termékek

Bár sok időt lehet megspórolni a félkész ételek, levesporok, leveskockák használatával, de ezek általában hozzáadott cukrot, sót és ízfokozókat is tartalmaznak. Szomorú tény, hogy a legtöbb ketchup több cukrot tartalmaz, mint paradicsomot. Ha egy könnyű salátával szeretnénk zárni a napot, lehetőleg ne előre elkészített salátaöntetet válasszunk, mert ezek többségének szintén magas a cukor- és zsírtartalma.

Light termékek

A fogyókúrázó hölgyek gyakran keresik a light termékeket a boltok polcain, miközben nem is sejtik, hogy ez a kifejezés két dolgot is jelenthet: vagy a zsiradék-, vagy a cukortartalmát csökkentették az adott terméknek, így könnyen járhatunk úgy, hogy a light joghurt bizony tele van cukorral, és csupán a zsiradéktartalma lett alacsonyabb.

Üdítőitalok

A hagyományos üdítőitalok megdöbbentően sok hozzáadott cukrot tartalmaznak. Fél liter kóla például 11 teáskanálnyi cukrot tartalmaz, és gyakran az ízesített ásványvizek sem édesítőszerrel készülnek.

Cukormentesnek hangzó ételek

A müzli, étcsokoládé, zabkeksz sokak számára nagyon diétásnak tűnik, ám ha alaposabban áttanulmányozzuk a címkéket, rájövünk, hogy ezek is gyakran tartalmaznak hozzáadott cukrot, ráadásul nem is keveset. Így mielőtt megvásárolnánk őket, mindenképp nézzük meg, miből is készültek.

Édes alkoholok

Az alkoholoknak egyébként is magas a kalóriatartalmuk, ám ha nem száraz változatot választunk, akkor a cukortartalomra is figyelni kell. 1-1 édes bor természetesen visszamaradt cukortartalma az üdítőkével vetekszik, míg a likőrökhöz hozzáadott cukor mértéke ennek többszöröse is lehet.

Aszalt gyümölcsök

A gyümölcsökről sem a magas cukortartalom jut az ember eszébe, de azt nem árt tudni, hogy az aszalt gyümölcsök koncentráltan tartalmaznak gyümölcscukrot. Ettől persze még kis mennyiségben nyugodtan fogyaszthatjuk őket – ha nincs szénhidrátanyagcsere-problémánk –, de sajnos számos márka még további hozzáadott cukrot is tartalmaz.

Amiről sosem gondolnánk

Számos gyógyszer és étrend-kiegészítő is rejtett cukorforrás lehet, így egy megfázás elleni ital, torokfájás elleni szopogató tabletta, pezsgőtabletták, vitaminok összetételét is ellenőrizni kell!

Hogyan szúrhatom ki a cukortartalmat?

A rejtett cukrok elkerülése érdekében érdemes tudatosan vásárolnunk, és elolvasnunk a vásárolt termékek címkéit. A rossz hír, hogy nem csak a cukor szót kell keresni, hiszen az alábbi kifejezések mindegyike a hozzáadottcukor-tartalomra utal:

  1. cukor, barna cukor, nádcukor;
  2. invertcukor;
  3. méz;
  4. szacharóz;
  5. melasz;
  6. glükóz, fruktóz, dextróz, maltóz;
  7. szirupok közül: glükóz-fruktóz szirup, magas-fruktóztartalmú kukoricaszirup (HFCS), kukoricaszirup, keményítőszirup, juharszirup, agave szirup, rizsszirup.
szerző: Zoltán Annamária
Egészség 2023. MÁRCIUS Éljen a zöld erő: fogyj zöldségekkel!
Zöldségek, amik nem csak egészségesek, finomak, hanem formában is tartanak.
Szépség 2023. FEBRUÁR Avokádó, a zöld szépségbomba
Gondoltad volna? Eltünteti a ráncokat, puhává teszi a sarkat és szuperül táplálja a bőrt.
Egészség 2021. SZEPTEMBER Gyógynövényekkel a cukorbetegség ellen!
A természetben sok olyan gyógynövény található, amelyek segítenek csökkenteni a vércukorszintet.
éppen olvassák
01
Egészség 2024. MÁJUS 11 szuper ötlet, amely megszépíti a napodat
Mire jó a reggeli rituálé? Néhány trükk segítségével a reggeli rohanást a nap fénypontjává varázsolhatod.
02
Egészség 2024. MÁJUS Előzd meg a csontritkulást!
A fokozott kalciumbevitel mellett a legfontosabb az egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozás szabályainak betartása. Mintaétrendünk segít, hogy megelőzd a csontritkulást!
03
Egészség 2024. MÁJUS Életünk része: a Leukoplast
Gyerekkorunktól kezdve ismerjük, és unokáink is számíthatnak megbízhatóságára. Véletlen lenne? Aligha. Nézzük meg, mit is tud az igazi Leukoplast. (x)
Menu