Egészség

Veszélyes nyári frontok
Egyre gyakrabban fordulnak elő nyáron a váratlan időjárás-változások. Mire figyelj, hogy elkerüld a komolyabb panaszokat?

A nyár már nem jelent egyértelműen napos, kellemesen meleg időt. A klímakutatók több okot is találtak az időjárás erőteljes változásainak hátterében. Nem csak a környezetszennyezés okolható, a megfigyelések szerint korábban is előfordultak olyan periódusok, amikor szélsőséges hőmérséklet, erős csapadékozás vagy szárazság köszöntött be. Ezek a jelenségek az egészséges szervezetet is megterhelik, de a krónikus betegséggel élők, az idősek és a műtét után lábadozók fokozott panaszokat tapasztalhatnak. Étrended és életmódod kisebb változtatásaival, megfelelő táplálékkiegészítőkkel könnyebben átvészeled ezeket az időszakokat.

Nyár felsőfokon

Az erős melegfront nem csak a magas hőmérséklet miatt okozhat problémát. Amikor egy érkező meleg légtömeg kiszorítja a jelen lévő hűvösebb levegőt, a változás több szerved működését is befolyásolja. Főként a szív és az érrendszer érintett. A pulzusszám megemelkedik, különösen magas vérnyomás esetén legyél óvatos. Megnő a trombózishajlam, ilyenkor gyakrabban következik be infarktus és agyvérzés is.

Szokatlanul hangzik, de a túlzottan derült idő is problémát okozhat. Különösen akkor, ha borús, hűvösebb időt követően váratlanul kitisztul az ég, és erős lesz a napsugárzás. Azt várnád, hogy ilyenkor kedved támad a szabadban sétálni, kirándulni, ehelyett fáradtságot, kimerültséget tapasztalhatsz. Ilyenkor legfontosabb a megfelelő folyadékbevitel, a káliumban gazdag gyümölcsök, burgonya fogyasztása. Az erős felmelegedés miatti alvászavarokat enyhítik, vérnyomásodat csökkenti a citromfű és a galagonya teája.

Hiperaktív hidegfront

Megkönnyebbülést remélsz a hőséget felváltó lehűléstől, mely gyakran a tizenöt fokos csökkenést is meghaladja. A kezdeti frissességet azonban nyugtalanság, álmatlanság válthatja fel. Erősödnek a görcsökkel járó panaszok, az asztmás rohamok, és ha zöld hályoggal vagy diabétesszel élsz együtt, különösen legyél óvatos. Ha epilepsziás vagy, mindig legyen melletted valaki, hogy segítséget kérhess. A gyulladásos panaszok is fokozódnak. Türelmetlenebb lehetsz ilyenkor, ok nélkül megbánthatsz másokat. Az otthoni és utcai balesetekkel szemben is védtelenebb leszel.

Megőrizheted kiegyensúlyozott lelkiállapotodat, ha B-vitaminban gazdag táplálékokat fogyasztasz. A zabkása, a barna rizs, az olajos magvak gyakran szerepeljenek étrendedben. Kalciumot és magnéziumot tartalmazó étrend-kiegészítőket is érdemes lehet kipróbálnod. Minél több időt töltsd a szabadban, mert a természet közelsége segít alkalmazkodni a hőmérséklet-változáshoz.

Viharos panaszok

A hirtelen kitörő záporok, zivatarok, mennydörgés is kibillenti a szervezet egyensúlyát. A reumás tünetek, ízületi fájdalmak felerősödnek az erőteljes csapadékozás hatására. Nehezedre eshet a mozgás, megnő a sérülés veszélye. Idegfájdalmak, epegörcs is felléphet. A vihar kezdete előtt fokozódik a migrénes roham esélye. A villámlással, dörgéssel kísért zivatar az ekcémás panaszokat erősíti, de emésztési diszkomfortérzés, gyomorgörcs is előfordul.

Figyeld az időjárás-jelentést, és a záporok, vihar kitörése előtt végezz lassú légzőgyakorlatokat. Igyál gyulladáscsökkentő zöldségleveket, melyeket meg is vásárolhatsz, vagy otthon elkészíthetsz. Nyáron legjobb alapanyag a paradicsom, a répa, a zellerszár keveréke. Fejfájás ellen a borsmenta teája, és egy-két csepp levendula és borsmenta illóolaj halántékba dörzsölése is segít. Gyomrodat nyugtatja a burgonyából készült krémleves, a mályva és a cickafark teája.

Szélsőséges széljelenségek

Idén nyáron különösen jellemző, hogy akár meleg, akár hűvösebb az időjárás, több napon át is erőteljesen feltámad a szél. Nem mindegy, milyen irányból fúj: megfigyelések szerint a keleti szél fáradékonyságot, levertséget okoz, míg a trópusi szél hatására a szorongások erősödnek. A levegőben keringő por és szennyező anyagok légzőszervi panaszokat, köhögést, de kötőhártya-gyulladást is kiválthatnak.

Ha kimerültség kerít hatalmába, hallgass szervezetedre, és ha teheted, engedélyezz rövid pihenést napközben is. Ezután természetes élénkítő megoldás a spirulina alga kapszula és a búzafű koncentrátum. A reggel fogyasztott zöldturmix, melybe gyümölcs és valamilyen leveles zöldség kerül, szintén növeli energiaszintedet. Félelmek, szorongások oldására az orbáncfű és a macskagyökér teáját fogyaszd naponta egy-három csészével. A légutakat tisztítja a kakukkfű teája, a fekete retek. Szempanaszok esetén egy nyers burgonyából vágj vékony szeleteket, ezt fektesd lehunyt szemhéjadra 10 percen keresztül.

szerző: Gönye László
Szabadidő 2020. JÚLIUS Öntözési szabályok nyári forróságra
A különböző növények vízigénye jelentősen eltérhet egymástól, éppen ezért nem mindegy, mikor és hogyan locsolunk. Íme, néhány hasznos tanács a megfelelő öntözéshez!
Egészség 2019. SZEPTEMBER Őszre érdemes időzíteni a visszérműtétet
A hűvösebb évszakban jellemzően csökkennek a visszérpanaszok. Ne tévesszen meg az átmeneti enyhülés, súlyos betegséget és szövődményeket kockáztatsz, ha nem fordulsz időben szakemberhez!
Egészség 2019. JÚLIUS Így hatnak a frontok a szívünkre
Az elkövetkező időszakban többféle fronthatással kell számolnunk. A hideg- és a melegfrontok is megterhelik a szívünket, érrendszerünket.
éppen olvassák
01
Egészség 2020. SZEPTEMBER Miért együnk halat? - receptekkel
A tengeri halfogyasztás ma már kevésbé anyagi kérdés, mint akár néhány évtizeddel ezelőtt. Magyarországon mégis nagyon ritkán kerül az asztalra halétel, pedig szívügyünk lehetne – szó szerint.
02
Egészség 2020. SZEPTEMBER Előzd meg a csontritkulást!
A fokozott kalciumbevitel mellett a legfontosabb az egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozás szabályainak betartása. Mintaétrendünk segít, hogy megelőzd a csontritkulást!
03
Egészség 2020. SZEPTEMBER Sütőtök, a belső napfény
Az ősz zöldsége véd, frissít és jótékonyan táplál: tudj meg róla mindent, és próbáld ki kedvenc receptjeinket!
Menu