Egészség

Tények és tévhitek a szaunáról
Télen az egyik legjobb dolog a szaunázás. Bőrszépítő, méregtelenítő, immunerősítő hatása mellett segít az ellazulásban, így a stressz negatív hatásainak megelőzésében.

Felmelegít, ellazít, felfrissít, megnyugtat, megtisztít: a szaunázásnak számtalan előnye van. Sokszor mégis kissé tanácstalanul állunk a kabin előtt, mit illik, hogyan is viselkedjünk, ráadásul nem is gondolnánk, mennyi mindent tudunk rosszul a szaunázásról.

A leggyakoribb tévhitek

Sokan várnak fogyást a szaunától, azonban a szauna sokkal inkább méregtelenítésre való. A verejtékezéssel zsírpárnáink nem fognak elpárologni, csak a bőrünkben lévő mérgektől tudunk megszabadulni. Szintén gyakori tévhit, hogy a szauna gyógyít, ám a valóságban a szauna a prevencióra alkalmas. Ha már megtörtént a baj, a megfázáson, influenzán, lázon, gyulladásos betegségeken nem segít, sőt, ilyenkor nem is ajánlott a szaunázás.

Mikor ne szaunázzunk?

Szaunázni ugyanis csakis teljesen egészségesen szabad. Gyulladásos vagy fertőző betegség, magas vérnyomás, valamint egyéb szív- és érrendszeri betegségek esetén is mindenképpen kerüld a forróságot. Hölgyek esetében mind a terhesség, mind pedig a menstruáció ideje alatt érdemes más módszereket választani a feltöltődésre. Alkohol fogyasztása után pedig abszolút helytelen szaunázni, hiszen nő a balesetek veszélye, valamint az alkohol az extrém hőhatásra egészen máshogy hat a szervezetre: növeli a hirtelen vérnyomásesés, a szívritmuszavarok és a szervezet túlmelegedésének esélyét is.

Fürdőruha vs. szaunalepedő

Örök kérdés hazánkban a fürdőruhás vagy „meztelen” szauna kérdése. Az alapszabály, hogy mindig tartsuk be az adott létesítmény szabályait. Számos wellness részleg szaunájában kifejezett előírás a fürdőruhás szaunázás, főként a családokra való tekintettel. Más helyeken azonban éppen a fürdőruha van kitiltva a szaunából, hiszen egészségügyi okokból semmiképpen sem javasolt a viselése szaunázás közben, ugyanis a műszálas anyagokból 65°C felett káros anyagok oldódnak ki. Ez esetben hagyd kint a fürdőruhát, a papucsot, s egy száraz szaunalepedővel tekerd körbe magadat.

Ha kevésbé vagy szégyenlős, akkor is a legfontosabb, hogy mindig teríts a fenék és láb alá is textilt, s kerüld a túlzott lazaságot, nem megfelelő teshelyzetek felvételét. Habár a meztelen szaunázás tőlünk nyugatra, már Ausztriában is a szaunakultúra szerves része, a magyar és a kelet-európai országokból érkező vendégek közül sokan még nem barátkoztak meg vele.

A legfontosabb tudnivalók

A szaunázás előtt legalább két órával ne étkezz, ám folyadékot bőségesen fogyassz! Ékszereidet ne viseld, mert felforrósodva égési sérülést okozhatnak. Mindig tartsd be a javasolt időtartamot, de ha szédülést, gyengeséget tapasztalsz, azonnal szakítsd félbe a szaunázást. Amikor végeztél, hagyj időt szervezetednek az óvatos lehűléshez. A hideg vizes medence, hideg zuhany sokkhatása veszélyes lehet, csak teljesen egészségesen, illetve megfelelő gyakorlattal alkalmazd.

Egy nap maximum háromszor szaunázz: az ideális ciklus 15 perces, ennél tovább ne maradj bent, de ha nem bírod, nyugodtan gyere ki a homokóra lejárta előtt. Két ciklus között a szervezetnek minimum 15 percet kell pihennie, de még jobb, ha legalább fél órát szánsz rá. A szaunázást mindig zuhanyzás kövesse, mellyel megtisztítod a testedet, s felkészíted a pihenésre. Azt is jó tudni, hogy ha van szaunamester, a felöntést csakis ő végzi, melynek ideje alatt nem jó megzavarni a szaunázókat, utólag már nem illik csatlakozni a szeánszokhoz.

A legfontosabb, hogy mindig pótold az elvesztett folyadékot és ásványi anyagokat, gyümölcslével, ásványvízzel.

szerző: F. Kalmár Teodóra
Egészség 2019. NOVEMBER Kerüld el a téli allergiát!
A téli hónapok különösen nehezek lehetnek a penészre, gombára és poratkára allergiás betegeknek.
Egészség 2019. NOVEMBER Miért betegszünk meg könnyebben a hidegben?
Az őszi-téli időszakban eljön a nátha, megfázás és egyéb betegségek szezonja. Vajon mi ennek az oka?
Egészség 2019. FEBRUÁR A legjobb téli immunerősítők - kéznél van a megoldás!
A változékony időjárás, a tavaszias enyhe napokat váltó nyirkos téli hideg igencsak próbára teszik a szervezet ellenálló képességét.
éppen olvassák
01
Egészség 2020. SZEPTEMBER Miért együnk halat? - receptekkel
A tengeri halfogyasztás ma már kevésbé anyagi kérdés, mint akár néhány évtizeddel ezelőtt. Magyarországon mégis nagyon ritkán kerül az asztalra halétel, pedig szívügyünk lehetne – szó szerint.
02
Egészség 2020. SZEPTEMBER Előzd meg a csontritkulást!
A fokozott kalciumbevitel mellett a legfontosabb az egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozás szabályainak betartása. Mintaétrendünk segít, hogy megelőzd a csontritkulást!
03
Egészség 2020. SZEPTEMBER Sütőtök, a belső napfény
Az ősz zöldsége véd, frissít és jótékonyan táplál: tudj meg róla mindent, és próbáld ki kedvenc receptjeinket!
Menu