Szabadidő

Önfejlesztő mozgásprogram Japánból
Harmóniába kerülhetsz a természettel és a testeddel egy ősi keleti módszer, a do-in gyakorlásával.

A testedzés legtöbb fajtája a minél nagyobb teljesítményre koncentrál. Ez akkor jelent problémát, ha nem veszed figyelembe saját adottságaidat, és a vágyott siker elmaradásával idő előtt elveszíted lelkesedésedet. Az évezredes múlttal rendelkező távol-keleti mozgásformák igazodnak szervezeted változó működéséhez, képességeidhez és a napszakokhoz is. Az egyre népszerűbb do-in gyakorlatait életkortól függetlenül elsajátíthatod, és már néhány alkalom után észreveszed kedvező hatásait.

Megfelelés helyett megfigyelés

Kínában a taoista szerzetesektől indult útjára időszámításunk előtt 530-ban a do-in módszer, mely arra szolgált, hogy segítse a meditációt, a test és lélek harmóniáját. Később a japánok fejlesztették tovább, és az általuk kialakított gyakorlatok terjedtek el a világ számos pontján.

A do-in alapelve a természetben élő népek szokásaihoz illeszkedik. Ők nem kényszerítik magukat testi és lelki igényeikkel ellentétes tevékenységekre, ezáltal eredményesebben töltik napjaikat. Ahhoz, hogy mindennapi tevékenységeidet hatékonyan és jó hangulatban végezd, érdemes odafigyelned szervezeted jelzéseire. Észreveszed, mit üzen a tested, mit jelent, ha nyugtalanság fog el, enyhe fájdalmat érzel, vagy pihenésre lenne szükséged. Ugyanakkor azt is megtanulod, hogyan növeld energiaszintedet. A japán módszer lényege mozgásgyakorlatokból, önmasszázsból és egyes akupresszúrás pontok befolyásolásából áll. Ne gondolj bonyolult technikákra! Az egyes elemek könnyen követhetők, kezdetben érdemes csoportos gyakorláson, oktató által vezetve elsajátítanod, majd otthon is végezheted. Kényelmes öltözeten és egy vékony matracon kívül semmire nem lesz szükséged. A mozgásprogram előtt másfél-két órával már ne étkezz, de a folyadékfogyasztásra fokozottan figyelj.

Engedd szabadon az energiát!

Ma már elismert orvosok is egyetértenek a távol-keleti gyógyítók által régóta alkalmazott, energiaáramlást segítő módszerekkel. Ahhoz, hogy fizikai és szellemi teljesítőképességedet leginkább kihasználd, a meridiánoknak nevezett energiacsatornákban szabaddá kell tenni az áramlást. A do-in légzőgyakorlatai, célzott mozgáselemei és tested meghatározott pontjainak nyomása ezt a célt segítik.

A gyakorlás kezdete olyan elemeket tartalmaz, mint amikor reggel felébredsz, és ráhangolódsz a külvilág ingereire. Így fokozatosan működésbe hozod izmaidat, ízületeidet, és megnyitod az energiapályákat. A meghatározott akupresszúrás pontok masszírozása összeköttetést teremt belső szerveiddel, anyagcseréd is lendületet kap. A mozgásgyakorlatokat akkor is végre tudod hajtani, ha nem vagy különösebben hajlékony. Álló, ülő és fekvő gyakorlatok követik egymást, tudatosan felépítve, hogy minden testrész és a hozzájuk kapcsolódó szervműködés sorra kerüljön. Az ismétlések által rögzül a helyes végrehajtás technikája. Erőltetned egyik mozdulatot sem szabad, a do-in nem lépi át a fájdalomküszöböt. Épp ellenkezőleg: kellemes felfrissülést, kiegyensúlyozott lelkiállapotot teremt. A gyakorlatok egy részét még ülőmunka rövid szünetében is végrehajthatod. Ezt követően gondolkodásod is tisztább, gyorsabb lesz.

Üzenetküldő mozdulatok

A figyelemmel kísért légzéssel, mozgással és érintésekkel egyaránt információkat küldesz szervezetednek. Ezzel optimális működésre ösztönzöd, mérsékelheted fennálló panaszaidat, és beindítod öngyógyító energiáidat még azelőtt, hogy komolyabb probléma lépne fel. A do-in segít megelőzni az idősebb életkorral gyakran együtt járó ízületi merevséget, izomfájdalmakat. Javítja a tüdő kapacitását, az oxigénfelvételt. Keringési zavarok esetén az intenzívebb sportolás veszélyes lehet, ám itt nem kell túlerőltetéstől tartanod.

Az egyensúlyérzék és a hajlékonyság is fejlődik, kisebb eséllyel fenyegetnek az elesések, balesetek. Ha emésztési zavarokkal, székrekedéssel küzdesz, rövidesen érezheted, hogyan nyeri vissza bélrendszered a felszívódás és kiválasztás egyensúlyát.

A levertség, rossz közérzet oka gyakran az, hogy a szervezet salakanyagokkal telítődik. A do-in egyes gyakorlatai támogatják a máj és a vese méregtelenítő funkcióját. Kezdetben gyakoribb vizeletürítés, a széklet állagának megváltozása jelzi, hogy a szervezet fokozatosan megszabadul a toxikus anyagoktól. Hozzájárulhatsz a folyamathoz, ha a szénsavmentes ásványvíz mellett gyermekláncfű-, aranyvessző- vagy csalánteát is fogyasztasz.

Mint minden új mozgásforma esetén, itt is tanácsos a háziorvos véleményét kérned, mielőtt belekezdenél. A folytatásában pedig biztos lehetsz, mert amint kihagynál egy-egy alkalmat, érezhető lesz a hiánya.

szerző: Tóth Péter Zoltán
Szabadidő 2022. ÁPRILIS 6 szabadtéri sport, mellyel szórakozás az edzés
Nem feltétlenül kell az edzésnek unalmasnak lennie! Használd ki a jó időt, és találd meg a számodra legszórakoztatóbb mozgásformát!
Szabadidő 2021. AUGUSZTUS Sportolj a szabadban, szabadon!
A nyári időszak kiváló alkalmakat nyújt arra, hogy levezesd a felgyülemlett stresszt és feszültséget. Nordic walking, jóga vagy egy jó séta szabadban? Melyik való neked?
Szabadidő 2021. MÁJUS Így nyerheted vissza a mozgás örömét
A testedzés módszere eltérő a keleti és nyugati kultúrákban. Találd meg, melyik ideális számodra! (x)
éppen olvassák
01
Szabadidő 2022. JÚNIUS Különleges várak: járd be őket akár egy hétvége alatt!
A Dél-Dunántúlon hét várat akár egy hétvége alatt is bejárhatsz: indulj a korai középkorból, és juss el a 18. századba.
02
Szabadidő 2022. JÚNIUS 4 isteni magyaros étel - hízásmentes kiadásban
A magyar konyha fenomenális. Íme néhány különleges fogás újragondolt, egészséges kiadásban.
03
Szabadidő 2022. JÚNIUS Nyári finomságok percek alatt
Isteni szezonális gyümölcsök, amelyekből negyedóra alatt akár leves vagy sütemény is készíthető. Íme, néhány remek tipp!
Menu