Szabadidő

Milyen mozgásformát válassz?
A testedzés módszere eltérő a keleti és nyugati kultúrákban. Találd meg, melyik ideális számodra!

Testedzési törekvéseid akkor lesznek eredményesek, ha hosszú távon szívesen maradsz a választott mozgásforma mellett. Egyéniséged, alkatod, napirended is befolyásolja, melyik irányzat a legkedvezőbb. A keleti és nyugati eredetű mozgásfajták elmélete és gyakorlata számos ponton különbözik. Ismerd meg a módszereket, hogy könnyebb legyen döntened.

Fókuszban a teljesítmény

A nyugati országokban és az Európa nagy részén kialakult edzésformák közös jellemzője, hogy a fizikai állóképességre, fejlődésre, minél gyorsabb sikerekre helyezik a hangsúlyt. Ha alakformálásra, izomerőd növelésére összpontosítasz, talán ezek a sportok jutnak először eszedbe. Céljuk az optimális testsúly elérése, a gyorsaság, erő fokozása. Ide tartoznak a kardio jellegű edzések, mint a futás, úszás, kerékpározás, valamint a statikus, izomtömeg-növelő edzőtermi sport és a legtöbb csapatjáték. Fontos, hogy mielőtt bármelyikbe belekezdenél, kérj véleményt háziorvosodtól, és tartsd be a fokozatosságot – főként, ha valamilyen krónikus betegséggel élsz együtt, vagy jelentős túlsúlyod van.

Milyen szempontok szerint válassz?

  1. Ha főcélod a fogyás, akkor ötvözd az aerob sportot a súlyzós edzéssel.
  2. Ha izomerődet szeretnéd növelni, és vékony alkatú vagy, akkor a hosszas kardioedzések helyett az edzőtermi erősítő gyakorlatokkal vagy a callaneticsszel barátkozz.
  3. Szabad levegőn tudsz leginkább kikapcsolódni? A gyors gyaloglás, futás, tenisz neked való sportok.
  4. Fontos számodra az edzés során a jó hangulat, a társaság? A csoportos aerobic, gerinctorna, alakformáló órák erre is kiválóak.
  5. Kevés a mozgásra fordítható időd? Válogass a könnyen követhető DVD-edzések közt, itt találsz kezdők és haladók számára is alkalmas változatokat.


A leggyakrabban elkövetett hiba, ha túl gyors eredményekre törekszünk. A fogyás beindulásához éppúgy idő szükséges, mint az izomerő növeléséhez. A regenerálódásra szánt napokon láthatatlanul, ám hatékonyan zajlik a fejlődés. Anyagcseréd ilyenkor is sebesebb üzemmódban dolgozik, az izomtömeg gyarapodik. Túledzéssel csak a lelkesedésed fog csökkenni, és álmatlanságot, szapora szívverést kockáztatsz.

Test és lélek összhangja

A mozgásterápia elmélete a keleti mozgásfajták közé sorolja a jógát, a csikungot, taj-csit, a do-in gyakorlatokat. Ezek mindegyikénél hangsúlyos a test, a lélek és a szellem egységének megteremtése. Míg a nyugati sportoknál fontos a minél gyorsabb teljesítménynövekedés, a keleti irányzatok a harmóniára, egyensúlyra helyeznek nagyobb hangsúlyt. A mozdulatok lassúak, összpontosítva a helyes kivitelezésre. Fontos szerepe van a légzőgyakorlatoknak, ez minden esetben kapcsolódik a mozgássorozatokhoz. Filozófiájuk lényege az energia szabad áramlásának megteremtése. Milyen előnyöket nyerhetsz velük?

  1. Keringési rendszered egészségét óvod;
  2. tüdőd tisztul, szívműködésed, vérnyomásod egyenletesebb lesz;
  3. izmaid, ízületeid sokáig megőrzik rugalmasságukat;
  4. megszabadulsz a napi feszültségektől;
  5. gerincpanaszaid csökkennek, helyes testtartásod lesz.


Akkor is érdemes elkezdened valamelyik keleti mozgásfajtát, ha egyáltalán nem vagy hajlékony. Meglepően gyorsan tapasztalod, hogy ízületeid rugalmasabbá válnak. Legjobb, ha néhány alkalommal csoportos órákat látogatsz, ezután már otthon is elvégezheted a gyakorlatokat. Nagyon fontos a rendszeresség, már napi 30 perc is látványos sikerhez vezet.

Kettő az egyben

A testedzésre is igaz a megállapítás, hogy az egyoldalúság helyett a változatossággal jobban jársz. Ha kizárólag az állóképességed és izomtömeged növelésére, a túlsúly eltüntetésére koncentrálsz, háttérbe szorul a rugalmasság és a harmonikus lelkiállapot. A sorozatosan nagyobb erőkifejtésnek kitett izmok, ízületek idővel fájdalmassá válhatnak. A hangos zenére végzett gyakorlatok nem adnak lehetőséget az ellazulásra.
A másik véglet sem megoldás, amikor csakis a jógára, csikungra hagyatkozol testedzés címén. Igaz, hogy ezek a gyakorlatok is átmozgatják testedet, ám az ideális csontsűrűség megtartásához és a szív-érrendszered egészségéhez az ellenállásos edzés és az erőteljesebb aerob mozgás is szükséges. Legjobb, ha hetente két-három alkalommal a nyugati mozgásformák közül végzed valamelyiket, és heti egy-két jógát, csikungórát is beiktatsz. Csak első hallásra tűnhet soknak, ám amint a napirended részévé válnak, hiányozni fog egyetlen kimaradt mozgásprogram is. Amikor nagyon elfoglalt vagy, a kétféle irányzatot egymással is összekapcsolhatod. Rövid bemelegítés után végezz valamilyen erőteljesebb mozgásformát, majd jöhet néhány nyújtó-lazító jógaászana.
A fitneszközpontok, művelődési házak mindkét irányzatra kínálnak lehetőségeket. Emellett tájékozódhatsz az interneten, a közösségi oldalakon, hogy a lakóhelyed közelében felfedezhesd a számodra szimpatikus mozgásprogramokat.

szerző: Ötvenentúl.hu
Szabadidő 2018. DECEMBER A séta a legjobb mozgásforma
A séta egy olyan egyszerű és olcsó testmozgás, amely bizonyítottan kedvező hatást gyakorol a csontokra, az izmokra és az ízületekre.
Egészség 2018. DECEMBER A női szexualitás változásai
Akármilyen életkorban vagy is, a szex fontos része az életnek. Nőiséged változásával a szex is átalakul. Értsd meg tested jelzéseit!
Szabadidő 2018. DECEMBER Tartsd mozgásban az életed!
Pót- vagy rutincselekedetekkel telnek el időskorod napjai, holott tudod, hogy ez magatartás a leépülés felé visz? Ha nem erre vágysz, akkor tervezd meg a jelened, hogy élhető legyen a jövőd!
éppen olvassák
01
Szabadidő 2019. FEBRUÁR Ki vásárol szex-shopban? Megnéztük!
Egy szombat délutáni bevásárlást kiegészítettünk egy apró kitérővel: szexshopba mentünk, hogy megtudjuk, kik járnak oda és miért.
02
Szabadidő 2019. FEBRUÁR Tom Jones újra Budapesten!
Az élő legenda, aki a modern popzene hajnalán kezdte karrierjét, de a mai napig megújulásra képes előadóművészként, szenzációs új lemezekkel és felejthetetlen koncertekkel ámulatba ejti rajongóit. Júniusban visszatér Budapestre.
03
Egészség 2019. JANUÁR Konyhai tippek 40 felettieknek
Fiatalon még megengedhetjük magunknak, hogy lazán vegyük az étkezést, de negyven felett szervezetünk másképp kezd reagálni mindenre, amit elfogyasztunk.
Menu