Szabadidő

Így szabadulj meg idegesítő szokásaidtól!
A körömrágás, éjszakai evés vagy mások szavába vágás olyan okokat rejthet, melyek megismerése segít a leszokásban.

Egész életeden át elkísérhetnek olyan apró szokások, amelyek gyökerei a gyerekkorig is visszanyúlnak. Kényszerrel, önfegyelemmel csak ritka esetben sikerül abbahagyni. A valódi és tartós megoldást az okok feltárása és kezelése jelenti. Eközben kisebb trükköket is bevethetsz, így több oldalról is támogatod a helyes viselkedésforma kialakítását.

Óvodától időskorig – a körömrágás

Azt hihetnénk, csak a gyerekekre jellemző szokás a rendszeres körömrágás. Igaz, hogy általában ebben az életkorban kezdődik, de sok felnőtt is küzd vele, bár szívesen eltitkolná. A pszichológusok és magatartáskutatók megállapításai szerint a szokás öröklődik. Ez nem feltétlenül azért igaz, mert a gyerekek utánozzák a szülők körömrágását. Akkor is fennáll, ha a gyermek születésekor nekik már sikerült leszokniuk róla, így inkább az öröklődő személyiségvonásokra lehet gyanakodni.

Elfojtott agresszió, szorongás az ismeretlentől, döntésképtelenség és túlzott tökéletességre törekvés is meghúzódhat a háttérben. Ekkor a körömrágás önmegnyugtató cselekvés, a feszültség levezetésének eszköze. A következmények nem olyan ártalmatlanok, mint hinnénk. Egészségre is veszélyes lehet a köröm alatt megbújó kórokozók szervezetbe jutása, vagy a körömágy melletti bőr begyulladása. Ám ennél is fontosabb, hogy a viselkedés jelzésértékű. Figyelmeztet, hogy hiányzik a lelki egyensúly, a magabiztosság. Ha önfejlesztő könyvek, relaxációs módszerek segítségével sem sikerül ezen felülkerekedni, érdemes pszichológus segítségét kérni. Ezzel párhuzamosan kipróbálhatjuk a professzionális manikűrt, megfigyelések szerint a gyönyörűvé varázsolt körmöket a megrögzött körömrágók sem szívesen teszik tönkre.

Tekergetett és kihúzott hajszálak

A hajtincsek csavargatása, ujjakra tekerése gyakori szokás, főleg a nőknél. Olykor flörtfelhívás is lehet, ám sokkal gyakoribb, hogy egy megoldatlan helyzetben, stresszt okozó esemény közben fordul elő. Ekkor a hiába keresett szavak és reakciók pótcselekvésbe torkollnak. A szokás akarattól független, sokszor csak a másik ember figyelmeztetésekor tűnik fel, hogy ismét a hajunkat tekergetjük.

A viselkedés sokkal komolyabb formája a trichotillomániának nevezett jelenség. A hajszálak és egyéb testszőrzetek kényszeres kihúzkodásával jár, akár kopasz foltok is megjelenhetnek. Ijesztően hangzik, és nagyon nehéz megszabadulni tőle. Ördögi kör alakul ki: a cselekedetet szorongás váltja ki, azonban folytatása még több feszültséget szül. Alacsony önértékelés, depresszió, gyerekkorban átélt túlzott követelmények és szeretethiány is okozhatják. Érdemes elmagyarázni a családtagoknak, barátoknak, hogy akaraton kívül történik, és a rászólás, a kritika tovább súlyosbítja a helyzetet. A környezet tagjai helyesen teszik, ha a cselekvés pillanatában látszólag figyelmen kívül hagyják, később azonban óvatosan megemlítik, szakértő segítségére lenne szükség. Terápiás beszélgetéstől és esetenként gyógyszeres kezeléstől megoldás remélhető.

Már megint félbeszakítottál valakit?

Fontos eseményről, élményekről vagy gondjairól próbál beszámolni barátod vagy rokonod, ám meg sem várod az első mondatokat, azonnal közbevágsz? Nemcsak idegesítő, de sértő megnyilvánulásnak is tarthatják. Jogosan, hiszen azt üzeni a viselkedés, hogy a másik ember kevésbé értékes, mint saját magad. Biztosan nem így gondolod, mégis nehéz megállni, hogy állandóan bele ne szólj partnered szövegébe.

Türelmetlenség is magyarázhatja, hogy nehezen tudod kivárni, míg te is szóhoz jutsz, Igaz, léteznek olyan emberek, akik valóban hosszadalmas szóáradatot zúdítanak ránk. A megrögzött közbevágók azonban még rövid mondandót sem hagynak befejezni.

Fokozott szeretetéhség is magyarázhatja a szokást. Lehet, hogy gyerekkortól kevesebb figyelemben részesültél, mint elvártad volna. Folyamatos késztetést érzel, hogy mindenki veled foglalkozzon. Sajnos az eredmény épp az ellenkezője lesz, ha nem hallgatsz meg másokat – ők is kevésbé lesznek kíváncsiak a véleményedre. Tudatos és módszeres gyakorlással szokhatsz le a közbeszólásról. Párbeszéd közben figyeld meg viselkedésedet, és amint rajtakapod magad, hogy a szavába vágtál valakinek, gondolatban adj egy stop-jelzést. Mintha valaki jelképesen betapasztaná a szádat. Kezdetben kellemetlen lehet, de idővel felszabadító érzés tapasztalni, hogy képes vagy a kölcsönös és nyugodt beszélgetésre. Ha valóban fontosabbnak tartod saját mondandódat, erre a találkozáskor udvariasan hívd fel a figyelmet. Biztosan megértésre találsz, sokkal inkább, mint ha folyamatosan közbeszólnál.

Éjszaka kifosztott hűtőszekrény


Ellenállhatatlan érzésre ébredsz éjjel, hogy feltétlenül enned kell valamit? Kiosonsz a konyhába, bekapsz néhány falatot, és visszatérsz a hálószobába. Ez a szokás nem azonos a bulimiával, mely olyan étkezési zavar, amikor hatalmas mennyiségeket tüntetnek el a betegek. Az éjszakai evés önálló probléma is lehet, nem mindig jár együtt számtalan kalória elfogyasztásával. Ezzel együtt hízáshoz vezethet, hiszen az anyagcsere éjszaka takaréklángon ég. Fogromláshoz is vezet, ha nem követi fogmosás, és a normális alvásciklust is megzavarja.

Az okok között szerepelhet a napközben folytatott szigorú diéta. Ha a szervezet a minimálisan szükséges tápanyagokat sem kapja meg, éjjel öntudatlan állapotban jelzi a hiányt. Az egészséges fogyásnak nem a koplalás a titka. A nap folyamán és este is válassz rostban gazdag, teljes értékű szénhidrátokat tartalmazó ételeket, mint a zabpehely, a bogyós gyümölcsök, kevés olajos maggal kiegészítve.

Mielőtt éjszakai falatozásba kezdesz, kérdezd meg magadtól, valóban éhes vagy-e. Sokszor a nap folyamán összegyűlt stressz levezetésének módja az éjjeli evés. Nyugtató gyógytea-keverékek, néhány perces nyújtó tornagyakorlat segíthet, éppúgy, mint este a barátokkal folytott beszélgetés, telefonhívás. Éjjeli ébredéskor hasznos, ha elvégzel tíz-húsz guggolást, majd iszol egy pohár vizet, és visszafekszel. Így csökken, majd megszűnik az éhségérzet, és rövidesen a felébredések is elmaradnak.

szerző: Futaki Balázs
Szépség 2019. MÁJUS Soha viszont nem látásra, narancsbőr!
Hogyan lehet elősegíteni, hogy a bőröd minél tovább feszes maradjon és hogy megelőzd a cellulitiszt? Tippekkel segítünk.
Szépség 2019. MÁRCIUS 3 tuti tipp fáradt bőr ellen
Ideje, hogy arcbőröd is felébredjen a téli álomból. Néhány természetes trükkel segítünk, hogy elégedett legyél magaddal.
Egészség 2019. JANUÁR 4 extra hatékony tipp a sikeres leszokásért
„A dohányzás súlyosan károsítja az Ön és környezete egészségét…” Igen ám, de hogy a csudába lehet abbahagyni?
éppen olvassák
01
Szabadidő 2019. OKTÓBER Télből a nyárba! Indulhatunk?
Influenza, depresszió, nem múló köhögés, sápadtság – hosszan sorolhatnánk, mire gyógyír egy téli nyaralás. A napfény, a tenger, a szabadabb öltözék, a séta és persze maga az élmény testünket-lelkünket pillanatok alatt meggyógyítja, mi több, ellenállóvá teszi.
02
Szabadidő 2019. OKTÓBER Te mit tettél idén az állatokért?
Gondold csak el, mennyi mindent köszönhetünk az állatoknak. Az állatok világnapja alkalmából most te hozz áldozatot értük! Neked semmit, nekik mindent jelenthet egy kis gondoskodás.
03
Szabadidő 2019. OKTÓBER Tippek a gyönyörű őszi kertért
A nyár véget ért, kertünk pedig ilyenkor kezd egyre rendezetlenebbnek látszani. Némi munkával és egy-két hasznos trükkel azonban ismét régi fényében tündökölhet.
Menu