Egészség

Tavaszi diéta? Most érdemes belevágni!
Itt a zöldségek, gyümölcsök szezonja, az élelmi rostok bőséges tárháza. De miért is fontos ez neked?

Az élelmi rost a növényeknek azon része, amely az emésztő enzimeknek ellenáll, ezért nem tud hasznosulni, illetve felszívódni a vékonybélben, így érintetlenül halad tovább a vastagbélbe. Leggyakoribb formái az összetett szénhidrátok, vagyis a poliszacharidok, az oligoszacharidok valamint az emészthetetlen keményítők. Élelmi rostot találunk gyümölcsökben (málna, alma, körte, eper, szeder, ribizli, olajos magvak), zöldségekben (kelbimbó, brokkoli, articsóka, csicsóka, hagymafélék, kukorica), a hüvelyesekben (lencse, csicseriborsó, borsó, babfélék). A teljes kiőrlésű gabonák és a belőlük készült termékek, pl. a teljes kiőrlésű kenyerek, tészták, zabpehely, korpák, szintén gazdag rostforrások.

Az élelmi rost és egészség kapcsolata

Az élelmi rostoknak az egészségre gyakorolt számos jótékony hatása ismert. Megfelelő vízfogyasztás mellett például emelik a széklet tömegét, és lerövidítik a tranzitidőt (azt az időt, amíg a széklet a bélben tartózkodik), így olyan betegségek, valamint rendellenességek elkerülését segítik, mint a székrekedés és az aranyér. Az élelmi rostok csökkentik a vastagbéldaganat kialakulásának kockázatát, továbbá táplálékul szolgálnak a bél mikroflórájának, amelynek fontos szerepe van az immunrendszer működésében. A legújabb epidemiológiai vizsgálatok eredményei szerint az élelmi rostok a szívkoszorúér-megbetegedések megelőzésében is szerepet játszanak a vér lipid- (vérzsír-) összetételének javítása révén. Annak érdekében, hogy a rostok minden előnyét élvezhessük, fontos, hogy többféle változatukat építsük be napi étkezésünkbe, mert így a jó egészséghez elengedhetetlen egyéb összetevők is bekerülhetnek a szervezetbe (pl. vitaminok).

A rostok szerepe a fogyókúrában

Az élelmi rostok a testsúlykontrollban fontos szerepet játszanak, hiszen lassítják a szénhidrátok emésztését és felszívódását, ezáltal segítenek elkerülni a vér glükózszintjének étkezést követő gyors emelkedését, majd csökkenését. A diéta során ennek jelentősége az, hogy a vércukorérték közel azonos szinten van a nap folyamán, így elkerülhetjük a hirtelen jelentkező farkaséhséget és evési rohamokat, amikor a kelleténél több ételt viszünk be a szervezetbe. Másik jótékony hatásuk az élelmi rostoknak a testsúlycsökkentésben, hogy megfelelő folyadékfogyasztás mellett biztosítják a térfogat-növekedést a gyomorban. Ez fokozza a teltségérzetet, így kevésbé leszünk éhesek pluszkalória hozzáadása nélkül.

A fogyás kulcsa a megfelelően összeállított, változatos étrend

Természetesen egy sikeres fogyókúrában a rostok mellett számos más élelmi összetevőre is szükségünk van. Annak érdekében, hogy a diéta idején a szervezetünk semmiből ne szenvedjen hiányt, a tápanyagok helyes arányának betartására is figyelnünk kell. Ideális táplálkozás esetén az étrend magas rosttartalmú összetett szénhidrátokból, megfelelő arányú fehérje és zsír fogyasztásából tevődik össze. Ha fogyni szeretnénk, a bevitt energiamennyiségnek kevesebbnek kell lennie a felhasználtnál. A napi kalóriaszükséglet függ az életkortól, a testsúlytól, a nemtől és a napi aktivitástól.

szerző: Ötvenentúl.hu
Egészség 2019. FEBRUÁR A legjobb szívvédő magvak
A mindennapos dió-, mandula- és pisztáciafogyasztás hozzátartozik a szívbarát étrendhez, természetesen ínycsiklandó receptek segítségével.
Egészség 2019. FEBRUÁR Energetizáló reggeli italok
A gyümölcsökben és zöldségekben szinte minden megtalálható, ami az egészséghez kell, készítsünk ínycsiklandó energiaitalokat belőlük!
Egészség 2019. JANUÁR Konyhai tippek 40 felettieknek
Fiatalon még megengedhetjük magunknak, hogy lazán vegyük az étkezést, de negyven felett szervezetünk másképp kezd reagálni mindenre, amit elfogyasztunk.
éppen olvassák
01
Egészség 2019. MÁJUS Tuti módszerek stressz ellen
Egy kicsit túlterhelted magad az utóbbi időben? Szeretnéd megtalálni vagy megtartani lelki egyensúlyod? Íme 6 egyszerű tipp, hogy megszabadulj a feszültségtől.
02
Egészség 2019. ÁPRILIS A női szexualitás változásai
Akármilyen életkorban vagy is, a szex fontos része az életnek. Nőiséged változásával a szex is átalakul. Értsd meg tested jelzéseit!
03
Egészség 2019. ÁPRILIS A 6 legbiztosabb tipp, hogy legyőzd a tavaszi fáradtságot!
Ha belenézel a tükörbe, fáradt, kimerült arc, fakó bőr néz vissza rád? A természet segítségével újra erőre kaphatsz.
Menu