Bejelentkezés
egy korosztály találkozóhelye
2017. March 25. Saturday, Irén, Írisz   |  Legyen ez a kezdőlapom Legyen ez a kezdőlapom
Főoldal
Főoldal  |  
Segítség
Segítség  |  
Keresés
Keresés 
   

Ötvenen túl, prosztatabajon innen

2017.01.09. | Galgóczi Dóra
A prosztatamegnagyobbodás már a tünetek megjelenése előtt kialakulhat. Életmódváltással csökkenthető a kockázat.
megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

A prosztata jóindulatú megnagyobbodása az egyik leggyakoribb férfiakat érintő panasz. Már 40–50 éves életkor között megkezdődhet, amikor még nem is jelez tüneteket a szervezet. A statisztikák szerint tíz férfi közül legalább kettőnél kialakul a probléma, s ez az arány az évek múlásával jelentősen növekszik. A háttérben közrejátszik az öröklődés, ám ennél lényegesebb ok a tesztoszteron és ösztrogén hormonok egyensúlyának megváltozása. Ez az állapot nem feltétlenül válik rosszindulatúvá, ám egyre kellemetlenebb tüneteket okoz. A megelőzésben a táplálkozás módosítása, az étrend-kiegészítők, a testmozgás, sőt a nemi élet is szerepet játszik.

Védelem a tányéron

A tudatosan összeállított étrend késlelteti, de akár meg is gátolja a prosztata jóindulatú megnagyobbodását. Az egyik legátfogóbb táplálkozási kutatás, a Kína-tanulmány bizonyítja, hogy a döntően növényi alapú étrend kockázatcsökkentő tényező. Főként a tejtermékek túlzásba vitt fogyasztásától érdemes óvakodni: a tejben lévő anyagok megemelik az inzulinszerű növekedési faktor, az IGF mennyiségét, ami hajlamosít a kóros sejtszaporulatra. Néhány tápláléknak azonban kifejezett védő hatása van.
A szezámmag magas cinktartalmánál fogva kedvező hatású. A prosztataproblémákkal küzdő férfiak 75 százalékánál megfigyelhető a cinkhiány. A paradicsom is szerepeljen gyakran az étrendben: likopintartalma csökkenti annak a fehérjének a szintjét, amely hozzájárul a prosztatamegnagyobbodáshoz és a daganatos elfajuláshoz.
Az egyre népszerűbb avokádó növényi szteroltartalmánál fogva segíti az akadálytalan vizeletürítést. Az antioxidánsokban gazdag leveles zöldségek mellett a hüvelyesek, babfélék is rizikócsökkentő hatásúak. Japán és Kína egyes területein sokkal alacsonyabb a prosztatapanaszok előfordulása, amiben a polifenolokban bővelkedő zöld tea gyakori fogyasztása is szerepet játszik. A tökmag pedig a tesztoszteron hormon termelésének szabályozásával fejti ki jótékony hatását.

Edzéssel az egyensúlyért

A rendszeres, életkorhoz is alkalmazkodó testmozgás bizonyítottan csökkenti a prosztatamegnagyobbodás esélyét. A Harvard Egyetem vizsgálatának 30 000 résztvevője közül a rendszeres testedzést végzőknél húsz százalékkal mérséklődött a kockázat. Még azoknál is megfigyelhető volt a hatás, akik kevésbé megerőltető mozgásformát, gyors gyaloglást, sétát iktattak be naponta.
A testedzés hatására az anyagcsere-folyamatok kedvezően alakulnak. A hormonok termelődése nem tolódik el kedvezőtlen arányba. A sportolás szabályozza az androgén hormonok egyensúlyát. Az inzulinkibocsátás kiegyenlítésével csökkennek a gyulladáskeltő faktorok a szervezetben, melyek a prosztatabetegségekért is felelősek.
Leghatékonyabb a különböző edzésformák ötvözése. Az aerob gyakorlatok –kocogás, gyaloglás, úszás, kerékpározás – jótékonyan befolyásolják az endokrin mirigyek működését. Az izmok erejét és tömegét növelő, erősítő edzések pedig még a sportolást követő órákban is gyorsabb anyagcserét biztosítanak. Természetesen minden mozgásforma illeszkedjen a teherbíró képességhez, egészségi állapothoz.
A hosszas ülőmunka, vagy a televízió előtt üldögéléssel töltött idő növeli a prosztatagondok előfordulását. Legalább óránként tanácsos ezt megszakítani rövid sétával, egyszerű gimnasztikával. A medence szerveinek hasznosak a fordított testhelyzetű gyakorlatok, fekvő helyzetben a lábak megemelése, levegőben biciklizés, vagy – akinek nem okoz gondot – a fejenállás.

A férfiasság megtartása

A kiegyensúlyozott, rendszeres nemi élet bizonyítottan előnyös a prosztata egészsége szempontjából. Mivel váladéka része az ondófolyadéknak, a folyamatos termelődés meggátolja a káros anyagok pangását. A férfi nemi hormonok szükségesek a szexuális teljesítőképességhez, és a folyamat fordítva is igaz. A kutatások szerint azonban a fiatalkorban, a 20-as, 30-as évek tájékán túlzásba vitt szexuális aktivitás rossz irányba befolyásolja a prosztata működését.
A fizikai okok mellett a lelki háttér is igen jelentős. A prosztatapanaszok nem csak azért érintik az ötven év körüli férfiakat, mert a hormonegyensúly felborul. Ilyenkor sokan kerülnek az életközépválságnak nevezett helyzetbe. A nyugdíjazás közeledése, a félelem a vonzerő elveszítésétől pszichoszomatikus tüneteket produkálhat. A potenciazavarok mellett a prosztatával összefüggő problémák is visszavezethetők erre. Emiatt is lényeges a párkapcsolat védő faktora: magabiztosságot, önbizalmat jelent a tudat, hogy továbbra is képesek a férfiszerepre. Természetesen a pár nélkül élők is sokat tehetnek a megelőzésért, ha életmódjuk, étrendjük megfelelő és az egészségkárosító szokásoktól megszabadulnak. Az ajánlott élelmiszerek koncentráltabb formáját pedig táplálékkiegészítőként is fogyaszthatják.

HU/DUTT/0014/15c
Az anyag lezárásának dátuma: 2016.03.16.
Az anyag felülvizsgálatának dátuma: 2017.03.16.
Ez a tartalom a GlaxoSmithKline Kft. közreműködésével jött létre.

 


Diétás tippek...
Az életmódtényezők közül egészségünk megőrzésében kiemelten fontos szerepe van az étkezésnek.  tovább Tovább
A kérdés, amit minden férfinak meg...
Ötven év felett a férfiak több mint felét érinti a prosztatamegnagyobbodás. Mi a teendő a tünetek felismerése után?  tovább Tovább


megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

tünetek férfi prosztata