Bejelentkezés
egy korosztály találkozóhelye
2017. July 27. Thursday, Liliána, Olga   |  Legyen ez a kezdőlapom Legyen ez a kezdőlapom
Főoldal
Főoldal  |  
Segítség
Segítség  |  
Keresés
Keresés 
 

Milyen vitaminokkal készülj a télre?

2015.11.27. | Brjeska Dóra
A hideggel együtt beköszöntött a vírusok időszaka is. Te tudod, hogyan erősítheted immunrendszered, hogy elkerüljenek a betegségek?
megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

hirdetés

A megfelelő táplálkozás, a vitaminok és ásványi anyagok bevitele rendkívül fontos, hogy szervezetünk megfelelően működhessen. Most, hogy beköszöntött a tél és ezzel együtt megérkeztek az évszakhoz tartozó betegségek, sokkal jobban ügyelnünk kell magunkra.
Az immunerősítő, multivitamin-készítmények többnyire ugyanazt tartalmazzák, nem veszik figyelembe, hogy minden évszakban más és más szükségletei vannak az emberi szervezetnek. Ez az időszak az immunerősítésről szól. Olyan vitaminokat kell nagyobb mennyiségben bevinnünk, amelyek erősíthetik a védekező rendszerünket, segíthetik a fertőzések elleni védekezést. Ehhez pedig három vitamin elengedhetetlen: az A-, a C- és az E-vitamin.

A-vitamin

Rendkívül nagy szerepe van a légzőszervek és az emésztőszervek nyálkahártyájának, valamint a bőr egészségének megőrzésében, ezek pedig szervezetünk védekező rendszerének első vonalai. Ezenkívül serkenti a fehérvérsejtek aktivitását és az ellenanyagválaszt, támogatva ellenálló képességünket a fertőzésekkel szemben. Persze más jótékony hatásai is vannak, például javítja a látást, véd a szív- és érrendszeri megbetegedések ellen, egészségessé teszi a bőrt, és segíti a csontok hosszanti növekedését.
A-vitamin-hiány esetén megnő a fertőzésveszély. Gyakran alakulnak ki fül-, szem- és légzőszervi megbetegedések, de előfordulhat bőrszárazság és hajhullás is. Súlyosabb esetben farkasvakság, szaruhártya-károsodás vagy teljes vakság, vagy akár növekedési problémák is kialakulhatnak.
Hozzájuthatunk sárga, narancssárga és zöld színű gyümölcsökből és zöldségekből. Nagyon nagy mennyiségben megtalálható a sárgarépában, a paradicsomban és a sárgabarackban. Ennél kisebb mennyiségben a sütőtökben, bimbóskelben, kajszibarackban, tejben, tojásban, vajban és sertésmájban. Nagyon kis mennyiségben, de megtalálható száraztésztákban, gabonafélékben és péksüteményekben is.
Az A-vitamin napi szükséglete férfiak számára 900, nőkszámára 700 mikrogramm naponta.

C-vitamin

A legismertebb immunerősítő vitaminunk. Fokozza az immunrendszer működését, növeli a fehérvérsejtek számát és a vírusfertőzések ellen fontos interferonok szintjét a szervezetben. Szintén fontos a bőr egészségének megőrzésében, de segíti a sejtek megújulását, a vasfelvételt és gyorsítja a sebgyógyulást is. Hosszú ideig nagy mennyiségben szedve azonban lehetnek kellemetlen hatásai is, például okozhat gyomorpanaszokat, vagy gátolhatja a réz és a szelén hasznosulását a szervezetben, súlyos esetben kialakulhat vesekő is.
Ha nincs elég C-vitamin a szervezetben, felléphet ínyvérzés, ínysorvadás. Megnő a fertőzéshajlam, gyengülnek az ízületek, valamint fáradtság, ingerlékenység is előfordul.
A legelterjedtebb C-vitamin-forrás a citrom és a narancs, a legtöbben ezeket fogyasztják a téli időszakban. Ennél azonban jóval nagyobb mennyiségben található belőle a csipkebogyóban, a brokkoliban, a fekete ribizliben, a zöldpaprikában vagy a paradicsomban.
Normál esetben a napi szükséglete 300-400 milligramm naponta. Dohányosoknak ennél magasabb, mivel az ő szervezetük vitaminkészlete csökken.

E-vitamin

Megvédi a sejthártyát és az immunsejteket, valamint nagyon erős antioxidáns, ennek köszönhető, hogy képes a szervezetben felgyülemlett káros szabad gyökök semlegesítésére, így jelentős a betegségmegelőző szerepe. Emellett késlelteti az öregedés hatásait, semlegesíti a cigarettafüst méreganyagait, és segíti a sebgyógyulást. Újabban a Parkinson-kór és az Alzheimer-kór kezelésében is jó hatással alkalmazzák.
Hosszú ideig tartó antibiotikum-szedés előidézheti hiányát, ennek tünetei a bőr alatti bevérzés vagy orrvérzés lehet. Okozhat idegrendszeri zavarokat és izomgyengeséget is.
E-vitamint a zöldleveles zöldségek, a máj és a búzacsíra tartalmaz. Nagy mennyiségben az olajos magvakban, a tejben és a tojásban található belőle.
Napi szükséglet 12 mg.


Ismered az E-vitamint?
Az egyik legkevésbé ismert vitamin az E-vitamin, holott fontos szerepe van az öregedésgátló folyamatokban.  tovább Tovább
3 fontos vitamin az immunrendszerért
Az immunrendszer összetett, ugyanakkor sérülékeny szisztéma. Törődést igényel, hogy feladatát zavartalanul láthassa el.   tovább Tovább


megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

vitamin tél egészség



Csak röviden
Tovább
 
Kiemelt témáink
Alzheimer-kór
Alvászavar
Depresszió
Rá ne fázz!
Fájdalom nélkül
Inkontinencia
Mentális frissesség
Mióma


hirdetés

hirdetés


hirdetés

hirdetés