Bejelentkezés
egy korosztály találkozóhelye
2017. June 29. Thursday, Pál, Péter   |  Legyen ez a kezdőlapom Legyen ez a kezdőlapom
Főoldal
Főoldal  |  
Segítség
Segítség  |  
Keresés
Keresés 
 

Főzési és vásárlási ábécé a változókorra

2008.12.12. | Lám Luca
Tudtad, hogy étkezéseddel sokat könnyíthetsz a menopauza kellemetlen tünetein? Ismerd meg az alapszabályokat!
megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

hirdetés

A – alkohol

Néhány recept, különösen a desszertek megkívánják, hogy pár csepp alkohollal megbolondítsd őket. Néhány csepptől nem lesz bajod, de ha biztosra akarsz menni, hagyd ki az alkoholt, vagy helyettesítsd valami mással. A reszelt narancshéj például kiváló narancslikőr helyett.

A – alumínium

Az alumínium mérgező fém, mely ha a szervezetbe jut, befolyásolja a kalcium feldolgozását. A csontokban felhalmozódva akadályozza az új csont felépülését, ami pedig rendkívül fontos a csontritkulás megelőzésében. Ezért lehetőleg ne használj az alumíniumedényt, hiszen főzés közben toxikus anyagok kerülhetnek az ételekbe. Ugyanez vonatkozik az alufóliára és a műanyag tárolóedényekre is.

A – aszalt gyümölcsök

Lehetőleg kerüld a kén-dioxiddal dúsított aszalt gyümölcsöket. A sárgabarackba például rendszeresen tesznek, hogy megőrizze szép, élénk narancssárga színét. Ha a csomagolás kén-dioxid-mentes, a gyümölcs megbarnul, de ettől az íze még ugyanolyan finom marad. Bár a természetben is megtalálható a kén-dioxid, az aszaláshoz használtat mesterséges úton állítják elő, így genetikai mutációt is okozhat, és irritálja a bélcsatornát. A legtöbb vegyes gyümölcsöt, illetve mazsolát pedig gyakran ásványi olajjal kezelik, melytől fényes marad, és a szemek nem tapadnak össze. Ezt érdemes eltávolítani a gyümölcsről, hiszen megakadályozza a kalcium és a foszfor felszívódását, továbbá kiválasztja a zsírban oldódó vitaminokat is.

B – bab

A legideálisabb az, ha te magad főzöd meg a babot, de a kényelmi szempontokat is figyelembe véve vásárolhatsz konzervbabot is. Ilyenkor azonban figyelj arra, hogy a babot sós vízben főzzék meg, ne cukrosban. Ha mégis a főzés mellett döntesz, tegyél a bab mellé egy 2,5 centi hosszú kombut (japán barna moszat), mely növeli a tápanyagértéket, és lebontja a bab szorulásért felelős anyagait is.

C – cukor

Sok termékben rejtett cukor található, és a legtöbbet megveheted light formában is. Ne hagyd azonban becsapni magad, mert az, hogy valami cukormentes, még nem jelenti azt, hogy kalóriaszegény is. A kulcsszó a mértékletesség. Ha te magad készítesz édességet, használj mézet, juhar-, datolya- vagy rizsszirupot, illetve árpamalátát.

C – citrusfélék

Ha gyümölcsöt vásárolsz, figyelj arra, hogy ne legyen rajta viaszbevonat, mely tartósítási célt szolgál.

H – húsok

A menopauza alatt figyelni kell az állati fehérje fogyasztására, mivel kalciumot von el a szervezetből. Lehetőleg kerüld a vörös húsokat, a vadhúsokat, de a baromfit is. Válassz olyan recepteket, melyek elsősorban halat vagy tojást tartalmaznak.

J – joghurt

Ha joghurtot vásárolsz, keress olyat, amely nem tartalmaz cukrot, és nem joghurtkészítmény, hanem élőkultúrás joghurt.

O – olaj

Kizárólag hidegen sajtolt, finomítatlan, vegyszermentesen előállított olajat vásárolj. Fontos, hogy fénytől védett, hűvös helyen tárold, megelőzendő az oxidációt és a szabad gyökök keletkezését. Ugyanabban az olajban kettőnél többször ne süss!

Lenmagolaj: fitoösztrogén-tartalma miatt salátákhoz ajánlatos. Nagyon finom, de sosem szabad hevíteni.

Olívaolaj: ha olajjal főzöl, csak ezt használd, hiszen ez képzi az öregedéssel és rákkal kapcsolatba hozható legkevesebb szabad gyököt. Ne hevítsd fel nagyon: a legjobb, ha egy kis vizet teszel az edénybe, azzal melegíted föl, és ahhoz adod hozzá az olajat. Ez megakadályozza, hogy az olaj túl magas hőmérsékletet érjen el. Salátákhoz használj extra szűz olívaolajat.

Szezámolaj: csak salátaöntethez használd, ne hevítsd. Sötétebb fajtája alacsonyabb tápértékű.

Szójaolaj: sok ómega-3 és ómega-6 zsírsavat tartalmaz, ezért remek választás salátákhoz.

S – sajt

A kemény sajtok készítéséhez használt tejoltó, a kimozin néha génkezelt, így a sajtokkal óvatosan kell bánni. Ha valamelyik sajt címkéjén a GM free kódot látod, biztos lehetsz abban, hogy nem tartalmaz génkezelt anyagot.

Sz – szójatermékek

Amikor szójaterméket vásárolsz – tofut vagy szójatejet például –, feltétlenül olyat válassz, amelynek csomagolásán biztosítanak arról, hogy a termék nem tartalmaz genetikailag módosított alapanyagokat. A szójatermékek esetében ugyanis ez igen gyakori probléma.

T – tejszín

A tejszín sok receptből elhagyható, így célszerű csak különleges alkalmakra tartogatni. Az élő kultúrás joghurtok vagy a szójajoghurt, de a pürésített lágy tofu is használható helyette.

V – vaj

Ha lehet, vajat csak nagyon mértékletesen használj, s ne feledd: főzéshez mindig helyettesíthető olívaolajjal.

Cikkünk megírásában az Alexandra Kiadó gondozásában megjelent Marilyn Glenville - Receptek a menopauza idejére című könyv nyújtott segítséget.

Egyetlen asszony sem térhet ki a változó kor tünetei elől, az ízületi fájdalmak, a hangulatingadozások, a súlygyarapodás és a hőhullámok csak példák a lehetséges tünetekre. Ebben az időszakban 3 hasznos élelmiszercsoport fontos: a fitoösztrogének, az esszenciális zsírsavak és az antioxidánsok ugyanis igen jótékony hatásúak az egészségre. Dr. Marilyn Glenville receptjeiben bőségesen merít ezen összetevőkből, s a nap minden étkezésére ínycsiklandó és pompás receptek széles skáláját állítja össze. Csupán a helyes táplálkozási elvek ismeretével és megfelelő étrenddel a menopauza tüneteit nagymértékben kiküszöbölhetjük, és gyakran a csontritkulás és egyéb betegségek kialakulását is megelőzhetjük.

A könyvet megrendelheted: itt.
A könyv ára: 3.499 .-


3 ember, 3 tanács a változókorhoz
Menopauza – az a kor, amelyről csak kevés nő szeret beszélni. Korunkat titkoljuk, egészségügyi problémáinkat sokszor szégyelljük. Van, aki nem így van vele.  tovább Tovább
Mit kell tenned a változó korban?
A nők számára a változókor évei nagyon fontosak az életben. Olyan időszak ez, amikor sok minden megváltozik. Ugyanakkor egy esély is, hogy az életed új irányba...  tovább Tovább
5 fenséges koleszterinszegény recept
Magas a koleszterinszinted, de unod a hagyományos recepteket? Mintha mindig ugyanazt ennéd? Íme, 5 mennyei újdonság!  tovább Tovább
5 nagyon finom recept cukorbetegeknek
Ha cukorbeteg vagy, az orvos által előírt kezelés mellett étkezésedre is ügyelned kell. Segítségül adunk néhány finom receptet.  tovább Tovább
Különleges karcsúsító receptek
Ledobnál néhány kilót, de már eleged van a nyers répából? Érthető, a szervezetnek változatosságra van szüksége. Itt a megoldás, irány a konyha!  tovább Tovább


megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

menopauza vásárlás recept



Csak röviden
Tovább
 
Kiemelt témáink
Alzheimer-kór
Alvászavar
Depresszió
Rá ne fázz!
Fájdalom nélkül
Inkontinencia
Mentális frissesség
Mióma


hirdetés

hirdetés


hirdetés

hirdetés