Bejelentkezés
egy korosztály találkozóhelye
2017. July 27. Thursday, Liliána, Olga   |  Legyen ez a kezdőlapom Legyen ez a kezdőlapom
Főoldal
Főoldal  |  
Segítség
Segítség  |  
Keresés
Keresés 
 

Tippek kalciumhiány ellen

2017.05.11. | Futaki Balázs
A kalcium elsősorban a csontok és a fogak egészsége miatt fontos. Hogyan gondoskodhatsz róla, hogy megfelelő mennyiségben kerüljön a szervezetedbe?
megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

hirdetés

Bolygónkon kialakulása óta jelen vannak az ásványok, az élő szervezet azonban nem képes előállítani őket. Mivel az élet az ásványok és egyéb szerves anyagok mezsgyéjén keletkezett, szervezetünknek alapvető szüksége van ezekre az elemekre, többek között a kalciumra. A következőkben a megfelelő mennyiségű kalcium beviteléhez próbálunk hasznos tanácsokat nyújtani.

Kalcium

Az ásványok közül a leggyakoribb, szervezetünkben is a legnagyobb mennyiségben fordul elő. A kalcium 99 százaléka a csontokban, a fogakban található, alapszerkezetük kialakításához és fenntartásához elengedhetetlen. A maradék 1 százalék a vérben, a sejtek körüli vízterekben, a nyirokban van, ahol az izom-összehúzódást segítő folyamatokban, a véralvadásban, a hormonok és enzimek termelődésének folyamataiban, működésében, illetve az ideg-ingerület továbbításában tölt be fontos szerepet. Ha a kalciumbevitel nem elegendő, a vér szigorúan állandó kalciumszintjének fenntartása érdekében a szervezet a csontokból vonja el a kalciumot, és ha ez a folyamat sokáig áll fenn, a csontok meggyengülhetnek, törékennyé válhatnak.

Tudtad?

A kalcium felszívódásának mértékét meglepő módon nem növeli, ha egyszerre nagyobb mennyiségben visszük be. Felszívódásának kifejezetten kedvez, ha naponta többször, kisebb mennyiségben fogyasztjuk, többféle forrásból. Ezért ajánlott két-három adag tej vagy tejtermék fogyasztása egy nap.

A kalcium beépüléséhez a D-vitamin alapvetően fontos. A természetes táplálékokban előforduló egyes faktorok viszont csökkenthetik a kalcium felszívódását. Ilyen például az oxálsav és a fitátsav, melyek megkötik a kalciumot, így nehezebben szívódik fel a belekből. Ezek az anyagok például a spenótban találhatók meg – de emiatt nem a spenótevést kell kerülnünk, hanem inkább arra ügyeljünk, hogy ne egyszerre fogyasszuk a magas kalciumtartalmú ételekkel.

Konyhai tippek

  • Reggelire fogyassz gabonákat alacsony zsírtartalmú tejjel, joghurttal!
  • Választhatsz kalciummal dúsított gyümölcsleveket.
  • Ha rántottát vagy tojásos ételeket készítesz, reszelj rá sajtot, adj hozzá tejet, joghurtot, kalciumtartalmú zöldségeket, mint például az articsóka.
  • Ha gofrit eszel, fogyaszd enyhén fagyasztott joghurttal, friss gyümölcsökkel!
  • Igazi kalciumbomba, ha a szendvicseket sajttal, friss vagy párolt brokkolival, sajtkrémmel vagy szardíniával készíted.
  • A salátákat, köreteket és gabonaételeket szórd meg olajos magvakkal, dióval, mogyoróval, szezámmal, mandulával!
  • Alacsony zsírtartalmú sajtokat szinte mindenféle ételhez használhatsz: kiegészítheted velük a salátákat, köreteket, de adhatod rakott, töltött ételekhez is.
  • Snackként a mandula és dió a szárított gyümölcsökkel is isteni, kalciumban dús csemege.
  • Figyelj az ásványvizek kalciumtartalmára!
  • A mák és dió magas kalciumtartalommal rendelkezik, így a belőlük készült ételek (mákos guba, mákos kocka, bejgli) elősegítik a kalciumbevitelt.

Ha nem fogyaszthatsz tejterméket

  • Fogyassz reggelire kalciummal dúsított szójatejet, turmixokat olyan gabonákkal, melyekhez kalciumot adtak!
  • Keverd a tojásos ételeket tofuval! Készíts szendvicset kalciummal dúsított kenyérből!
  • Sűrítésre főzelékekhez, desszertekhez, ha lehet, használj rizstejet!
  • Néhány receptben a tej szintén helyettesíthető rizstejjel, szójatejjel, húslevessel, gyümölcslével vagy vízzel!
Élelmiszerek kalciumtartalma (100 grammra, illetve 100 milliliterre értve)

bab – 106 mg
szója – 200 mg
tej – 120 mg
joghurt – 220 mg
kalács – 52 mg
spenót – 133 mg
petrezselyem – 245 mg
banán – 110 mg
mák – 968 mg
olajos hal – 270 mg
sajt – 400 mg

Cikkünk a Richter Gedeon Nyrt. támogatásával készült.

Csontbetegség, amely téged is elér
Az oszteoporózis (csontritkulás) szó szerinti fordításával a „csontlyukacsosodás” szóhoz jutunk. Ugye, rosszul hangzik?  tovább Tovább
Előzd meg a csontritkulást!
Nincsenek tiltott ételek – a fokozott kalciumbevitel mellett csak az egészséges táplálkozás szabályait kell betartanod. Mintaétrendünk segít, hogy megelőzd a...  tovább Tovább


megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

tippek fog csontozat csont kalcium



Csak röviden
Tovább
 
Kiemelt témáink
Alzheimer-kór
Alvászavar
Depresszió
Rá ne fázz!
Fájdalom nélkül
Inkontinencia
Mentális frissesség
Mióma


hirdetés

hirdetés


hirdetés

hirdetés