Bejelentkezés
egy korosztály találkozóhelye
2017. April 24. Monday, György   |  Legyen ez a kezdőlapom Legyen ez a kezdőlapom
Főoldal
Főoldal  |  
Segítség
Segítség  |  
Keresés
Keresés 
 

Tények és tévhitek a jógáról

2017.02.17. | Losonczy Lilla
Kinek ajánlott, mire való, és egyáltalán: mi is a jóga lényege?
megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

hirdetés

A jóga azok közé a dolgok közé tartozik, amelyekről sokan naponta beszélnek, azonban  – vagy talán éppen ezért – rengeteg pontatlan információ és megválaszolatlan kérdés él vele kapcsolatban. Sokszor éppen ezek a pontatlanságok okozzák a rossz tapasztalatokat, a nem kielégítő eredményeket – következésképpen a jógából való kiábrándulást.

Mit gondolunk a jógáról?

Annak ellenére, hogy a jóga a 21. század egyik nagy divatja, a legtöbben még mindig valahogy úgy gondolják, hogy statikus testmozgás, amely lazító-nyújtó hatású, és valamiképpen egészségesebbé válnak tőle az emberek. Szintén gyakran állítják, hogy napjainkban, az ülőmunkát végző tömegek számára különösen áldásos hatású ez a mozgásforma. A legelterjedtebb elképzelés az, hogy aki jógázik, azt extrém hajlékonyság jellemzi. És nagyjából ennyi.

Nos, amellett, hogy ezek az állítások nagy részben igazak, éppen a jóga által is hirdetett holisztikus gondolkodásmód kívánja meg, hogy ennél összetettebben, mélyebben gondoljuk át, mi is a jóga, valamint kinek, mennyiben és milyen értelemben ajánlott.

Valójában mi a jóga?

Az ászanák (jógapózok) közül nagyon sokat ismerünk, hiszen sok olyan van, amelyet akár egy erősítő vagy cardio edzés után is végzünk nyújtásként. Akkor tehát edzés után mindenki jógázik? A nyújtás egyenlő a jógával? Igen és nem.

A jóga szó szanszkrit eredetű, és „egységet” vagy „egyesülést” jelent. Ebben az esetben ez a test, a lélek és a szellem egyesülésére utal. Már ebből is látszik, hogy nem puszta testgyakorlásként érdemes tekinteni rá. Egy-egy ászana megfelelő kivitelezése tökéletes testtudatosságot és befelé forduló koncentrációt igényel. Így nemcsak a testet, de a szellemet is eddzük. A testtudat csak szorgalmas gyakorlással fejleszthető a kívánt szintre. Hiányát a jógaórákon hatalmas tükrökkel szokták „kiváltani”, amelyben ellenőrizhetjük, hogy megfelelően végezzük-e el az adott pózt. A kevésbé gyakorlott jógázóknak ez nagy segítség, csakúgy, mint a jógaoktató folyamatos jelenléte és figyelme.

Több mint testgyakorlás

A jóga tehát nem puszta testgyakorlás. Minden pillanatban folyamatos koncentráció, minden izmunk, ízületünk tudatos koordinálására való törekvés jellemzi. Amellett, hogy jó kondícióban tartja a testünket, a szellemi koncentrációt is fejleszti. De még ennél is többről van szó. A jóga valójában egy életmódot is jelent, amelynek az ászanák napi szintű gyakorlása mellett része a tudatos étkezés is. A jógaétkezés alapvetően az erőszakmentesség elvén alapul, azaz húst és tojást nem tartalmaz, és a spirituális felemelkedést szolgálja. A testet leginkább friss zöldségek, gyümölcsök, hüvelyesek és magvak táplálják, amelyek egyben a legtöbb energiát adják. A dohányzás, a kávé, a fekete tea és az alkohol mind tiltólistán vannak, mivel ezek nem szolgáltatják, hanem elveszik az életenergiát (prána) a testtől, és felborítják az elme egyensúlyi működését. Szintén ide (az ún. tamasztikus ételek csoportjába) tartoznak a túl savanyú, sós, erős, csípős, száraz ételek. A jóga tehát az ászanák kontrollált, elmélyült gyakorlásán kívül életmódot is jelent, amely magába foglalja a mértékletes ízvilágú, hús- és tojásmentes ételek fogyasztását.

Mire való?

Mindezek után talán értelmetlen is megkérdezni, hogy mire való a jóga. Egy életmódról beszélünk, amelyet meg kell tapasztalni ahhoz, hogy eldönthessük: követjük-e vagy sem. Ugyanakkor, ha megengedőbbek vagyunk, és csak az ászanák gyakorlására koncentrálunk, akkor mégis helytálló a kérdés.

Az ászanák helyes és rendszeres kivitelezése mindenkit erősít testben és elmében. Ugyanakkor fontos észben tartani, hogy mivel rengetegféle ászana létezik, nem feltétlenül való mindegyik mindenkinek. Léteznek ászanák, amelyek bár az egyik embernek használnak, a másiknak éppen árthatnak is. Tehát a jógaászanák alapvetően a testi és szellemi egyensúly elérését és fenntartását szolgálják, fontos azonban, hogy gyakorlásuk előtt tisztában legyünk testünk állapotával.

Kinek való, mire kell vigyázni, mik a veszélyei?

Jellegzetes és elterjedt probléma, hogy amikor valaki derék- vagy hátfájás miatt kezd jógázni, az állapota súlyosbodik. Ez persze nem azért van, mert a jóga nem a megfelelő mozgás számára, hanem azért, mert azon belül rossz gyakorlatokra koncentrált. A derék- vagy nyakfájást például okozhatja kezdődő vagy előrehaladott porckorongsérv, amikor a porckorong – amely a csigolyák között elhelyezkedő kocsonyás anyag – kiboltosul. Ha ilyenkor előrehajlásokat, háti, deréktáji nyújtásokat végzünk, a kiboltosulás tovább fokozódhat, így a kezdődő gerincsérvből (porckorongsérvből) előrehaladott lehet. A jógában azonban rengeteg olyan pozitúra van, amelyek helyes kivitelezése éppen a kitüremkedő porckorong visszaszorítását is szolgálja (jellegzetesen a visszahajló pozitúrák – pl. a kobrapóz).

A jóga tehát nagyon sok testi és lelki problémára képes megoldást nyújtani. A lényeg annyi, hogy mindig az állapotunknak megfelelő ászanákat végezzük. Éppen ezért, ha bármi sejtésed van arról, hogy testedben valami nem működik megfelelően (ízület, belső szerv stb.), akkor – legalább az első néhány hónapban – fokozottan ajánlott egy hozzáértő jógaoktató segítsége. Ha elmész egy jógaórára, és az oktató nem kérdez tőled semmit, nem biztos, hogy a megfelelő helyen vagy. Egy jó oktató, amennyire csak lehetséges, mindig igyekszik egyenként is odafigyelni a nála gyakorló emberekre. Sok sikert!


Testnek-léleknek jó a jóga
Szerencsére túl sok minden nem kell a jógához. Vannak azonban jó tanácsok, melyeket érdemes ismerni és megfogadni.  tovább Tovább
A világ legintimebb jógafajtája
Szokatlanul intim, és meglepően innovatív. Az úgynevezett „tulajóga” nevű módszer egyre nagyobb népszerűségre tesz szert a jógarajongók körében.  tovább Tovább


megosztom:
Add a Startlaphoz twitter myspace

jóga tippek mozgás



Csak röviden
Tovább
 
Kiemelt témáink
Alzheimer-kór
Alvászavar
Depresszió
Rá ne fázz!
Fájdalom nélkül
Inkontinencia
Mentális frissesség
Mióma


hirdetés

hirdetés


hirdetés

hirdetés