Egészség

A leggyakoribb strandsérülések
Meglepő, de otthoni pihenés vagy a nyári lazulás alkalmával sokkal többen sérülnek meg, mint extrém sport közben vagy közlekedési balesetben.

Az ember azt hihetné, hogy balesetek csak az utakon, illetve az extrém sportolókkal történhetnek. Hogy a csonttörések csak a havas hegycsúcsok meghódítóival fordulhatnak elő, hogy a szalagok sérülése, a ficam vagy a zúzódások csak azoknak jelentenek veszélyt, akik veszélyes dolgokat művelnek: snowboardoznak, hegyet másznak, salakmotoroznak, netán siklóernyőznek. A testi épségünk azonban gyakran veszélynek van kitéve: akár még a legártatlanabbnak tetsző helyzetekben is – legalábbis, ha nem figyelsz magadra eléggé.
Nyáron mind sokkal aktívabbak vagyunk, szebb az idő, hosszabbak a nappalok, és a napsütésnek hála, mindenki jókedvű, örömmel tartózkodik a szabadban.

Nagyon helyes, ha úgy döntesz, az időd nagy részét aktívan töltöd, biciklizel, sétálsz, túrázol, vagy esetleg vízparton hűsölsz. Minden szempontból előnyösebb, mintha a szobába zárva gubbasztanál. A nagy szabadságban és boldogságban azonban nem szabad megfeledkezni azokról a tipikus sérülésekről, amelyek gyakran kellemetlen kísérői az aktív időknek.

Ha nap, akkor leégés

Mind tudjuk, ma már nem lehet csak úgy napozni. Már nem tesz jót a bőrnek, ha reggel kidobod magad a pokrócra, kiolvasol pár könyvet, majd alkonyatkor bevonulsz. Az eredmény sem az lesz, mint régen.

A csodaszép bronzbarnaság helyett malacpirosra sülsz, a bőröd kiszárad és leég, ami nemcsak egészségtelen, de fájdalmas is. A leégésnek rengeteg kockázata van:

  1. csökken a bőr ereje és rugalmassága, mert a kötőszövetek meggyengülnek;
  2. a bőr elvékonyodik, áttetszőbbé válik;
  3. szárazabb lesz, durvább tapintású, és idővel mély ráncok alakulhatnak ki;
  4. megjelenhetnek májfoltok az arcon, a kézen és a mellkason.

Ahhoz, hogy ezt megelőzd, mindig figyelj a napvédelemre! A déli órákban egyáltalán ne tartózkodj napon, vagy ha muszáj, viselj olyan ruhát, amely fedi a vállad, a karod és a mellkasod, fejeden pedig legyen nagy karimás kalap, amely az arcodat is megóvja a leégéstől.

Kezelése

Ha a napégés csak bőrpirosodást okoz, elegendő, ha napozás utáni balzsamokkal kezeled. Fogyassz sok vizet, hogy belülről is hidratáld a bőröd. Ha az égés erősebb, de még nincsenek rajtad hólyagok, a balzsam mellett használhatsz hideg vizes zuhanyt is, de arra figyelj, hogy 25 foknál ne legyen hidegebb a víz.

A borogatás is sokat segíthet. A napégés során jelentkezhet láz és fájdalom, amit hagyományos fájdalomcsillapítóval kezelhetsz. Ha azonban erős fejfájás, nyakmerevség kíséri, hólyagok jelennek meg a bőrödön, vagy az égés kisgyereket érint, fordulj mindenképpen orvoshoz a szakszerű ellátás érdekében.

Ha strand, akkor baleset

Akár hiszed, akár nem, a strandon nagyon gyakoriak a ficamok, húzódások. A medence körül mindig vizes és csúszós a talaj, ami különösen veszélyes. Ha nem figyelsz, megcsusszansz, elesel. De ugyanez jellemző a füves vagy a homokos területekre is. A hepehupás talajon általában mezítláb szaladgálunk, tollasozás közben, vagy csak amikor az unokákat próbálod meg begyűjteni. Ilyenkor is nagyon könnyű rosszul lépni, megbicsaklani, elesni.

Mind a ficam, mind a rándulás az ízületek sérülése. Ránduláskor a két csontvég kimozdul a helyéről, aminek hatására az ízületi tok és a szalag megnyúlik (nagyobb erőhatás esetén akár el is szakad). A behatás végén azonban a csontvégek nem távolodnak el egymástól, visszaállnak a helyükre. Ficamról akkor beszélünk, amikor a behatás végén a csontvégek kimozdulva, rendellenes pozícióban maradnak. A leggyakoribbak a boka-, térd-, könyök- és vállficamok.

A rándulás tünetei az alábbiak:

  1. az adott terület megduzzad;
  2. vérömleny alakul ki;
  3. az ízület mozgatható, a mozgás azonban nagy fájdalommal jár, és a tartománya beszűkül.

Ficam esetében:

  1. a terület megduzzad;
  2. az ízület fájdalmassá válik;
  3. mozgása teljesen beszűkül, az ízület rugalmasan rögzítetté válik.

Kezelése

A kificamodott testrészt első lépésként nyugalomba kell helyezni, tegyél rá hideg borogatást, pihentesd addig is, amíg orvoshoz nem fordulsz. A laikus számára nehezen megállapítható a sérülés súlyossága, így mindenképpen ki kell kérni szakember véleményét. Fontos, hogy ne próbáld meg a helyre tenni a ficamot, mert ezzel sokkal komolyabb károkat okozhatsz.

Ránduláskor szintén az első a nyugalom, valamint érdemes felkötni vagy felpolcolni az érintett végtagot. Ilyenkor is fontos a hideg borogatás, valamint a rugalmas pólyával való rögzítés. Ha a rándulás szalagszakadással jár, műtétre, gipszelésre van szükség, így nagyon fontos, hogy minél hamarabb lássa szakember a sérülést.

szerző: Futaki Balázs
Szabadidő 2021. ÁPRILIS Megdöbbentő sérülések
Volt már olyan érzésed, amikor rosszul léptél, és legurultál pár lépcsőfokot, hogy ennyire szerencsétlen egyszerűen nem lehetsz?
Egészség 2021. FEBRUÁR Halálos veszélyforrások karnyújtásnyira tőled
Magyarországon legalább évi negyedmillió baleset következik be az otthonunk falai között.
Szabadidő 2020. JÚNIUS 5 ok, amiért érdemes növényeket tartanod otthon!
A szobanövények nemcsak az otthonunkat tehetik szebbé, hanem fizikai és mentális egészségünk megőrzéséhez is hozzájárulhatnak.
éppen olvassák
01
Egészség 2021. SZEPTEMBER 7 veszélyes tárgy a lakásodban
Rengeteg betegségeket terjesztő tárgy van a lakásodban, melyekre egyébként eszedbe sem jutna gyanakodni…
02
Egészség 2021. SZEPTEMBER Sütőtök, a belső napfény
Az ősz zöldsége véd, frissít és jótékonyan táplál: tudj meg róla mindent, és próbáld ki kedvenc receptjeinket!
03
Egészség 2021. SZEPTEMBER 3 bizonyíték, hogy lehet 100 évig élni - Hogyan?
Ritka ünnep, ha száz gyertyát fújhatsz el tortádon. Néhány népcsoportnál természetes az ennél is hosszabb életkor. Mi a titkuk?
Menu