Egészség

6 érdekes tény a teniszkönyökről
A fájdalmas mozgásszervi betegség bárkit utolérhet. Gyakran semmi köze a teniszezéshez.

A jellegzetes tünetekkel járó teniszkönyök azoknál is kialakulhat, akik életükben nem fogtak ütőt a kezükbe. Ezért sokan tévesen azt gondolják, őket ez biztosan nem érinti. 40 éves kor felett különösen fontos ügyelni a jelekre, ilyenkor sérülékenyebb az érzékeny testrész.

A teniszkönyök megelőzésének és a kezelés sikerének kulcsa, ha megismerünk néhány tényt a betegség hátteréről.

Érzékeny érintkezés

Karunk megfelelő mozgatásában nemcsak az izmoknak, de a csontokat az izmokhoz kapcsoló ínaknak is nagy szerepük van. Erősek és ellenállók, ám sérülésük nagy fájdalommal jár, és nehezebben gyógyulhat, mint az izmokat érintő balesetek. A teniszkönyök nevű mozgásszervi panasz elsősorban az alkar izmait a könyökhöz kapcsoló ínakat érinti. Ezek felelősek a csukló és az ujjak hajlításáért-feszítéséért is.
Túlerőltetéskor ez az ín sérülést szenved a tapadási helyen, és be is gyulladhat. Csonthártya-gyulladás is felléphet, fokozódó fájdalom kíséretében. A teniszkönyök elnevezés azért lehet megtévesztő, mert – bár ennél a teniszben gyakori az ín túlerőltetése – másféle tevékenység mellett is kialakulhat a probléma. Minden olyan mozgásfajta kockázatos, amely hosszas, ismétlődő és erőteljes hatást fejt ki az alkar és a könyök találkozásánál.

Túlzásba vitt mozdulatok

A sportolás, a házimunka és egyéb tevékenységek is járhatnak olyan következménnyel, amely a könyöknél található ín számara stresszhatást jelent. Elsősorban az erős markolás, a megerőltető emelések, az egyoldalú terhelés tartoznak ide. Foglalkozás szempontjából gyakori a panasz az ácsoknál, asztalosoknál, szobafestőknél, de az otthoni kertészkedés, barkácsolás, autószerelés során is kialakulhat a teniszkönyök. Mikroszkopikus szakadások alakulnak ki, s ha a kiváltó tevékenység folytatódik, megnő a kiterjedtebb gyulladás esélye. Fokozottan érintettek a 40-50 év felettiek, hiszen ebben az életkorban az ínak, szalagok már kevésbé ellenállók.

Hasogat, ég, elgyengül

A teniszkönyök esetében akkor lép fel fájdalom, ha megemelünk egy nehezebb tárgyat, megmarkolunk valamit, lenyomjuk az ajtókilincset, kezet rázunk valakivel, vagy a csuklónkat hajlítjuk. A könyök külső oldalánál kezdődik a hasító-égő érzés, mely az alkarba sugárzik. A legegyszerűbb mozdulatok, mint az étel kevergetése, vagy egy kupak lecsavarása, is kellemetlenséggel járhat. Gyakori az izomerő gyengülése, tárgyak véletlen leejtése is.

Megoldások a gyógyuláshoz

A teniszkönyök pontos diagnózisában segít a röntgen-, szükség esetén az MRI-vizsgálat. Ha igazolódott a gyanú, a probléma súlyosságától függően többféle kezelési mód nyújt segítséget. A nem szteroid gyulladásgátló gyógyszerek nemcsak a fájdalmat csökkentik, de az érintett terület regenerálódását is segítik. A korszerű készítmények rövid idejű szedésekor nem kell komoly mellékhatásoktól tartani. A fizioterápia hatékonyan kiegészítést jelent.

Kiterjedtebb gyulladás, duzzanat gyógyításában sor kerülhet szteroid tartalmú gyógyszer vagy injekció alkalmazására. Súlyos, hosszan fennálló esetekben sebészeti beavatkozás szükséges. Mivel ezt mindenki szeretné elkerülni, legjobb a minél előbb megkezdett, kevésbé kellemetlen kezelés.

Természetes kiegészítők

Az orvosi kezelés mellett néhány kiegészítő gyógymóddal javíthatók a gyógyulás esélyei. A legegyszerűbb módszer a fájdalmas testrész hűtése. Ehhez egy kis tasak mirelit tasakos zöldséget, vagy egy marék jégkockát tekerjünk pamutruhába, és helyezzük a gyulladt részre. Negyedóráig hagyjuk rajta, és naponta 2-3 alkalommal ismételjük.

A zeller számtalan gyulladáscsökkentő hatóanyagot tartalmaz. Fogyasztható a nyers zöldség kipréselt leve, vagy lereszelve salátákhoz adhatjuk. A hidegen sajtolt lenmagolaj omega-3 zsírsavai szintén hatékonyan mérsékelik a gyulladásos folyamatokat. A gyömbér kiváló fájdalomcsillapító, már 1-2 centiméteres darabkája is csökkenti a panaszokat. A gyógynövények közül az árnika és a fekete nadálytő kivonatát tartalmazó krém használata segít megszabadulni a tünetektől.

Megelőzés mindenekelőtt

A teniszkönyök kialakulására hajlamosító okok kis odafigyeléssel elkerülhetők. A sportolásról nem kell lemondani, csupán gondosan megválasztani a felszerelést. Teniszezéshez olyan ütőt használjunk, melynek kényelmes a markolata, és olykor érdemes váltott kézzel játszani (már aki képes erre, Maria Sharapován kívül). Könyökvédő bandázst is hasznos viselni, csakúgy, mint más labdajátékok és súlyzós edzés közben.

Házimunka során figyeljünk, hogy a tartós, egyoldalú terhelés helyett váltogassuk a mozdulatok ütemét, irányát. Nehezebb tárgyak emelésekor kapcsolódjon be a hasizom, a combizom is a munkába, ne csak a kar kapjon szerepet. A rendszeres erősítő és nyújtó gyakorlatok segítenek megőrizni az inak terhelhetőségét, így a teniszkönyök kialakulásának is kisebb az esélye.

szerző: Futaki Balázs
Egészség 2019. AUGUSZTUS A leégés veszélyei
A túlzott napozás veszélyei közül legtöbben a bőrrákot ismerik. Pedig ennél jóval hosszabb a káros hatások listája.
Szabadidő 2019. JÚLIUS Sportolj a szabadban, szabadon!
A nyári időszak kiváló alkalmakat nyújt arra, hogy levezesd a felgyülemlett stresszt és feszültséget. Nordic walking, jóga vagy egy jó séta szabadban? Melyik való neked?
Egészség 2019. JÚLIUS Fejfájás vagy migrén?
Fejfájása szinte mindenkinek volt már. Van, akinek visszatérő és nagyon erős. Mikor kell migrénre gyanakodnod? Honnan ismerheted fel?
éppen olvassák
01
Egészség 2019. AUGUSZTUS A 4 legjobb rákellenes zöldség
Bár a daganatos betegségek ellen nem létezik univerzális védelem, a megfelelő zöldségek fogyasztásával sokat tehetsz a megelőzésért.
02
Egészség 2019. AUGUSZTUS A leégés veszélyei
A túlzott napozás veszélyei közül legtöbben a bőrrákot ismerik. Pedig ennél jóval hosszabb a káros hatások listája.
03
Egészség 2019. JÚLIUS 7 érdekes tény a görögdinnyéről
A legkedveltebb nyári gyümölcsök egyike. Nemcsak ízletes, de meglepően értékes tápanyagokat tartalmaz!
Menu