Egészség

4 dolog, amit mindenképpen tudnod kell az éjszakákról!
A stressz és a jó minőségű alvás hiánya népbetegség, ami számtalan egészségügyi kockázatot hordoz magában. Így védekezz! (x)

Elegendő mennyiségű és minőségű alvás nélkül a szervezet nem tud éjszaka megfelelően regenerálódni és ez többek között bőrünkre, testsúlyunkra, immunrendszerünkre és mentális egészségünkre, lelki egyensúlyunkra is negatív hatással lehet. Ismerd meg a kockázatokat és egy hatékony megoldást kivédésükre!

Gyengülő immunrendszer

Immunrendszerünk az éjszakai alvás közben a legaktívabb. Ilyenkor termeli és bocsátja ki a fertőzésekkel és gyulladásokkal szembeszálló citokin fehérjéket. A kevés vagy rossz minőségű alvás legyengítheti immunrendszerünket és csökkentheti a citokin fehérjék éjszakai termelődését. Így fogékonyabbá válhatunk a betegségekre, fertőzésekre, hiszen akár már egy éjszakányi alvásmegvonás miatt is megváltozik a vérben található immunsejtek összetétele.

Egy 164 felnőtt részvételével zajlott vizsgálatból* kiderült, hogy napi 6 óra alvás mellett a 18–55 év közötti felnőttek gyakrabban lettek náthásak, mint azok, akik napi 7 órát töltöttek minőségi alvással. A 6 órát alvók 4,2­-szer gyakrabban betegedtek meg, míg az 5 órát alvóknál ez a szorzó már 4,5-szeres. Immunrendszerünknek emellett számos vitaminra, ásványi anyagra is szüksége lehet a normál működéshez, ilyen például a D-vitamin, a C-vitamin, a szelén és a cink is.

Testsúlyproblémák, elhízás

A kevés vagy rossz minőségű alvás növeli az ételek iránti sóvárgást, hiszen két, az étvágyat szabályozó hormonszintjének rendellenes változását vonja maga után. Az egyik a leptin, amely a zsíranyagcsere, illetve az étvágy és jóllakottság hosszú távú szabályozásában játszik fontos szerepet. A másik hormon a ghrelin vagyis az “éhséghormon”, amely az éhségérzet kiváltásáért felelős.

A rossz minőségű alvás okozta kialvatlanság a leptin szintjének csökkenéséhez, valamint a ghrelin szintjének növekedéséhez vezet. Ez állandó éhségérzetet okoz és egyre több étkezésre serkent. Ráadásul a ghrelin hormon szintje akár már egy rossz minőségű, kevés alvással töltött éjszaka után is a normálistól eltérően megemelkedhet. Egy 495 nő részvételével zajlott friss kutatás** szerint kevés vagy rossz minőségű alvás esetén másnap bizonyítottan nagyobb adag ételeket veszünk magunkhoz és a magasabb szénhidrát/kalória tartalmú élelmiszerek felé fordulunk. A keveset vagy rosszul alvóknak az anyagcseréje is lassul, emiatt kevesebb kalóriát használnak el napközben, ami szintén elhízáshoz vezethet.

A megfelelő mennyiségű és minőségű alvás tehát – egészséges tápanyagokkal kiegészítve – a hosszú távú és eredményes testsúlykontroll fontos eleme.

A bőr öregedésének felgyorsulása

A bőr sejtjei éjjel kétszer gyorsabban regenerálódnak, mint nappal. Ez azonban csak akkor igaz, ha minőségi alvással telik az éjszaka. Rossz minőségű alvás esetén a szervezetben nem tud kellő mértékben csökkenni a kortizol hormon szintje, a magasabb kortizol-szint pedig nem csak gátolja a bőrben a kollagén termelődését (és ezen keresztül a bőr regenerálódását), de a bőr rugalmasságát, feszességét biztosító kollagén lebontását is felgyorsítja. Így bőrünk megereszkedett, puffadt és fakó lesz, ráncaink és a szem alatti karikák elmélyülnek, a bőr öregedése felgyorsul.

Hanyatló mentális egészség

Az alvás és a pszichés állapot rendkívül szoros kapcsolatban áll egymással. A minőségi alvás hiánya depresszív hangulatot, az örömre való képesség elvesztését, kedvetlenséget, érzelmi kimerültséget okozhat. Fáradtan és kial­vatlanul agyunk másként dolgozza fel a beérkező információkat, egyfajta negatív szűrőn keresztül látjuk a világot. Embertársaink megnyilvánulásaira adott érzelmi reakcióink is megváltoznak, fogékonyabbak leszünk saját és mások negatív érzelmeire, gya­koribbá válnak a negatív gondolatok, de még az emberi kapcso­latokra is kevésbé vagyunk ilyenkor nyitottak. Emellett a kevés, nyugtalan és rossz minőségű alvás következményeként hosszú távon állandósulhatnak a hangulatzavarok is.

A pozitív hangulat, a jó közérzet, a lelki egyensúly és a mentális egészség megőrzése a ma emberének legfontosabb törekvé­sei közé tartozik, ebben pedig az alvás minőségének javítása mellett természetes eredetű hatóanyagok is segítségünkre lehetnek. Ilyen például a sáfrány, amely hangulatjavító hatását modern klinikai vizsgálatokkal is igazolták: a sáfrány fokozza az agyban felszabaduló szerotonin mennyiségét, mely többek között a hangulatunkat szabályozza. Egy 65 felnőtt részvételével 56 napon át tartó vizsgálat eredményei szerint a sáfrány hatékonysága napi 30mg-os adagolás mellett statisztikailag megegyezik a fluoxetine-nel és az imipramine-nal. 30mg 1-es minőségű (sargol) sáfrány kivonatot tartalmaz például a kettős hatású alvást segítő, hangulatjavító készítmény is, a Nottevit Happy Sleep, amely a patikákban kapható.

Kíméletes, hatékony megoldás

A stressz és a feszült idegállapot okozta átmeneti alvási nehézségek gyógyszeres kezelése helyett érdemes először kíméletesebb, természetes megoldást alkalmazni. Az esti stresszoldó, alvást segítő készítmények új generációját képviseli a Nottevit, amely nem csak garantált hatóanyag tartalmú gyógynövények kombinációjával segíti a nyugodt, pihentető alvást, de további összetevői egy-egy célzott területen támogatják a szervezetünkben éjszaka zajló folyamatokat is.

Nottevit Immuno Sleep az esti stresszoldó, alvást segítő gyógynövények mellett 2000NE tisztán növényi eredetű, magas biohasznosulású D-vitamint, hosszantartó C-vitamint, szerves szelént és cinket is tartalmaz az immunrendszer normál működésének támogatásáért.

Nottevit Skinny Sleep a minőségi alvásban és az éjszakai testsúlykontrollban segít a fokozott zsírégetést és a testsúly csökkentését támogató, koffeinmentes zöld tea kivonatának köszönhetően, a Nottevit Beauty Sleep pedig az alvást segítő gyógynövények mellett olyan éjszaka hasznosuló bőrtápláló összetevőket tartalmaz, mint a tengeri kollagén, a hialuronsav, a rezveratrol (szőlőmag kivonat) vagy a karotinoidok.

* Behaviorally Assessed Sleep and Susceptibility to the Common Cold, Aric A Prather, Denise Janicki-Deverts, Martica H Hall, Sheldon Cohen. Sleep. 2015 Sep 1;38(9):1353-9. doi: 10.5665/sleep.4968

** Measures of Poor Sleep Quality Are Associated With Higher Energy Intake and Poor Diet Quality in a Diverse Sample of Women From the Go Red for Women Strategically Focused Research Network, 2020. 02. 17., Journal of American Heart Association

A Nottevit étrend-kiegészítő termékcsalád. Az ajánlott napi fogyasztási mennyiséget ne lépje túl. Az étrend-kiegészítő nem helyettesíti a kiegyensúlyozott, vegyes étrendet és az egészséges életmódot. A termék kisgyermekek elől elzárva tartandó. A cikk megjelenését a Gemil Pharma Zrt. támogatta.

szerző: Ötvenentúl.hu
Egészség 2022. FEBRUÁR Milyen vitaminokkal úszd meg egészségesen a telet?
A változékony téli hónapok alatt kimerülhetnek szervezetünk tartalékai, legyengülhet az immunrendszerünk. Őrizd meg védekezőképességed, hogy elkerüljenek a betegségek! (x)
Egészség 2021. NOVEMBER Öregedés! Természetes?!
Az öregedési folyamatok mindenkit utolérnek. De nem mindegy, hogy előbb vagy utóbb. (x)
Egészség 2021. OKTÓBER 6 természetes vírusölő
A legyengült immunrendszer nem véd hatékonyan a vírusoktól és baktériumoktól. Íme hat növény, amely segít a tipikus őszi betegségek – megfázás, influenza vagy felfázás – legyőzésében.
éppen olvassák
01
Egészség 2022. JÚNIUS Elképesztő, mi minden van a véredben
A legbelsőbb védelmi vonalunk anyaga, a szervezet oxigénellátásának közege, testtömegünk 8 százaléka: a vér.
02
Egészség 2022. JÚNIUS 5 ok, amiért érdemes dinnyét enni
Nincs sokkal több olyan étel nyáron, amit jobban kívánna az ember, mint egy jó hideg, friss dinnye. Azon túl, hogy finom, egészséges is.
03
Egészség 2022. JÚNIUS 7 meglepő érdekesség a napfényről
Bizony, a napfénynek is van árnyoldala. Képzavarok és a sokkoló információk helyett íme néhány hasznos érdekesség.
Menu